Vorm van de tafel veranderen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Vorm van de tafel veranderen



Bericht door camilo »

Het tafelblad in mijn Hymer B 514 (ook in verscheidene andere Hymers) heeft een "functionele" vorm, die bedoeld is dat de tafel ook bereikbaar is voor iemand die op de passagierstoestel zit. Het tafelblad heeft dus een "uitstulping" in die richting. Die uitstulping hindert echter ook de doorloop van de cabine naar het woongedeelte. Tijdelijk heb ik dat opgelost door het blad (om zijn as) om te draaien zodat de uitstulping enerzijds de doorloop niet meer hindert maar anderzijds het zitgedeelte, onbedoeld, deels blokkeert.

Ik wil het probleem nu eens definitief aanpakken en overweeg, kort gezegd, "de zaag er maar in te zetten". Op voorhand begrijp ik dat het resultaat van welke ingreep dan ook wat betreft het aanzien er niet mooier op zal worden, maar de zichtzijde op de ingreep zal sowieso van het interieur zijn afgekeerd.

Heeft iemand al eerder de vorm van het blad van de tafel veranderd? Zijn er nog speciale zaken waar ik op moet letten? Gebruik ik de decoupeer zaag of liever een router? Gaat het formica splinteren of scheuren? Hoe werk ik de zaagsnede af? Is de oorspronkelijke afwerking van de zijkant van het blad opnieuw te gebruiken? Vragen, vragen... Ik wil de boel niet "verpesten"; Hymer (en die niet alleen!) vraagt namelijk de hoofdprijs voor losse interieuronderdelen.

Het liefst zou ik eerst eens willen oefenen op een oud blad; misschien ligt er ergens nog een?
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vorm van de tafel veranderen



Bericht door AadenAnke »

Ik overweeg in onze buscamper ook zoiets die tafel zit net wat in de weg. Voor dat ik er de zaag inzet ga ik eerst een tijdelijk blad maken dat ik op het originele onderstel ga gebruiken ik denk aan mdf en dat dan met blanke lak afwerken. Een paar weken/maanden uitproberen en dan pas definitief besluiten wat te doen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bendia
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 18:33
Locatie: Vlaamse Ardennen

Re: Vorm van de tafel veranderen



Bericht door Bendia »

wij hadden zelfde probleem , origineel tafelblad er af genomen , afgetekend op een stuk betonflex en dan aangepast naar onze wens voor 2 personen , netjes in de lak gezet en bij Leenbakker een tafel laken gekocht en nu perfect , de originele tafel ligt netjes ingepakt op zolder , als wij de camper verkopen hebben wij dan ook nog de originele tafel die ze inderdaad aan goud prijzen verkopen :thumbup:
Iedere Gek heeft zijn Gebrek
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Vorm van de tafel veranderen



Bericht door roma »

Ik heb zo'n mooi functioneel Hymer tafelblad, dat dmv scharnieren gehalveerd kan worden. Blijft toch onhandig bij het langs lopen. Lang lopen dubben of ik er de zaag in zou zetten, maar ... dat is onherstelbaar, zeker als het verkeerd uitpakt.

Van een stuk trespa een eigen blad gemaakt. Aan de onderkant dik multiplex gekit waarmee het op de poot steunt. In de praktijk blijkt het blad iets te kort. Geen nood. Met een ander stuk trespa een tafelblad gemaakt dat 15 of 20 cm langer is.

Voordeel: het Hymerblad is intact gebleven en ik heb nu de keuzemogelijkheid uit 2 trespa-bladen: de korte en de lange versie.

Trespa gewoon met de decoupeerzaag. Met een emmer de ronde hoeken afgetekend en de randen gevijld. Geen lak nodig en het blad is nagenoeg onverwoestbaar.
Afbeelding
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Vorm van de tafel veranderen



Bericht door camilo »

Deze opties heb ik ook in mijn overwegingen betrokken. De kleur van het blad in mijn wagen is echter afgestemd op de kleur van de bekleding, in casu zacht geel. De steunkleur van de bekleding is lichtgrijs, dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Sowieso maak ik echter op proef een houten blad opdat ik in ieder geval vooraf tevreden zal zijn over de nieuwe vorm.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vorm van de tafel veranderen



Bericht door PaulBng »

Ik heb het tafelblad ook gemodificeerd.

Is wel geen Hymer maar het idee is hetzelfde: net te lang om er soepel langs te kunnen lopen, maar ook wanneer je met omgedraaid stoelen wil gaan zitten.

Aan het einde zat onder het blad een tweede blad dat je uit kon draaien. Gebruikte ik nooit.

Ik heb ongeveer een decimeter van het blad aan de raamkant afgezaagd, dus dat zie je niet.
Het draaibare onderblad heb ik verkleind en onder aan de raamkant geplaatst. Ik kan dat nu uitdraaien tot boven de dinettebank zodat je wat extra bladruimte hebt.

Het zagen heb ik met de hand gedaan met een goede scherpe zaag. Daarna 1x de electricsche schaaf er voorzichtig langs.
Je kunt het ook met de decoupeerzaag doen, maar dan wel van onder af, of een zaag je waarvan de tanden omgekeerd staan. Schilders tape erop om geen krassen te maken.


Paul
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Vorm van de tafel veranderen



Bericht door Vertrokken2 »

Ik zou never in het originele blad zagen, maar een stukje trespa kopen en daar een mooi blad van maken. Even de bovenfrees erlangs voor de scherpe kantjes en klaar.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Vorm van de tafel veranderen



Bericht door Zijspan »

Ik heb ons tafelblad omgedraaid, de uitstulping zit nu aan de bank kant.
Geen gezaagd aan dat blad, dat gaat volgens mij niet het blad is niet van massief hout.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Vorm van de tafel veranderen



Bericht door Camperic »

camilo schreef:
zo 11 okt 2020, 9:34
Heeft iemand al eerder de vorm van het blad van de tafel veranderd?
Ja en nee, we hebben namelijk 2x zelf een tafelblad met andere vorm gemaakt als vervanging. Toen we de camper kochten zat er al niet meer de originele tafel in, maar een ronde. Dat vonden wij niet zo handig. Mijn vrouw heeft toen een tafelblad gemaakt en later bleek dat het nog wat groter handiger was, maar ook niet in de weg mag zitten. Toen dus voor deze oplossing gekozen en dat bevalt ons er goed.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vorm van de tafel veranderen



Bericht door Arie55 »

In het draadje Nieuw tafelblad van berken multiplex-plaat viewtopic.php?f=7&t=8462346&hilit=tafel heb ik een voorzetje gegeven. Incl. een verwijzing naar het schrappie wat ik gemaakt heb.

Heb nu in de afgelopen jaren wel gemerkt dat de tafel nu net effe te groot is. De kleur vind ik iets te donker (had dus een laag minder kleur beits moeten aanwenden) en dat de blanke toplaag lak er niet echt bedoelt is voor een tafel. De blanke toplaag is voor vloeren bedoelt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Vorm van de tafel veranderen



Bericht door camilo »

Gisteren een heldere ingeving gehad: als ik nu eens een campingtafeltje als uitgangspunt voor wat geknutsel zou nemen. Vandaag op pad en bijna gelijk een tafeltje gevonden dat geschikt was. Dat tafeltje is van het merk Westfield Aircolite en meet 80 x 60 cm. Het enige geknutsel dat nodig was, was het (degelijke) onderstel te verwijderen. Vervolgens kon ik het blad al op het draaggestel in de camper monteren. Klaar! Een onvoorzien mooi resultaat, zowel functioneel als qua aanzien. Wat betreft dat laatste: het blad is grijs gemêleerd, net als de vloerbedekking. Dus het blad valt totaal niet uit de toon, integendeel zelfs. Prijzig was het geheel wel: net geen honderd euro en dat onderstel is te mooi om weg te gooien. Maar als ik het nu opberg, dan kom ik het over tien jaar weer tegen en gooi het dan alsnog weg. Misschien een houten blad er op monteren en dan op MP doen, of zo.

Het originele blad weegt circa 6 kg en het Westfield blad circa 4 kg, toch nog even 2 kg bespaard. Het onlangs vervangen van het hefbed door kastjes
leverde zo'n 30 kg minder gewicht op. Nu de luifel er nog af (nog geen tien keer uitgedraaid in 14 jaar), schijnt zo'n 45 kg te schelen.

Iedereen nog bedankt voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door camilo op wo 14 okt 2020, 9:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ger en Loes
Berichten: 855
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 23:27
Locatie: West Brabant

Re: Vorm van de tafel veranderen



Bericht door Ger en Loes »

Misschien mosterd na de maaltijd, maar kijk eens bij Zwenktafels van Reimo. Heb ik de dubbele versie al twee keer in een camper gebruikt. Bevalt prima en schept echt een hoop ruimte. De originele tafel kon ik gewoon bewaren.
Het tegenovergestelde van "goedbedoeld" is ....."goed"
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vorm van de tafel veranderen



Bericht door Arie55 »

camilo schreef:
di 13 okt 2020, 19:42
...
Nu de luifel er nog af (nog geen tien keer uitgedraaid in 14 jaar), schijnt zo'n 45 kg te schelen.
Heb al jaren geen luifel meer. Maar dit jaar heb ik hem wel gemist. Echter heb ik nu een goede oplossing! Zo'n caravan rail tegen de zijkant gelijmd, waar dan zo'n doek met koord doorheen gereigd wordt. Een setje tweedehand tentstokken en meer hoeft het niet te zijn. Scheelt enorm in gewicht.

Het lijmen van de rail heb ik ook aan gedacht: met een paar spanbanden (een set aan elkaar geknoopt voor de lengte) om heel de camper heen om de rail vast te houden tijdens het drogen van de lijm.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie