Polyester front Hymer B integraal

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Polyester front Hymer B integraal



Bericht door camilo »

Vorige week heb ik het hefbed in mijn Hymer B514 van 2006 vervangen door cabinekastjes afkomstig uit een B654 van 1998. Dat gaf geen al te grote problemen (zie topic "wat heb je vandaag aan je camper gedaan" van 5 oktober j.l.). Het middenkastje kan kennelijk aan de binnenzijde van het polyester front met schroeven extra worden vastgezet. De vraag is echter: hoe lang mogen die schroeven zijn? Bij inspectie onder de motorkap blijkt het polysterfront dáár enkelwandig te zijn. Of dat ook zo is boven de voorruit vraag ik mij af; het laat zich ook slecht inspecteren vanwege de kunststof kap die aan de binnenzijde tegen het front is aangebracht. Door daar een discreet kijkgaatje in aan te brengen wordt een onafgewerkte rugzijde van het polyester front zichtbaar. Maar is dat de rugzijde van een enkelwandig front of is het front ter plekke geïsoleerd en dubbelwandig en kijk ik tegen de binnenwand daarvan aan? In dat laatste geval kan ik rustig gaan schroeven zonder gelijk het risico te lopen dat de schroeven aan de buitenkant hun kopjes laten zien...
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Polyester front Hymer B integraal



Bericht door hathi »

Lijmen ,dan loop je geen enkel risico
Hans
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Polyester front Hymer B integraal



Bericht door camilo »

Het is al opgelost: er worden schroeven gebruikt waarvan de kop is afgeslepen; die kunnen op een voorbepaald moment dus niet verder. Lijmen is beslist geen optie: je zou dan de kasten vastlijmen aan de kunststof binnenkap. Die kap is echter enkel bedoeld als afwerking voor het aanzien. Bovendien is de kwaliteit van het voor die kap gebruikte materiaal, bij wijze van spreken, te vergelijken met yoghurtbekertjes materiaal. Op zich niet zo'n probleem want deze kap is niet bedoeld om in enig opzicht te worden belast. Het advies om te lijmen verdient dus ABSOLUUT géén navolging!
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Polyester front Hymer B integraal



Bericht door Jan en Simonne »

Tip: blijf de bevestiging regelmatig goed controleren.
Wij hebben bij onze Hymer (B514 SL 2007) door de dealer de kastjes laten inbouwen.
Elke paar honderd kilometer braken de schroeven aan de voorkant af en zakten de kasten naar beneden.
We hebben ze nog net niet op ons hoofd gehad, maar ze waren met geen mogelijkheid stevig en permanent te bevestigen.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Polyester front Hymer B integraal



Bericht door hathi »

Als er schroeven gebruikt worden,kun je op die plek oom lijmen,daar hoef ik geen Hymer kenner voor te zijn,dat is logica :-B
Hans
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Polyester front Hymer B integraal



Bericht door camilo »

In de B514 van 2006 (en eerdere types) kán dat niet: frontkast en zijkasten vormen na montage één geheel dat mede wordt afgesteund op hoekprofielen die op hun beurt met bouten zijn vastgezet op de stalen profielen in de wanden. Aan die stalen profielen wordt in het geval van een hefbed het hefmechanisme bevestigd. Misschien heeft jullie dealer maar een beetje lopen prutsen.... Mijn ervaringen voor wat betreft de deskundigheid van het personeel van de dealers zijn ook bepaald niet om over naar huis te schrijven. Eén levensgevaarlijk voorbeeld: in verband met de installatie van een generator op gas wilde ik de aansluiting van het gas over laten aan de dealer. Dat werd vervolgens uitgevoerd met een slang, met gebruikmaking van een barbecuekoppeling, ín het keukenkastje dat niet geventileerd was en waar bovendien enkele open 12 V aansluitingen aanwezig waren, o.m. voor de kraan. Sowieso prutswerk dus, maar nu de klap op de vuurpijl: de gebruikte barbecuekoppeling kwam uit een serie die door Truma in verband met fabricagefouten (lekkage dus!) werd terug geroepen. Stel voor: een gaslek in het niet geventileerde kastje in combinatie met een vonkje. Wat pleit voor de dealer is dat die het een en ander bij mij thuis door zijn meest vertrouwde monteur alsnog in orde heeft gemaakt, dat wil onder meer zeggen: met metalen leiding tot in de -geventileerde- generatorkast en pas dáár voor het laatste stukje naar het aggregaat met rubberslang en snelkoppeling. Helaas niet het enige voorbeeld bij deze dealer; een deel van zijn monteurs verdient nauwelijks de kwalificatie van autopoetser.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Polyester front Hymer B integraal



Bericht door camilo »

Voor de alle duidelijkheid in verband met een hiervoor, kennelijk uit verveling (pas na zes maanden!) geplaatst "advies": de kunststof binnenkap is geen onderdeel van de constructie van de camper en dient uitsluitend om de onafgewerkte binnenzijde van het polyester front netjes aan het oog te onttrekken en gelijktijdig mooi te laten aansluiten op de binnenzijde van de dakplaat. Wie de kunststof kap denkt te kunnen belasten met méér dan het eigen gewicht daarvan komt van een koude kermis thuis: de hele boel, geschroefd of gelijmd, komt naar beneden! En dáár hoef je geen Hymer-kenner voor te zijn.
Plaats reactie