Startprobleem door het alarm
Startprobleem door het alarm
Dit wordt een lastige , ok om het goed uit te leggen .
Wij hebben in de zomer deze camper gekocht , een Hymer B 584 uit 1999.
Hij ziet er voor zijn leeftijd prachtig uit ,
Maar op deze camper zit een alarm ingebouwd , en er zit een startonderbreking op.
En nu het probleem , dat alarm heb ik de mond gesnoerd , want ik ben niet zo van dat ,, gegil en gekrijs ,,
Maar als ik verkeerd start , dus de verkeerde volgorde dan blokkeert hij het starten .
Ik heb begrepen dat het een hele klus is om het alarmsysteem te verwijderen , maar het liefste zou ik het op z,n minst buiten werking willen stellen
Want zoals wij nog met de camper op stap gaan zou ik daar best zonder kunnen .
Zo ook nu weer is het mij overkomen dat ik de verkeerde volgorde van starten heb gedaan ( te snel denk ik ) , en ik krijg de camper niet meer aan de praat .
Ik dacht dat ik met accupool los te malen , de boel te kunnen resetten , maar nee dus
Is er een techneut , die mij hier mee kan helpen
Wij hebben in de zomer deze camper gekocht , een Hymer B 584 uit 1999.
Hij ziet er voor zijn leeftijd prachtig uit ,
Maar op deze camper zit een alarm ingebouwd , en er zit een startonderbreking op.
En nu het probleem , dat alarm heb ik de mond gesnoerd , want ik ben niet zo van dat ,, gegil en gekrijs ,,
Maar als ik verkeerd start , dus de verkeerde volgorde dan blokkeert hij het starten .
Ik heb begrepen dat het een hele klus is om het alarmsysteem te verwijderen , maar het liefste zou ik het op z,n minst buiten werking willen stellen
Want zoals wij nog met de camper op stap gaan zou ik daar best zonder kunnen .
Zo ook nu weer is het mij overkomen dat ik de verkeerde volgorde van starten heb gedaan ( te snel denk ik ) , en ik krijg de camper niet meer aan de praat .
Ik dacht dat ik met accupool los te malen , de boel te kunnen resetten , maar nee dus
Is er een techneut , die mij hier mee kan helpen
Re: Start probleem
is er een merk, en type van het alarm/startonderbreker en het basis voertuig bekend?, niet dat ik dan een antwoord heb, maar misschien weet een ander dan genoeg, succes
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Start probleem
Heb ik bij mijn vorige camper ook gehad.
Inderdaad, het verwijderen van dat alarm heeft nogal wat voeten in aarde.
Ik heb het alarm systeem gelaten voor wat het was, maar onder de motorkap de stekker uit de "luidspreker" getrokken...
Paul
Inderdaad, het verwijderen van dat alarm heeft nogal wat voeten in aarde.
Ik heb het alarm systeem gelaten voor wat het was, maar onder de motorkap de stekker uit de "luidspreker" getrokken...
Paul
Re: Startprobleem door het alarm
In principe is een alarm / startonderbreker uitbouwen niet zo'n groot probleem.
Eerst wat uitleg wet ze doen:
Een alarm maakt lawaai en heeft geen enkele invloed op het starten
Een startonderbreker (los ingebouwd of onderdeel van de alarm-unit) zorgt dat de wagen niet kan starten zonder bepaalde handelingen te doen (aprte sleutel, afstandsbediening, bepaalde knoppen bedienen in een zekere volgorde, etc.)
Nu het afkoppelen:
Alarm..........zekering eruit en alarm is uitgeschakeld (of de plusdraad afkoppelen)
Alarm zal even loeien totdat zijn inwendige batterij plat is
Om geluid te temperen steek gewoon een vod in zijn toeter
Startonderbreker:
Deze onderbreekt bv de brandstoftoevoer en de startmotor
Uitbouwen / afkoppelen:
Zoek de hoofdmodule (meestal een zwarte blok) (kan ook ingebouwd zitten in de sirene module bij de oudere types)
Hier komen volgende draden aan:
1)Continue stroom
2)Stroom na contact (+15)
3)Massa
4)2 of 3 setten van 2 dikkere draden
Meestal zijn deze zwart, doch bij de oudere versies kunnen die ook gekleurd zijn
Volg deze dikkere draden................deze knippen 2 aan 2 een draad door en zijn dan ieder aan een kant van de doorgeknipte draad verbonden
Bv aangekoppeld aan een dikke rose draad in de buurt van het contactslot (is van bv starter)
Zoek de 2 uiteinden (doorknippunten), knip er de aangemaakte draden af en verbind de originele draad terug
Doe dat ook met de aandere 1 of 2 setten draden vanaf de module.
Er kan bv nog een set draden gaan naar de draad van het brandstofventiel. Doe hier hetzelfde, knip de aangekoppelde draden af en verbind terug de originele uiteinden aan elkaar.
Eerst wat uitleg wet ze doen:
Een alarm maakt lawaai en heeft geen enkele invloed op het starten
Een startonderbreker (los ingebouwd of onderdeel van de alarm-unit) zorgt dat de wagen niet kan starten zonder bepaalde handelingen te doen (aprte sleutel, afstandsbediening, bepaalde knoppen bedienen in een zekere volgorde, etc.)
Nu het afkoppelen:
Alarm..........zekering eruit en alarm is uitgeschakeld (of de plusdraad afkoppelen)
Alarm zal even loeien totdat zijn inwendige batterij plat is
Om geluid te temperen steek gewoon een vod in zijn toeter
Startonderbreker:
Deze onderbreekt bv de brandstoftoevoer en de startmotor
Uitbouwen / afkoppelen:
Zoek de hoofdmodule (meestal een zwarte blok) (kan ook ingebouwd zitten in de sirene module bij de oudere types)
Hier komen volgende draden aan:
1)Continue stroom
2)Stroom na contact (+15)
3)Massa
4)2 of 3 setten van 2 dikkere draden
Meestal zijn deze zwart, doch bij de oudere versies kunnen die ook gekleurd zijn
Volg deze dikkere draden................deze knippen 2 aan 2 een draad door en zijn dan ieder aan een kant van de doorgeknipte draad verbonden
Bv aangekoppeld aan een dikke rose draad in de buurt van het contactslot (is van bv starter)
Zoek de 2 uiteinden (doorknippunten), knip er de aangemaakte draden af en verbind de originele draad terug
Doe dat ook met de aandere 1 of 2 setten draden vanaf de module.
Er kan bv nog een set draden gaan naar de draad van het brandstofventiel. Doe hier hetzelfde, knip de aangekoppelde draden af en verbind terug de originele uiteinden aan elkaar.
-
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Startprobleem door het alarm
Bij onze Ducato 244 heb ik het alarm er zelf afgehaald, beetje op dezelfde manier als hier boven word uitgelegd.
Alleen de start onderbreking was een puzzel, dat zat samen de de beveiliging van de fiat die ook in je sleutel zit.
Alleen de start onderbreking was een puzzel, dat zat samen de de beveiliging van de fiat die ook in je sleutel zit.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Startprobleem door het alarm
Ok,
Op zich vond ik de startonderbreker niet zo,n probleem
Het gaat mij meer om het alarm , of mijn probleem moet al de combinatie van beide zijn
Wij stonden in de wacht voor de boot naar Terschelling , en toen ik het seintje kreeg van komen toen ging het fout
Hij zei 1x klik en daarna niets meer
En dat is dus de volgorde van de startprocedure
En dan probeer je van alles , en de boot zou net gaan en toen deed ie het weer ????
Vandaar dat ik dacht aan het alarm verwijderen of afkoppelen.
Onze vorige camper had ook een startonderbreker maar dat vind geenprobleem want danheb je ook niet de kans dat je het verkeerd doe
Op zich vond ik de startonderbreker niet zo,n probleem
Het gaat mij meer om het alarm , of mijn probleem moet al de combinatie van beide zijn
Wij stonden in de wacht voor de boot naar Terschelling , en toen ik het seintje kreeg van komen toen ging het fout
Hij zei 1x klik en daarna niets meer
En dat is dus de volgorde van de startprocedure
En dan probeer je van alles , en de boot zou net gaan en toen deed ie het weer ????
Vandaar dat ik dacht aan het alarm verwijderen of afkoppelen.
Onze vorige camper had ook een startonderbreker maar dat vind geenprobleem want danheb je ook niet de kans dat je het verkeerd doe
Re: Startprobleem door het alarm
boel eruit slopen en een eigen startonderbreker maken, met een schakelaartje op een onzichtbare plek een vitale draad onderbreken en klaar, geen herrie als je dat niet wilt en net zo makkelijk te bedienen als je zelf wilt.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Startprobleem door het alarm
Das war damals!
Met die electronisch gestuurde pompen (vele - "gewone"- hoge druk diesels maar ook de inspuittechniek bij commonrails) is het allemaal anders.
Dus vooral de laatste 20 jaar wordt er versleuteld gecommuniceerd tussen: o.a. brandstofpomp en ECU's (voertuigcomputert).
Dus als die communicatie niet goed digitaal ontsleuteld is, gebeurd er inderdaad helemaal niets.
En dat is juist iets wat door een goed alarmsysteem, wordt beïnvloed.
Dus het ligt er inderdaad aan welk alarmsysteem erinzit en wat voor soort motor in die van TS ligt.
Een ducato 244 is al snel een commonrail diesel met vooromschreven beinvloedng van de digitale techniek.
Met die electronisch gestuurde pompen (vele - "gewone"- hoge druk diesels maar ook de inspuittechniek bij commonrails) is het allemaal anders.
Dus vooral de laatste 20 jaar wordt er versleuteld gecommuniceerd tussen: o.a. brandstofpomp en ECU's (voertuigcomputert).
Dus als die communicatie niet goed digitaal ontsleuteld is, gebeurd er inderdaad helemaal niets.
En dat is juist iets wat door een goed alarmsysteem, wordt beïnvloed.
Dus het ligt er inderdaad aan welk alarmsysteem erinzit en wat voor soort motor in die van TS ligt.
Een ducato 244 is al snel een commonrail diesel met vooromschreven beinvloedng van de digitale techniek.
Paul.
Re: Startprobleem door het alarm
ook die dingen starten niet als er een draad onderbroken word.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Startprobleem door het alarm
In 1999 bestond er nog geen Ducato 244.
De Ducato uit 1999 is een 230 met een zogenaamde "Code 1" startonderbreker.
Deze startonderbreker bestaat uit een ring rond het contactslot.
Deze communiceert met een besturingsmodule.
De besturingsmodule stuurt een ingegoten printplaatje op de brandstofpomp aan om het brandstofventiel te openen.
Om de startonderbreker te verwijderen moet je het printplaatje op de brandstofpomp overbrugd worden.
. Om de startblokkering te verwijderen eerst de plus accuklem losmaken.
Vervolgens het kastje op de brandstofpomp (gedeeltelijk) verwijderen.
Dit kastje zit met 3 breekbouten (waarvan bij montage de kop is afgebroken) vast op de brandstofpomp.
Met een hamer en beitel (schroevendraaier) moet je dit kastje voorzichtig stukje maken.
Probeer daarbij alleen het voorste gedeelte (deksel) te verwijderen.
Daarna kun je voorzichtig de kit verwijderen en het printplaatje uit het huis wippen.
Daarbij moet je opletten dat binnenin het korte draadje dat naar het brandstofventiel gaat niet afbreekt.
Als het printplaatje vrij is moet je alle draden hiervan los solderen.
