Roest!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Paul_k
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 14 feb 2020, 8:35

Roest!



Bericht door Paul_k »

Hoi allen,

Op de onderkant van mijn camperbusje zit een rubberen onderlaag. Tegen roest neem ik aan. Nu Begint dit een beetje los te laten en nu zie ik dat er onder de rubberelaag roest zit.

Ik zou graag de hele onderkant goed willen schoonmaken, het roest willen aanpakken en er Daarna weer een nieuwe beschermlaag opzetten.

Iemand suggesties welke producten ik hier voor kan gebruiken?
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Roest!



Bericht door pwhooftman »

Wat voor merk/type is het? Ik heb oa een volkwagen t4.

Er is eigenlijk geen andere manier dan heel veel werk: de rubber/undercoating laag er afschrapen en het losse roest verwijderen. Zo'n ronde staalborstel op de boormachine werkt goed, maar let op: het staal kan er van gaan glimmen terwijl er grwoon nog een laag roest op zit. Ik timmer altijd met een puntige oude schroevendraaier over het hele plaatwerk, soms vallen er dan nog hele plakken roest af. Dan in de roestomvormer ( lang genoeg laten drogen) , grondverf en dan opnieuw undercoating.
Paul_k
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 14 feb 2020, 8:35

Re: Roest!



Bericht door Paul_k »

Het is een Peugeot boxer.

Dacht al dat het veel werk zou worden.

Dank voor je antwoord
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Roest!



Bericht door veetee »

Veel werk inderdaad, maar daar ontkom je niet aan. Ik had (voor mijn oude Land Rover) de produkten RX5 en RX10 van Caprotech gebruikt.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Roest!



Bericht door de Viking »

pwhooftman schreef:
vr 16 okt 2020, 16:27
Er is eigenlijk geen andere manier dan heel veel werk: de rubber/undercoating laag er afschrapen en het losse roest verwijderen. Zo'n ronde staalborstel op de boormachine werkt goed, maar let op: het staal kan er van gaan glimmen terwijl er grwoon nog een laag roest op zit. Ik timmer altijd met een puntige oude schroevendraaier over het hele plaatwerk, soms vallen er dan nog hele plakken roest af. Dan in de roestomvormer ( lang genoeg laten drogen) , grondverf en dan opnieuw undercoating.
Eigenlijk is er maar 1 manier om die coating er af te krijgen en dat is stralen.
Maar datzelfde bereik je ook met een Tercoo vh Perago schijf. Het effect is hetzelfde als stralen maar je hebt wel wat ruimte nodig want hoekjes en randjes is moeilijker met zo'n schijf.
https://www.tercoo-perago.nl/tag/perago/
Ikzelf heb destijds mijn oude stalen zeilboot volledig ontdaan van een laag teer, veel werk maar omdat het grotere oppervlaktes waren ging het prima.
Ontroesten met een staalborstel gaat niet echt goed omdat je dan de roest gaat polijsten, eventueel een groffe schuurschijf op de haakse slijper.
Maar wat zit, dat zit en als er vocht achter komt, dan moet het er af.

Helemaal ontroesten hoeft niet, dat kun je insmeren met RX 5 van Caprotech en nabehandelen met RX 10.
https://www.caprotech.nl/rx
Ook is zijn er epoxy systemen voor onder de auto maar dan moet het plaatwerk wel schoon zijn.
https://www.polyservice.nl/401-oldtimers-restauratie
Laatst gewijzigd door de Viking op zo 18 okt 2020, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Roest!



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op wo 01 nov 2023, 3:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Roest!



Bericht door bupozaanstad »

De coating verwijderen, is een lastige klus maar eenmaal weg de boel goed ontroesten en dan met Alsi 12 plamuren, is echt een heel goed product en bijzonder hard en sterk.

https://www.nonpaintstore.nl/nl/debrase ... dener.html
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Roest!



Bericht door hathi »

Je hoeft de hele bodem ook niet te doen,je begint ,en dan zie je vanzelf,waar de coating nog vast zit,en geen roest meer zit,en niet alles ineens willen doen,stukje voor stukje,en dan valt het best mee,en een zijde is altijd erger dan de andere
Hans
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Roest!



Bericht door macfocus »

En misschien is het wel slim om er geen bescherming meer op te zetten, maar gewoon strak in de lak.
Dan kan er geen vocht tussenkomen en ongezien roesten.
Regelmatig je camper van onderen inspecteren en aanpakken waar nodig. (1 keer per jaar of zo)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Roest!



Bericht door Kroppie »

en voor de binnenzijden en de naden, behandelen met b.v. fluidfilm of mijn favoriete huismiddeltje, vaseline met 10% bijenwas en dat verhitten tot +60 graden , en dan met een drukspuit in en op de balken verspuiten.
en waarom die bijenwas?, dan is het in afgekoelde toestand een heleboel steviger/bestendiger dan enkel vaseline

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Roest!



Bericht door AadenAnke »

Ik spraak een tijd geleden iemand die al meer dan 20 jaar de onderkant van zijn camper helemaal inspoot met wd40 of het echt werkt weet ik niet heb er niet onder gekeken :shh:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Roest!



Bericht door henk en lila »

Is de Peugeot Boxer ouder dan 2007?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Roest!



Bericht door Bas vd laar »

Bezint eer ge begint, ik heb inmiddels wel vaker aan de oudere Boxers, Jumpers en Ducato's gewerkt en je komt gegarandeerd voor "verrassingen" te staan.
Het valt vaak enorm tegen, het kan er op het oog nog redelijk uitzien, maar kijk je verder dan is het een gatenkaas.
Ik weet niet hoe handig je bent met een lasapparaat, maar het is te doen.
Houd wel rekening met vele volle dagen werk.

Dit betreft voornamelijk de oudere types ( 230/244 )
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Roest!



Bericht door Arie55 »

inderdaad, vele dagen werk! Mijn advies is voorlopig laten voorwat het is en wachten op de eerst warme zomerdagen. Het is nu veel te koud voor jouw lichaam en je krijgt geheid phpd (Pijntje Hier Pijntje Daar) en zal merken dat je spieren klagen waarvan je het bestaan niet afwist. Het phpd verschijnsel zal je in de zomermaanden ook krijgen, maar beduidend minder.

Zelf heb ik Hammerite gebruikt en na afborstelen, het schoonmaakmiddel/ontvetter van hetzelfde merk. Afspoelen met water (vond dit erg tegenstrijdig), laten opdrogen en Hammerite erop. Werkt heel goed. Daarna, wat macfocus al schrijft, eens per jaar inspecteren en aanpakken waar nodig.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie