plaatsen trekhaak

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door iSonic »

Dus als jij het niet begrijpt moet het weg? Dan krijgen de moderators het druk als elk bericht wat iemand niet begrijpt weg moet.

Noneku geeft aan dat hij een trekhaak op een camper heeft en er geen trek gewicht op het kenteken staat. Dat kan. Je kunt gewoon een trekhaak op een camper monteren zonder dat er een trek gewicht op het kenteken staat. Maar dat maakt het nog niet legaal. Dat wilde ik aangeven. Misschien niet belangrijk voor jou maar misschien wel voor anderen.

Over de prijs verschillen: heb je een buscamper? Dan kun je een standaard trekhaak voor een Ducato monteren. Heb je alkoof, integraal of half integraal dan kan er *geen* standaard Ducato trekhaak op. Memo maakt trekhaken voor camper met opbouw. De trekhaak die je nodig hebt zijn vaak op maat gemaakt omdat het chassis, zeker het achterste stuk, veelal verschillend is.

Edit lees dat je een alkoof hebt. Memo mailen met type en bouwjaar camper en een foto van het achterste stuk van je chassis. Eventueel moet je wat dingen meten. Zei kunnen dan bekijken welke trekhaak je nodig hebt. Ik heb trouwens een sawiko trekhaak gekozen. Bij memo kwam ik op een verstelbare trekhaak uit en dat heeft mijn voorkeur niet. Let ook op dat je naast de trekhaak ook de electra moet aansluiten....
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door bartjebakker »

ok dank voor de info. Ik zal nog eens bij memo kijken. Heb je de sawiko trekhaak ergens anders gekocht dan bij Memo?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door de Jonckheer »

Een trekhaak zonder trekgewichten op het kenteken mag je officieel alleen gebruiken voor een fietsdrager. Nou, dat is dan jammer want bij mij hangt er een autoambulance met 1100 kg auto erop aan! Ik heb geprobeerd het legaal te krijgen maar helaas, ze hebben weer wat regeltjes zodanig aangepast dat dat vrijwel onmogelijk is. De meest rare reacties kreeg ik zoals de mevrouw die zei: "misschien is dat chassis wel niet sterk genoeg voor een trekhaak". Lachen want op diezelfde balk zit een mop ijzer waar je een trekoog in kunt draaien om daarmee een bus van een ton of 12 weg te slepen. Hoe dan ook, zonder homologatie geen legale trekhaak en dus doen we het zonder vermelding. In 12 jaar heeft nog niemand er naar gevraagd en mocht dat gebeuren weet ik van niks en heb ik de bus zo gekocht. Wat kan er hooguit gebeuren? Dat ik een bekeuring krijg. Kan er niet mee zitten . .
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door iSonic »

Bekeuring en eventueel verzkering die moeilijk gaat doen in geval van ongeval. Goed de kans is klein maar het kan. Wel een beetje slap dat je de kop in het zand taktiek gebruikt. Je weet dat het niet helemaal is zoals het hoort draag dan ook als een vent de consequenties mochten die er komen.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door bartjebakker »

Net een variabele trekhaak gevonden van het (veelzeggende?) merk olifant-trekhaken.
Heeft iemand hier ervaring mee? Inmiddels dus staat het trekgewicht ook op mn kentekenbewijs (max 1300 geremd).
https://olifanttrekhaken.nl/trekhaak-ci ... 32352.html

Hier ook nog even fotootje van chassis. Volgens mij helemaal keurig voorbereid om er zo een trekhaakje onder te kunnen schroeven. Snap dan ook niet waar het grote prijsverschil in moet zitten. Ook de variabele is even duur.
Bijlagen
20201016_163823 2.jpg
20201016_163823 2.jpg (82.36 KiB) 658 keer bekeken
Laatst gewijzigd door bartjebakker op zo 18 okt 2020, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door bertt »

Ik heb zo'n trekhaak, maar wel aan een ALKO chassis, heb jij dat ook? Alleen de trekhaak gekocht zonder kabelset. Heb wel canbus, maar dat omzeilt, monteren trekhaak is niet moeilijk (onder ALKO)

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door bartjebakker »

bertt schreef:
zo 18 okt 2020, 22:18
Ik heb zo'n trekhaak, maar wel aan een ALKO chassis, heb jij dat ook? Alleen de trekhaak gekocht zonder kabelset. Heb wel canbus, maar dat omzeilt, monteren trekhaak is niet moeilijk (onder ALKO)
Volgens mij heb ik geen ALKO maar een standaard chassis. Helemaal zeker ben ik niet maar kan even niet snel nakijken want camper staat in stalling en daar liggen ook papieren in :-(.
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door isoplus »

Ik denk toch dat je geen standaard Fiatchassis hebt dan zou de traverse waarop de bumper gemonteerd is er anders uit zien, ook de ophanging van het reservewiel herken ik niet. Voor montage van een 750 kg trekhaak moet er in ieder geval een koker of u profiel dwars onder de camper op het frame gemonteerd worden en dat moet bevestigd worden op de langsbalken van het chassis.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door bertt »

Inderdaad, geen standaard Fiat zo te zien, bij mij was je foto eerst niet zichtbaar :wink:
Belangrijk hoe ver de balken uit elkaar liggen.
Over wat hierboven is geschreven over die dwarsbalk ben ik het nog niet eens. zal morgen eens bij mij kijken of ik dat heb. bij mijn trekhaak werden 2 stangen bijgeleverd voor als ik er wat echt zwaar achter zou hangen en het chassis niet zwaar genoeg zou zijn. Die moeten dan de hoeken verstevigen. Dus van trekhaak 30cm vanaf hoek en 30cm op chassis vanaf hoek.
Niet nodig gehad, is stevig genoeg bij mij. Deze trekhaak heeft eerst onder mijn Knaus (ALKO) gezeten en nu onder de Carthago.
Ik mag 2000kg achter de camper hebben. Al een paar keer met een boot en of caravan gehad.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door bertt »

Ik heb een Linnepe trekhaak onder de camper, ik weet de prijs niet exact meer, maar volgens mij 200 euro, gegalvaniseerd, wel 15 jaar geleden.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door isoplus »

Bartjebakker heeft een verlengd frame dat er zit omdat de overhang achter de achterwielen langer is als een standaard Fiat.
De extra lengte wordt dan ondersteund door deze gegalvaniseerde constructie, die aan het originele Fiatchassis bevestigd is d.m.v. bouten( niet gelast).
De stevigheid tegen vervormen komt voor een groot deel van de triplex vloer die daar weer op gemonteerd zit.
Een trekhaak monteren zonder dwarsbalk ( als die er niet zit) gaat je dus niet lukken, de kunststofbumper van de camper is geen partij voor een trekhaak :wink:
De stangen die Bert erbij had en niet gemonteerd heeft dienen er voor om te voorkomen dat de rechthoek onder je garage in model blijft als je je aanhanger de bocht in trekt, de belasting komt dan niet op de garagevloer.

Overigens geldt hetzelfde voor een Alko-chassis als je daar iets achter wilt hangen, daar zit vaak ook slechts een lichte constructie onder de garage.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door bartjebakker »

dank weer voor de reacties. Voor mij wel wat lastig te volgen. Wat is een dwarsbalk? Is dat de balk waaraan de trekhaak zelf bevestigd zit? En kan deze niet gewoon aan de twee chassisbalken worden geschroefd? Ik zie veel variabele trekhaken te koop. Hierbij nog een andere foto die miss nog wat meer beeld geeft.
Bijlagen
20201016_163630 2.jpg
20201016_163630 2.jpg (78.25 KiB) 573 keer bekeken
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door bently »

Zo te zien op jouw avator heb jij een 230 chassis.
Misschien kun je iets met de volgende link ? Paar schetsplaten erbij kopen ?
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Heeft meerdere onderdelen te koop.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1091
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door ben19 »

Wil je het goed doen kijk dan wie de chassie,s verlenging heeft geleverd.
En of er zo een trekhaak aan mag of dat er nog een versterking set gemonteerd moet worden .
Ik had het zelfde probleem met de chassie,s verlenging en heb een versterkings set gekocht van Alko in Duitsland.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Plaats reactie