Cruise control installeren Fiat Ducato x250 (2010)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
2407010
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 11:32

Cruise control installeren Fiat Ducato x250 (2010)



Bericht door 2407010 »

Hoi,

Weet iemand waar je het bedieningshendel kan krijgen in nl?
Ik heb iets gevonden op ebay. Ik heb het idee dat dit correct is? (het aansluitschema had ik hier al ergens gezien)

https://www.ebay.nl/itm/LEVA-CRUISE-CON ... SwvgdfTNtN

Thanks,
Ron
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Cruise control installeren Fiat Ducato (2010) x250



Bericht door Eura1 »

Met de hendel alleen ga je er niet komen , geef dat eens in in de zoekfunctie , ik heb hier onlangs nog gelezen van iemand die op de sloop uit een fiat croma van bwj +/- 2006 alle benodigdheden gevonden heeft en doen werken . Ik heb er ook interresse in .
Grtz
2407010
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 11:32

Re: Cruise control installeren Fiat Ducato (2010) x250



Bericht door 2407010 »

Check deze.. en gooi er een " vertaler" overheen (tenzij je italiaans spreekt.. :thumbup: )

https://www.camperonline.it/fai-da-te/m ... o-x250/937
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Cruise control installeren Fiat Ducato (2010) x250



Bericht door DJSmiley »

Ik heb idd zelf een CC ingebouwd, mede met de hierboven genoemde italiaanse site.

Bij mijn bus was het idd alleen de hendel scoren en een paar draadjes naar de ECU leggen.
Maar mijn bus is uit 2007. Bij nieuwere is wel wat nodig mbt inleren enz, maar waar exact de grens ligt weet ik niet. 2010 is wel volgens mij rond het moment geweest dat er eea veranderd werd (volgens mij te herkennen aan bv de iets wat sjiekere knoppen van bv de temperatuurregeling) maar of dat ook geld voor de CC...
Voor de 2006-2009 modellen denk ik dat het allemaal wel op deze manier kan, vanaf wanneer het gedoe met inleren enz is weet ik niet exact.

Ik had ook een duitstalige handleiding gevonden:
https://www.ducatoforum.de/forum2018/in ... pomat-pdf/

Mijn hendel komt vanaf een Fiat Chroma, op de lokale sloop kwam ik die tegen (dus een personenauto). Maar die zijn uitwisselbaar, zolang ie maar hetzelfde eruit ziet en dezelfde aantal pinnen heeft.
Ik moest alleen een klein stukje plastic eraf snijden omdat die net 2mm hogerop zat, maar omdat de hendel toch met een schroefje vast zit en klemt is dat niet merkbaar.

Met een multimeter nog ff dubbelcheck gedaan voordat ik 'm inbouwde adhv het schema van de hendel (2 weerstandjes, gemeten dat die dus klopten, zowel kwa waardes als kwa pinbezetting)

Ik gok dat die hendel ook wel in andere modellen rond die periode gebruikt wordt. Als je op een sloop zo'n ding vind, neem ook even een ECU stekker mee en neem naast de hendel ook de stekker met een cm of 10-20 kabel mee om m netjes aan te sluiten. De ECU stekker zijn hele kleine pinnetjes en die zijn lastig los te krijgen. Een donor-stekker en die kabeltjes hergebruiken is een stuk handiger.

Bij mijn lokale sloop heb ik 20 euro betaald voor de hendel en de ECU connector kon ik zo erbij meenemen. Die ECU stekker kwam weer van een ander model af, weet al nieteens meer welke, maar zoals bij veel dingen zijn die tussen meerdere modellen identiek (en zeker de pinnetjes)
Je kan ook even kijken bij een bedrijfswagenbussloperij, best kans dat die ze ook wel hebben (al worden niet alle bussen geleverd met CC). Denk bv aan Deijne of CJ
Bijlagen
cc_x250.jpg
cc_x250.jpg (68.86 KiB) 1138 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
2407010
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 11:32

Re: Cruise control installeren Fiat Ducato (2010) x250



Bericht door 2407010 »

Thanks!! :thumbup:
Laatst gewijzigd door Aloys op do 22 okt 2020, 9:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Cruise control installeren Fiat Ducato (2010) x250



Bericht door Going »

Het enige jammere van dit model is dat het niet een knopje heeft om tijdelijk uit te zetten. Daar moet je altijd de rempedaal voor gebruiken.
Als je met A uitschakelt, ben je ingestelde geheugen van de snelheid kwijt. Met C moet de snelheid dan weer ingesteld worden
Drukknop B zet weer terug naar laatst ingestelde snelheid na uitschakelen via rempedaal.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cruise control installeren Fiat Ducato (2010) x250



Bericht door Kroppie »

lastig hoor een cc. :-B :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Cruise control installeren Fiat Ducato (2010) x250



Bericht door Going »

Een prachtige opmerking :mrgreen:
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Cruise control installeren Fiat Ducato (2010) x250



Bericht door DucatoDolf »

2407010
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 11:32

Re: Cruise control installeren Fiat Ducato (2010) x250



Bericht door 2407010 »

Bedankt DucatoDolf, maar het enige wat ik nodig heb is het CC hendeltje op de plek waar nu een blindplaatje zit. De hele stuurkolom is wat veel. Dan is de hendel bestelllen via Ebay een goedkopere optie (zie link aan het begin van deze discussie)

Groet,
Ron
Laatst gewijzigd door Aloys op do 22 okt 2020, 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Cruise control installeren Fiat Ducato x250 (2010)



Bericht door DJSmiley »

Vergeet niet dat je naast de hendel ook de connector nodig hebt (al kun je de draadjes ook wel vastsolderen aan de pinnen, maar dat is niet zo mooi) en bij de ECU een 4-tal pinnetjes moet plaatsen in de nu nog lege posities.

Dat moet je dus ook ergens vandaan zien te halen. Op de sloop is dan veruit de makkelijkste optie, de juiste pinnen/maten uit een catalogus vinden is een ramp
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie