Te veel LPG getankt?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Marc B
Berichten: 59
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 15:02

Te veel LPG getankt?



Bericht door Marc B »

Dag forumgenoten,
We hebben in onze camper een inmiddels ruim vijf jaar oude aluminium LPG tank met buitenvuller. We zijn sinds eind augustus onderweg. Eind september hebben we in Zwitserland LPG getankt (tank was half leeg) en omdat het inmiddels kouder is geworden, hebben we gisteren hier in Oostenrijk weer LPG (in feite propaan) getankt. Gisterenochtend hebben we de kachel nog gebrand (Truma 6, gebruikt max 480 g/h gas) dus de tank leek niet leeg.
Bij het tanken bleek er echter 25,5 liter LPG in de tank gegaan te zijn. Ik had, als altijd, de hoofdkraan dicht op mijn LPG tank en ik hoorde duidelijk de 80% beveiliging op de tank dichtslaan. Het gaat om een standaard tank van 27 liter met 80% beveiliging.
Vanochtend heb ik het metertje (voor wat het waard is) op de fles bekeken en deze staat op 22 liter, dus ik zit op dit moment onder de 80% vulling. Maar wel dat ik zowel gisterenavond als vanochtend steeds iets van een half uur (geschat) de kachel heb aangehad. Gasverbruik is verder te verwaarlozen geweest. Nauwelijks gekookt en koelkast op 230 Volt.

Ik probeer een verklaring te vinden voor het te hoge aantal getankte liters. Het hoogste wat ik tot nu toe getankt had was 22,6 liter en nu dus 25,5 liter.
Dit zijn de opties die ik zie;
1) De meter van de pomp hier in Oostenrijk deugt niet. De makkelijkste en meest geruststellende optie.
2) Er is iets mis met de 80% beveiliging (kan dat überhaupt?) hoewel ik duidelijk de afslag meende te horen. Het feit dat de tank waarschijnlijk of anders puur toevallig wel leeg) niet leeg was toen ik ging tanken, de hoeveelheid die er nu nog in de tank zit, wijzen daarop. Vreemd is wel dat ik duidelijk de afslag in de tank heb gehoord.
3) Iets wat ik over het hoofd zie?

Als het 2) is, betekent het tank laten vervangen, neem ik aan. In de tussentijd niet LPG gaan tanken tot de tank leeg is en dan handmatig het tanken stoppen op 22 liter. We hebben nog een gewone propaan en electrisch kacheltje als back up.

Kunnen jullie me helpen door te laten weten in hoeverre wat ik hier boven schrijf klopt en zo nee, waar niet en wat dan wel de opties en oplossingen zijn?

Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door Cee Pee »

Dat die Oostenrijkse meter niet zou kloppen lijkt me onwaarschijnlijk ook daar worden ze regelmatig gelijk.

Het meest voor de hand liggende is dat de 80% vul begrenzing de geest heeft gegeven.

Deze is vrij gemakkelijk te vervangen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door javanes »

Bij koud weer kan er meer gas in dan bij warm weer.
Zolang je bij het vullen de 80% klep plotseling hoort dichtslaan en het vullen stopt is er niets aan de hand.
Als tijdens het vullen de teller op de pomp steeds langzamer gaat draaien voordat het vullen stopt dan hapert de 80% begrenzer.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door HJM »

Hallo,
Je eigen waarnemingen (meter en geluid) lijken te kloppen met wat er in kan, de Oostenrijkse meter niet.......dus wie is het betrouwbaarst?
Stond de meter bijvoorbeeld wel echt op "0" toe je begon?
Ik herinner me een verhaal over Oostenrijkse Spätleze wijnen vroeger dus betrouwbaarheid is pas zo al het bewezen is :wtf:
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2431
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door bently »

Ik zou de tank helemaal op gebruiken. Dan overschakelen naar de reserve propaanfles. Dan ergens anders nog eens de lege fles vullen met LPG.
Als er dan méér in gaat als 22 liter zou ik 'm na laten kijken of vervangen.
Dat is dan dubbelscheck en weet je het zeker.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door DucatoDolf »

Je kunt ook gewoon de knop loslaten bij 22 liter hé. :wink:
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door freddorr »