De draad die uit het brandstofventiel komt moet vervolgens worden aangesloten op de rode draad die in de kabel zit.
Dit is de voeding vanuit het contactslot. (wel even meten of dit de juiste is)
Als je deze aansluiting maakt is de startblokkering verwijderd.
Wel zul je zien dat het rode controlelampje met de sleutel blijft branden.
Links onder het dashboard zit de gele besturingsmodule.
Als je beide stekkers hieruit verwijderd brandt het lampje ook niet meer.
Let op, de aansluiting op de brandstofpomp moet je zorgvuldig afwerken.
Alle draden, ook de niet gebruikte isoleren.
Zorgen dat de draden goed vastzitten en dat de gesoldeerde niet door trillen los kan komen.
De Ducato uit 1999 is een 230 met een zogenaamde "Code 1" startonderbreker.
Deze startonderbreker bestaat uit een ring rond het contactslot.
Deze communiceert met een besturingsmodule.
De besturingsmodule stuurt een ingegoten printplaatje op de brandstofpomp aan om het brandstofventiel te openen.
Om de startonderbreker te verwijderen moet je het printplaatje op de brandstofpomp overbrugd worden.
. Om de startblokkering te verwijderen eerst de plus accuklem losmaken.
Vervolgens het kastje op de brandstofpomp (gedeeltelijk) verwijderen.
Dit kastje zit met 3 breekbouten (waarvan bij montage de kop is afgebroken) vast op de brandstofpomp.
Met een hamer en beitel (schroevendraaier) moet je dit kastje voorzichtig stukje maken.
Probeer daarbij alleen het voorste gedeelte (deksel) te verwijderen.
Daarna kun je voorzichtig de kit verwijderen en het printplaatje uit het huis wippen.
Daarbij moet je opletten dat binnenin het korte draadje dat naar het brandstofventiel gaat niet afbreekt.
Als het printplaatje vrij is moet je alle draden hiervan los solderen.
De draad die uit het brandstofventiel komt moet vervolgens worden aangesloten op de rode draad die in de kabel zit.
Dit is de voeding vanuit het contactslot. (wel even meten of dit de juiste is)
Als je deze aansluiting maakt is de startblokkering verwijderd.
Wel zul je zien dat het rode controlelampje met de sleutel blijft branden.
Links onder het dashboard zit de gele besturingsmodule.
Als je beide stekkers hieruit verwijderd brandt het lampje ook niet meer.
Let op, de aansluiting op de brandstofpomp moet je zorgvuldig afwerken.
Alle draden, ook de niet gebruikte isoleren.
Zorgen dat de draden goed vastzitten en dat de gesoldeerde niet door trillen los kan komen.
Re: Startprobleem door het alarm
Ik heb nog wat nadere informatie gekregen betreft het alarm systeem
Het gaat om een : GT - 136
En de camper is van bouwjaar 1999
Het gaat mij der dus om , dat niet de hele boel verwijdert hoeft te worden , maar als het maar buiten werking is en dat ik het niet weer verkeerd kan doen met het starten
En de startonderbreker mag van mij blijven functioneren ,
Mits dat geen samenwerking heeft met het alarmsysteem , maar volgens mij zijn dat toch 2 verschillende dingen
En wat ik ook graag wil weten , wat doe ik als het me toch weer overkomt , en dat de boel geblokkeert is , dus niet meer kan starten
Is er dan een methode om dat weer in het gareel te krijgen ?
Het gaat om een : GT - 136
En de camper is van bouwjaar 1999
Het gaat mij der dus om , dat niet de hele boel verwijdert hoeft te worden , maar als het maar buiten werking is en dat ik het niet weer verkeerd kan doen met het starten
En de startonderbreker mag van mij blijven functioneren ,
Mits dat geen samenwerking heeft met het alarmsysteem , maar volgens mij zijn dat toch 2 verschillende dingen
En wat ik ook graag wil weten , wat doe ik als het me toch weer overkomt , en dat de boel geblokkeert is , dus niet meer kan starten
Is er dan een methode om dat weer in het gareel te krijgen ?
Re: Startprobleem door het alarm
Wat zegt de handleiding:
Het GT-136 alarm kan op twee manieren worden ingeschakeld, met de handzender of automatisch.
Als het automatisch inschakelt wordt niet het alarmsysteem ingeschakeld maar wel de blokkering van startmotor en brandstofpomp.
Dit automatisch inschakelen van de blokkeringen kan op drie manieren gebeuren>
1: 60 seconden na het uitschakelen van het contact en het openen van een portier.
Dus bij het verlaten van de auto zonder dat je deze op alarm zet.
2: 10 minuten na het uitschakelen van het contact zonder het openen van een portier.
Dus als je het contact uitzet en in de auto blijft zitten.
3: 2 minuten na het uitschakelen van het systeem.
Er blijkt dan een statusled te gaan knipperen.
Uitschakelen van de blokkeringen wanneer deze automatisch zijn ingeschakeld.
Uitschakelen via de handzender:
- Schakel het contact van de auto aan.
- Druk op de A-toets van de handzender.
- De blokkeringen worden uitgeschakeld.
- De statusled gaat uit.
Uitschakelen via de noodsleutel:
- Schakel het contact van de auto aan.
- Druk de noodsleutel tegen het commandoblok.
- De blokkeringen worden uitgeschakeld.
- De statusled gaat uit.
Het GT-136 alarm kan op twee manieren worden ingeschakeld, met de handzender of automatisch.
Als het automatisch inschakelt wordt niet het alarmsysteem ingeschakeld maar wel de blokkering van startmotor en brandstofpomp.
Dit automatisch inschakelen van de blokkeringen kan op drie manieren gebeuren>
1: 60 seconden na het uitschakelen van het contact en het openen van een portier.
Dus bij het verlaten van de auto zonder dat je deze op alarm zet.
2: 10 minuten na het uitschakelen van het contact zonder het openen van een portier.
Dus als je het contact uitzet en in de auto blijft zitten.
3: 2 minuten na het uitschakelen van het systeem.
Er blijkt dan een statusled te gaan knipperen.
Uitschakelen van de blokkeringen wanneer deze automatisch zijn ingeschakeld.
Uitschakelen via de handzender:
- Schakel het contact van de auto aan.
- Druk op de A-toets van de handzender.
- De blokkeringen worden uitgeschakeld.
- De statusled gaat uit.
Uitschakelen via de noodsleutel:
- Schakel het contact van de auto aan.
- Druk de noodsleutel tegen het commandoblok.
- De blokkeringen worden uitgeschakeld.
- De statusled gaat uit.
Re: Startprobleem door het alarm
De uitleg van Marinus zal wel.kloppen , maar wat ik graag wil is :
In de camper gaan zitten , de sleutel in het contact , en dan starten zonder na te hoeven denken wat ik nu eerst moet doen
En dit blijvend zo , dus niet tijdelijk
En dan de meest simpele oplossing
zonderal teveel sloopwerk
Er kwam een idee langs om de zekering te verwijderen ,als dat zou kunnen ?
Maar welke is dan van het alarmsysteem ?
Het gaat mij er ook om , dat mocht ik de camper eens verkopen dat dit weet terug gebracht kan worden naar zoals het nu is.
In de camper gaan zitten , de sleutel in het contact , en dan starten zonder na te hoeven denken wat ik nu eerst moet doen
En dit blijvend zo , dus niet tijdelijk
En dan de meest simpele oplossing
zonderal teveel sloopwerk
Er kwam een idee langs om de zekering te verwijderen ,als dat zou kunnen ?
Maar welke is dan van het alarmsysteem ?
Het gaat mij er ook om , dat mocht ik de camper eens verkopen dat dit weet terug gebracht kan worden naar zoals het nu is.