Roest!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Roest!



Bericht door de Viking »

AadenAnke schreef:
vr 16 okt 2020, 20:56
Ik spraak een tijd geleden iemand die al meer dan 20 jaar de onderkant van zijn camper helemaal inspoot met wd40 of het echt werkt weet ik niet heb er niet onder gekeken :shh:
Gr. Aad
Vroeger deden ze dit ook wel met afgewerkte olie :D
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Spike1
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 12 nov 2018, 21:06

Re: Roest!



Bericht door Spike1 »

Ik deed het als volgt met mijn Pössl buscamper (Ducato) uit 2005;
Na de grote najaar schoonmaakbeurt binnen en buiten heb ik de camper op bokken gezet zodat ik er ruim onderdoor kon tijgeren. De zware krik geleend van een bevriende monteur. Een zeil gelegd onder de camper om viezigheden op te vangen. Op m'n rug en met een goede lamp, staalborstel, borstel, water en zeep alle ongerechtigheden maximaal verwijderd. Roest stevig verwijderd en na droging nogmaals een inspectie.
Ik kocht een literbus en spuitbus Owatrol (hele goede roestomvormer) en heb daarmee de roestige plekken ingesmeerd. Na enkele dagen nogmaals een inspectie. Daarna een liter grijze en een liter zwarte roestwerende ijzermenie gekocht om al de behandelde plekken af te lakken. Eerst grijs en na droging nog een laag zwart om geen grijze plekken over te slaan. Ziezo, 3 lagen om de bodem goed te houden.

Het jaar daarna nogmaals dezelfde procedure uitgevoerd. Fluitje van een cent; hier en daar met de spuitbus Owatrol een plekje bijwerken en de bodem is prima zo.

Dit jaar doe ik hetzelfde. Is mij goed bevallen. Ik gebruik geen tectyl of bitak. Dat verdoezelt alleen maar de roestige plekken.
Paul_k
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 14 feb 2020, 8:35

Re: Roest!



Bericht door Paul_k »

Dank allemaal voor de suggesties en ervaringen. Even kijken wat voor mij handig is.

Ik zit in Griekenland, dus moet ook even kijken welke producten ik hier kan vinden.

Nou doe de komende weken nog even niets :-B
Ergens begin november maar mee beginnen.
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Roest!



Bericht door herbybg »

BO-FIX is ook een goede roestOPLOSSER, in spuitbus of met kwast... één of een paar lagen aanbrengen
Daarover Hammerite met kwast :cheers:
Paul_k
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 14 feb 2020, 8:35

Re: Roest!



Bericht door Paul_k »

Als je Hammerite gebruikt, hoef je dan geen primer te gebruiken?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Roest!



Bericht door macfocus »

Nee, hammerite moet op kaal ijzer.
Ijzer werkt het beste, staal kan ook, maar strijkt minder mooi uit (indien met de kwast)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Roest!



Bericht door travelscout »

Roestomvormers werken op basis van fosforzuur.
Indien je hier niet op de juiste wijze mee omgaat, blijft het ook na het omvormen van roest actief op het metaal met alle gevolgen van dien.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fosforzuur

Owatrol hoort hier bij mijn weten niet tot de roestomvormers maar ervaar ik wel als een zeer goed middel met sterk kruipende eigenschappen.
Goed mengbaar met autolakken op basis van terpentine etc.!!
Maar ook ouderwetse lijnolie kan vaak de concurrentie met veel modern spul goed aan (behalve dan vwb. de vervuiling die het oplevert :-) )

Je kunt interne anti roestbehandeling ook goed laten doen.
Kost wat maar dan krijg je er ook garantie op (ongebonden aan ouderdom).
Daar gaat dan wel een endoscopische inspectie aan vooraf en ben je vanwege die garantie verplicht, nabehandelingen te laten uitvoeren.
Zie ook hier : https://www.dinitroldirect.com/
Paul.
Plaats reactie