Knipperende ledlampjes

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Ledlampje



Bericht door mMario »

Ik verving vorige week een normaal 220V lamp door 220 Led in de badkamer. Doe licht aan en brand mooi en daarna uit en blijft led heel lichtjes constant nagloeien. Waarom?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Knipperende ledlampjes



Bericht door EasyBee »

Ik weet het antwoord niet, maar haak graag aan voor een antwoord van een deskundige.
Ik heb 2 lampen met een dubbele fitting, GU10 en G9, met halogeen lampen er in en een halogeen dimmers. Die wil ik vervangen door LED en dus 2 GU10 LED, 2 G9 LED en 2 door die leverancier aanbevolen LED dimmers. Ik stop die 2 LED lampen in 1 van de lampen en de LEDdimmer vervangt de halogeen dimmer. Lampen aan, prima. Lampen uit en de G9 blijft knipperen terwijl de GU10 wel uitgaat. :bang:
Bij de andere lamp vervang ik de halogeenlampen door die 2 LED lampen en laat de halogeen dimmer nog even zitten. Lampen aan, prima. Lampen uit en ....prima. :crazy: Wat ik ook doe (stekker omdraaien in stopcontact, lampen onderling verwisselen), de LED dimmer zorgt voor knipperende G9 terwijl de GU10 wel uitgaat. En met de halogeen dimmer is het prima te dimmen en is uit ook daadwerkelijk uit. :wtf:
Ik heb die LED dimmers maar teruggestuurd en hoef geen vervangers. Doe maar geld terug.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Knipperende ledlampjes



Bericht door veetee »

Niet alle Led lampjes zijn zonder meer dimbaar. Wellicht was die G9 nou net een type dat niet dimbaar is?

A0BEFD46-0249-4C89-A549-7E0B47578312.jpeg
A0BEFD46-0249-4C89-A549-7E0B47578312.jpeg (89.75 KiB) 183 keer bekeken
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Knipperende ledlampjes



Bericht door EasyBee »

Nou, ten eerste waren ze (net als de er bij gekochte CU10) volgens leverancier dimbaar en heb ik de bijpassende dimmer gekocht en ze dimden prima, net als de GU10. Maar uit schakelen leverde een soort zacht gloeiend knipperlicht op. De halogeen dimmer kan ze ook beide dimmen en daarbij gaan de lampjes wel uit als ik dat wil en krijgen we geen knipperlicht van de G9 LED. Dat is nou juist het rare. Restspanning?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Knipperende ledlampjes



Bericht door mMario »

Volgens letsleds komt het door lekspannning.

https://www.letsleds.nl/blog/waarom-bra ... amp-staat/

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Knipperende ledlampjes



Bericht door veetee »

Mooie uitleg... en dit is 'm, de "dimstabilisator", jammer genoeg de opdruk niet te zien, maar hoogstwaarschijnlijk een ordinaire condensator, en dan is € 11,95 weer best veel...
(Jaja, doosje en kroonsteentje kost ook nog wat :wink: )


2132DEBF-990A-4FE1-AFBC-1CF9C43CE528.png
2132DEBF-990A-4FE1-AFBC-1CF9C43CE528.png (348.89 KiB) 162 keer bekeken
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Ledlampje



Bericht door TestCase »

mMario schreef:Ik verving vorige week een normaal 220V lamp door 220 Led in de badkamer. Doe licht aan en brand mooi en daarna uit en blijft led heel lichtjes constant nagloeien. Waarom?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
LED heeft weinig spanning nodig en gloeit soms al op wanneer er ergens toch een lekstroompje loopt, ook knipperen is hier een verschijnsel van. De oorzaak is dan vaak lastig te vinden.

Dimmers zijn een notoir probleem.

Soms is het veroorzaakt door inductie wanneer er meerdere draden door dezelfde pijp lopen.

Oplossingen:
1)Dubbelpolig schakelen, zowel de nul als de fase.
2)Een Busch-Jaeger Compensator.
https://www.ledshop-groenovatie.com/Bus ... ompensator


Edit: Meerdere antwoorden tegelijkAfbeelding

//Kees.




AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Knipperende ledlampjes



Bericht door johan1950 »

@mMario,
Heb je in de badkamer een hotelschakeling?
Bij een hotel schakeling staat er altijd spanning op één van beide zwarte draden die de beide schakelaars verbinden. Omdat alle draden van een hotelschakeling lekker stijf tegen elkaar in dezelfde buis lopen zorgt de wisselspanning op een van beide draden door inductie voor voldoende spanning om de LED's te laten gloeien.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Knipperende ledlampjes



Bericht door PaulBng »

De meeste led verlichting in een camper werkt op 12V DC. Komt geen wisselspanning aan te pas.


Paul
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Knipperende ledlampjes



Bericht door EasyBee »

Nou gebruikte ik al tweepolige LEDdimmers (dus nul en fase schakelend) van de zelfde leverancier als van de lampen en dan zou ik er nog dimstabilisators bij moeten kopen. De dimmers zaten op maar 50 cm van de lampvoet. Dus dat lange snoeren verhaal valt ook al af.
Even denken.
Die 4 LEDlampen kosten € 17 (samen), de 2 LEDdimmers € 50 (samen) en dan nog 2 dimstabilisators voor € 24. Bij elkaar € 91.
Ben ik blij dat ik die 2 LEDdimmers heb teruggestuurd en de 2 dimstabilisators niet ga kopen. Die LEDlampen doen het prima op die oude halogeendimmers. Ben ik voor € 17 klaar en gebruik ik in plaats van 140 watt nog maar 14 watt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Knipperende ledlampjes



Bericht door DJSmiley »

Let wel, een hoop theorie (inductie in kabels, fase aansnijding enz) heeft allemaal betrekking op ledlampen op 230V AC

In een camper is het in de meeste gevallen 12V verlichting. Dan zijn er een paar andere oorzaken van flikkeren
- Slechte dimmers met een te lage PWM frequentie
- Niet goed ontstoorde dimmers die vervuiling geven op de DC lijn en daardoor andere dimmers bv beinvloeden
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Knipperende ledlampjes



Bericht door johan1950 »

@Paul
Ik reageerde op de laatste paar reacties waar m.i. toch duidelijk sprake is van 230V huisinstallaties en dus wisselstroom.
Dimmen van 12V gelijkspanning LED's is simpel met een PWM dimmer.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Knipperende ledlampjes



Bericht door PaulBng »




Paul
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Knipperende ledlampjes



Bericht door seth_space »

De "dimstabilisatoren".. voor AC problemen!
WhatsApp Image 2020-10-19 at 22.28.39.jpeg
WhatsApp Image 2020-10-19 at 22.28.39.jpeg (358.53 KiB) 115 keer bekeken
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie