Hymer accuproblemen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Hymer accuproblemen



Bericht door Stellingwerver »

Mijn buurman heeft een Hymer/ Ducato type B674. Steeds liep de motoraccu leeg. Er zat een lekspanning in van 0,8 A. Na veel zoekwerk van ons beide en info, kwamen we op de dynamo uit. Een nieuwe laten monteren. Toen was de lekspanning nog 0.27A. We krijgen niets gevonden. Flink op internet gezocht. Daar staan veel problemen op met de Schaubt EBL100. Onder ander ging een scheidingsrelais vaak kapot. Dat relais hebben we vervangen, doch geen resultaat. Iemand nog suggesties? Wat ik ook vreemd vind is dat de Hymerdisplay ondanks dat we de motoraccu verwijderd hebben, de spanning van die accu nog weergeeft :roll:
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hymer accuproblemen



Bericht door Kroppie »

dan is er dus nog ergens een koppeling tussen motoraccu en display, en aangezien dat display op voor niets werkt, zal er dus ws ook nog een koppeling tussen hh en motoraccu bestaan.koppel dat display ook eens los en dan weer meten, geeft dat geen uitsluitsel.

dan ALLES van beide accu,s los en een voor een te beginnen met motoraccu , de dingen weer aankoppelen en meten wat het verbruik is, voordat een volgend iets weer aan de beurt is, en zit bij de motoraccu alles weer aangesloten , dan met de hh accu het zelfde, ook weer een voor een weer aansluiten, MAAR verbruik meten bij de motor accu, dan moet de boosdoener te vinden zijn

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Hymer accuproblemen



Bericht door Stellingwerver »

Vind het vreemd dat een accu die naast de camper op de grond staat, toch nog in het circuit opgenomen zou zijn 😅 en via de display te meten is.
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Hymer accuproblemen



Bericht door eef van baal »

zit er misschien een zonnepaneel op?
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Hymer accuproblemen



Bericht door Stellingwerver »

Ja, die zitten erop
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Hymer accuproblemen



Bericht door henk en lila »

Je ziet vast wel een spanning op dat display (foto?) maar zeker niet van de startaccu die naast de bus op straat staat. :-B
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Hymer accuproblemen



Bericht door Stellingwerver »

Toch zie je dat op de display 😁. Maar waarschijnlijk komt dat door een condensator.
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Hymer accuproblemen



Bericht door albertrietjens »

Wanneer het scheidingsrelais defect is geraakt door een stroompiek, dan kan het zijn dat de contacten gepunt last zijn, waardoor deze steeds gesloten zijn, ook al wordt het relais niet bekrachtigd. Dit zou een reden kunnen zijn dat je nog spanning ziet aan de start-accu zijde. Was de spanning van HH- en Start-accu voor demontage misschien gelijk? Dan zou ik het daar zoeken. Meten op de, nu losse, aansluitingen van de start-accu, wanneer je daar spanning meet dan is er duidelijk een verbinding met je HH-accu.
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Hymer accuproblemen



Bericht door Stellingwerver »

De schaudt regelkast is opgestuurd om te worden getest
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Hymer accuproblemen



Bericht door eef van baal »

De panelen zullen bijde accu's van stroom voorzien, en dan meet je dus 12 volt als de accu er naast staat.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hymer accuproblemen



Bericht door Kroppie »

daarom zoals in mijn 1e bericht, eerst ALLES los van beide accu,s en dan 1 voor 1 dingen weer monteren en meten, op een eind komt de stiekemerd boven water.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Hymer accuproblemen



Bericht door Stellingwerver »

Zodra de Schaudt regelkast weer terug gaan we verder.
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Hymer accuproblemen



Bericht door Stellingwerver »

Schaudt is terug. Geen defecten gevonden. Er zat een enorme hoop draden en stekkers overal. Deze rommel allemaal verwijderd. We willen alles zo origeel mogelijk maken. Er is in het verleden behoorlijk aan geknutseld. De Schaudt weer gemonteerd. Alles lijkt goed te werken. Alleen, we hebben geen spanning ( bij draaiende motor) op de D+. Er was daar van te voren een draad bij geplugt, die de D+ van stroom voorzag. Maar dat was niet origineel. We komen er niet achter waar origineel de stroom vandaan komt. Weet iemand waar deze stekker voor dient? Deze hangt los in de buurt van de motor.
EC62B984-8772-46D5-A456-85E51E46C247.jpeg
EC62B984-8772-46D5-A456-85E51E46C247.jpeg (132.77 KiB) 876 keer bekeken
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
Miranda30
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 02 dec 2022, 11:54

Re: Hymer accuproblemen



Bericht door Miranda30 »

Hallo, Wij hebben 3 weken terug een Hymer 674 gekocht via mp met precies hetzelfde verhaal.
3 weken lang gezocht naar mensen die kunnen helpen, Maar allemaal komen ze met verkeerde oplossingen ( nieuwe accu)( snachts paneel uitzetten) .
Nu in January kan iemand voor ons nieuwe kabels leggen heeft hij het over , dut lijkt mij nogal drastisch .. en een vrij groot kosten plaatje !
Wie kan ons helpen aub !
Wij wonen nu tijdelijk bij mensen in maar we wonen in onze camper en we hebben onze oude Camper verkocht.. We willen weer graag vrij staan. Maar dit lukt niet als de start motor leeggetrokken wordt .
Heeft iemand een tip? Is er al een antwoord op deze camper gekomen?
Mvg Miranda
Plaats reactie