plaatsen trekhaak

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

plaatsen trekhaak



Bericht door bartjebakker »

Al een tijd zoek ik op dit onderwerp, ook in dit forum, en ben al wel iets wijzer. Maar nog niet wijs genoeg. Mijn Hymer op Fiat Ducato 1.9 TD uit 2001 heeft geen trekgewicht vermeld op het kenteken. Nu las ik regelmatig dat toch tot 750 kg getrokken mag worden, mogelijk binnen bepaalde voorwaarden. Mijn vraag is, klopt het dat tot 750 kg getrokken mag worden? En zo ja, heeft iemand een tip waar een trekhaak aan te schaffen of onder te laten bouwen? Ik ken ook wel iemand die 'handig is met auto's' maar mogelijk is het complex genoeg om deze te monteren. Doel uiteindelijk is om een klein bootje (wel 500 kg) op een trailer (geremd) een kilometer te verrijden en te water te laten. Paar keer per jaar. Ik ben heel benieuwd of dit indd mogelijk is. Camper is een alkoof. Dank alvast.
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 460
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door SkiRon »

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ekenbewijs

Even lezen en wellicht even de rdw bellen.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door bartjebakker »

Dank. Ja dat is sowieso een goed idee. Ik dacht alleen dat hier ook wel lezers zijn die miss nog tips hebben als op kenteken staat 0 kg trekgewicht en dat evt kan worden aangepast. Neem aan dat RDW alleen weet wat iets betekent op het kenteken.
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 460
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door SkiRon »

Die kunnen je vast vertellen hoe je er trekgewicht op kan krijgen, ben bang dat je dan wel langs een rdw keuring station moet gaan en er kosten aan vast zitten. 0 kg is 0 kg dus je mag niks trekken.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door bartjebakker »

Ik las net onderstaande nog in een oudere post (nadat ik deze plaatste dus). Miss wel goed dit nogmaals te plaatsen want volgens mj wel waardevol:
Bij oudere campers (personenauto's) staat vaak geen trekgewicht vermeld. Vroeger moest de trekhaak ook gekeurd worden door RDW. Op het typeplaatje, direct onder de TMM vind je het treingewicht, dit is de maat voor het aanhangergewicht. Als den Burg Acht dit inclusief de trekhaakgegevens doorgeeft aan Fiat, dan kunnen zij een verklaring van geen bezwaar afgeven. Vervolgens kan het RDW een kenteken afgeven met aanhangwagengewichten.
Het is absoluut niet zo, dat je met geen vermelding van aanhangergewichten toch 750 kg mag trekken. Krijg je je gewichten op het kenteken vermeld, dan is het ongeremde gewicht heel vaak beduidend lager als die 750 kg. Bij mijn camper is dat 500 kg, reden voor mij om een geremde motortrailer achter de camper te hebben.
Bij het niet krijgen van de verklaring van Fiat kun je bij de RDW in Lelystad op de proefbaan een keuring laten doen, dit kost bijna 500 euro.
Maar eigenlijk moet het gewoon administratief te regelen moeten zijn met de RDW, is mij ook gelukt zonder overtollige burocratie.
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 460
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door SkiRon »

Dat zou een mooie goedkope manier zijn voor de topic starter er trekgewicht op te krijgen.
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1643
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door noneku »

Lees even wat ik destijds heb geschreven hier.
https://camperforum.nl/search.php?keywo ... ubmit=Zoek

Laatste topic was over onze 1e camper. Daar hebben we zonder trekhaakgewicht op kenteken een trekhaak onder laten zetten tot 750 kg
Andere topics zijn van onze 2e camper Hymer. Had ook geen trekhaakgewicht op kenteken. RDW had na een belletje alles geregeld.




Heb even kentekenregister nagekeken. Onze 1e camper rijd nog steeds en er staat nog geen trekhaakgewichten bij. Daar zit er eentje onder van max. 750 kg
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door bartjebakker »

ok dank voor update. Zojuist gebeld maar een belletje is niet voldoende. Moet een brief schrijven, dat ondertekenen en dat weer inscannen en dat weer via contactformulier van RDW toesturen. Dat gaan we dan maar doen. Ik zal voortgang ook even melden hier. (zeurpraatje over RDW weggehaald)
Laatst gewijzigd door bartjebakker op vr 16 okt 2020, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door bartjebakker »

update: RDW heeft inmiddels een nieuw kenteken opgestuurd en ook is daar nu het maximum trekgewicht op vermeld. Had niet verwacht dat zo snel al een compleet nieuw kentekenbewijs zou worden opgestuurd. Ik trek mijn zeurpraatje over het RDW weer in :roll:
Vervolgvraag is nog wel, heeft iemand een tip voor een goede trekhaak? Garage vertelde dat ik het beste een Brink of Oris (bosal?) kon nemen. Maar ik kan niet echt verschillen zien en ben toch wel benieuwd. Onder camper gekeken en inderdaad zijn er al montagegaten te zien in de balken. Als het goed is dus moet dat gaan passen. Alleen de verschillen tussen Fiat Ducato Bus, Van of Panorama (zoiets) is me nog niet duidelijk en weet niet welke ik zou moeten kiezen. Er zit wel verschil in trekhaak zag ik. Mocht er een tip zijn, ik hoor het heel graag. Zoeken op dit forum levert wel iets op maar nog niet echt in detail. Heb al zoveel baat gehad bij dit forum dus blij en dankbaar ben ik sowieso al :-)
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door myway »

Memo heeft veel ervaring met trekhaken voor campers.
Meestal kunnen ze zo aangeven wat mogelijk is, een heel enkele keer vragen ze om foto’s van de onderkant.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: plaatsen trekhaak



Bericht door Charm »

Met een beetje kennis en lef is het goed te doen zelf een trekhaak aan te brengen op jouw camper. Het is mij ook gelukt op onze Adria camper van 2004 met Fiat onderstel. De verstelbare trekhaak kwam van Memo. Zij hebben me ook op weg geholpen.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    hathi
    Berichten: 13417
    Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
    Locatie: ASTEN

    Re: plaatsen trekhaak



    Bericht door hathi »

    6EE62A3C-564A-414A-AB14-E574883F8B30.png
    6EE62A3C-564A-414A-AB14-E574883F8B30.png (447.22 KiB) 727 keer bekeken
    Lees hier
    Hans
    iSonic
    Berichten: 1931
    Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

    Re: plaatsen trekhaak



    Bericht door iSonic »

    noneku schreef:
    wo 07 okt 2020, 12:22
    Lees even wat ik destijds heb geschreven hier.
    https://camperforum.nl/search.php?keywo ... ubmit=Zoek

    Laatste topic was over onze 1e camper. Daar hebben we zonder trekhaakgewicht op kenteken een trekhaak onder laten zetten tot 750 kg
    Andere topics zijn van onze 2e camper Hymer. Had ook geen trekhaakgewicht op kenteken. RDW had na een belletje alles geregeld.




    Heb even kentekenregister nagekeken. Onze 1e camper rijd nog steeds en er staat nog geen trekhaakgewichten bij. Daar zit er eentje onder van max. 750 kg
    Het eronder zetten is het probleem niet. Als er geen trek gewicht op het kenteken staat en je toch met aanhanger rondrijdt voldoe je niet aan de eisen. Daar kun je een boete voor krijgen en in het geval van een ongeval kan het zijn dat de verzekering niet uitbetaald.
    Gebruikersavatar
    bartjebakker
    Berichten: 132
    Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
    Locatie: lunteren

    Re: plaatsen trekhaak



    Bericht door bartjebakker »

    ik begrijp de laatste twee berichten niet. Voor de overzichtelijkheid zou ik willen voorstellen die te verwijderen. Inmiddels is mijn kenteken dus bijgewerkt met trekgewichten. Dank voor tip omtrent Memo. Is hun website www.memo-europe.nl ?
    Daar al even gekeken maar goedkoopste trekhaak is 500 euro. Even googlen leert dat deze ook te koop zijn voor 130. Dat verschil is wel erg groot.
    Plaats reactie