Interesant topic, mede omdat wij iets dergelijks hebben gehad. Niet merkbaar veel gevuld want bij het vullen worden beide LPG flessen tegelijk gevuld en was het moeilijk in te schatten.
Na het vullen roken wij telkens een gaslucht en ben ik op onderzoek uitgegaan. Op onze flessen zit een kraan met een rood dopje aan de zijkant. Het gas lekte door/bij dat dopje ook als de kraan dicht was gedraaid. Kenners vertelden mij dat dit een soort overdruk beveiliging was en dat er dus te veel druk (lees gas) in de tank zat.
Wat hebben wij profisorisch laten doen:
De tank die de gaslucht veroorzaakte leeg verbruikt tot het lekken ophield (het lijkt er dus inderdaad op dat het een overdruk beveiliging was) en de tank afgesloten en verdergaan op de goede tank. Alleen echter als er dan weer LPG getankt zou worden, wordt (omdat ze parallel zijn aangesloten op de buitenvulaansluiting ook de defecte tank weer gevuld met waarschijnlijk weer lekkage tot gevolg. We hebben dus de defecte tank af laten koppelen van het vulsysteem.

Wat moet er straks gedaan worden als we weer thuis zijn (we verblijven nu voor langere tijd in Portugal)?
Gastank na laten zien en de 80% beveiliging controleren. Afsluiter(s) in het vulsysteem laten aanbrengen zodat er zowel in de ene, de andere of beide tanks gevuld getankt kan worden.

Ik las overigens hiervoor een opmerking dat het 80% beveiligingssysteem gemakkelijk vervangen kan worden. Vertel, vertel?
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door camperdiksmuide »

Als je de 80% vulbeveiliging hoort aanslaan, dan moet het vullen ook direct stoppen. Was dit zo? Indien niet vult hij door, steeds trager tot hij aan de werkdruk van de pompinstallatie komt. Enkel jij kan hierop een antwoord geven.
Herinner mij wel een probleem met de groene lpg-flessen van witkamp waar er meerdere waren waarbij deze klep slechte werking heeft. Gelukkig werkt die bij ons wel correct. Is ook een groen witkamp fles. Maar let er toch steeds op bij het tanken dat deze stopt door de 80% begrenzing.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door Digiwalker »

De 80% beveiliging is niks anders dan een vlotter de een kogeltje terug duwt in de vulpijp.
Hierdoor loop de druk op de slaat de pomp Af op overdruk, dit is 10 bar.
10bar is N.L. de vuldruk waarop alle pompen worden ge-ijkt

Het gebeurt dus wel eens dat de vlotter of het kogeltje in zijn zitting vastgeplakt zit. De vlotter zal dus meer druk moeten leveren om het kogeltje los te drukken.
En hierdoor ontstaat jouw waarneming.
Geef de volgende keer maar één klap met de hamer. Doet wonderen. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door Hermes »

Ik weet niet welke tank je hebt maar op de tank staat waarschijnlijk het leeg gewicht en vul gewicht. Waarschijnlijk kun je hem loshalen en wegen als hij vol is.? Dan weet je in ieder geval of het klopt.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door appellover »

Wacht altijd tot fles leeg is,schakel over op de reservefles ( ruilfles propaan) en tank 22 liter lpg.Soms slaat hij af door de begrenzer maar meestal handmatig,knop los.Ook als er bediende is.
Doe ik al jaren zo,
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door camperdiksmuide »

appellover schreef:
za 17 okt 2020, 18:18
Wacht altijd tot fles leeg is,schakel over op de reservefles ( ruilfles propaan) en tank 22 liter lpg.Soms slaat hij af door de begrenzer maar meestal handmatig,knop los.Ook als er bediende is.
Wat vreemde tips hoor, ik heb maar één hervulbare dampgasfles, net om op mijn gemak te zijn. En zo zullen er veel zijn denk ik. Je koopt toch geen hervulbare lpg dampgasfles om dan altijd een extra propaan fles mee te zeulen. Een hervulbare lpg fles kan je eender wanneer en waar bij vullen en hoef je echt niet te wachten tot die leeg is. En een lpg gasdampfles dient altijd voorzien te zijn van een 80% vulbeveiliging, dus dient altijd af te slaan op deze. Ook als er een bediende is.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door appellover »

Moet er meer op gaan vertrouwen denk ik,vertrouw het niet 100%.
Heb ruimte voor 2 flessen dus geen probleem.
Voor de prijs hoef ik het niet te doen,propaan is hier in Spanje goedkoper dan lpg.
Voordeel is tanken in heel europa.Nooit zonder gas.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door bertt »

Als je de fles even open draai en er komt geen vloeibaar gas uit, zit ie niet tot de rand vol. Zo ja, eerst afblazen, anders zeer gevaarlijk.
Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Plaats reactie