Gewicht buscamper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Gewicht buscamper



Bericht door Frits U »

Beste forumleden

We gaan een nieuwe buscamper kopen en we denken erover om deze aan te schaffen in een hogere gewichtsklasse ( we hebben C1E)

Maar nu komt de vraag is dat wel slim ? Want als we hem willen verkopen dan is die voor vele niet interessant !of is er een mogelijkheid om hem dan weer terug te zetten op 3500 kg?

Alvast dank voor jullie reactie
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gewicht buscamper



Bericht door de Jonckheer »

Je koopt toch een camper om hem te gebruiken en niet voor de verkoop? Dat lijkt mij van (veel) later zorg. Bovendien is er een groeiend aantal mensen die genoeg hebben van de B gewichtsbeperkingen en het C(1) rijbewijs halen. Die zullen zeker tzt interesse hebben.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1936
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Gewicht buscamper



Bericht door Zadowolony »

Vanuit economisch oogpunt is het inderdaad slim om te kijken of het standaard gewicht niet te hoog is. Niet iedereen heeft zin om c1 te halen, en soms wil je je camper eerder verkopen voor een ander model of door omstandigheden.
Onze bus mag 3850, maar staat nu nog gewoon op 3500 kg.
Hier soms ook de discussie om c1 te gaan halen, maar dan moeten we het wel alle twee doen.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gewicht buscamper



Bericht door isoplus »

Een Ducato Maxi kan altijd terug naar 3500 kg.
De partij die het ding inruilt gebruikt altijd de vreemdste excuses om de prijs te drukken, dat maakte ik mee met een 4,0 tons camper en later nog eens met een 3,5 tons camper. Niet van wakker liggen tegen die tijd is het een kwestie van onderhandelen.
Nu kies je gewoon het ding waarmee je uit de voeten kan en ook bij busjes zit je heel snel aan de 3500 kg dat komt door alles wat er op en aan geknutseld wordt.
Zonnepanelen, fietsenrek, trekhaak, schotel, surfplank, fietsen, reservewiel, 2 gasflessen, luifel etc.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gewicht buscamper



Bericht door AadenAnke »

Onze fabrieksbuscamper mag technisch Max 3850 toegestaan 3500 die 350 erbij of in jullie geval er af is een administratief iets kost ergens rond de 55/60 euro. Zo al wij op pad gaan ik bijna 100 Anke 72 electerische fietsen 60 de rolstoel 50 water 90 wat eten en drinken voor een dag of 5 kleding (altijd veel te veel) verschoning voor beddengoed en het nodige aan kabels gereedschap en 2 gasflessen zitten we tegen de 3400 aan en ook nog beneden de Max aslasten. Oja we hebben een luifel en ook nog een zonnepaneel en de fietsendrager is zo'n zware wegdraaibare van memo dus of je die laatste 350 op kenteken nodig hebt is maar de vraag.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Gewicht buscamper



Bericht door joske501 »

Beste,

We weten niet over welk soort buscamper je praat, VW-busje, grotere Ducato?
Fabrieksbuscampers zijn gebouwd met zeer lichte materialen en hebben hierdoor een redelijk laadvermogen. Alles hangt er van af met hoeveel je wilt reizen maar een buscamper is eigenlijk maar net voldoende voor 2 personen, dat je gemakkelijk met 3 of 4 kan reizen is verkooppraat, of je moet er van houden om als een sardine in een doosje te zitten en/of liggen. Let goed op bij aankoopwant sommige buscampers staan nog op een 3.3 ton chassis.
Een 3.5 ton is in de meeste gevallen meer dan voldoende, bij zelfbouw is dat een ander verhaal want de gebruikte materialen zijn meestal degelijk en zwaar. Ik heb een groot rijbewijs C-E en koos bewust om in te schrijven op -3.5 ton alhoewel ik over een maxichassis beschik, kon ingeschreven worden op 4 ton. Ik koos hiervoor om niet aan de beperkte snelheid te moeten rijden van 90 km/h in Belgiê en veel andere landen, ook zijn er veel kleine wegen waar een verbodsteken staat voor +3.5 ton, en als je consequent wilt zijn met je beslissing om in regel te zijn met de hogere gewichtsklasse moet jij je ook houden aan de andere regels. In Frankrijk wordt ik regelmatig geflist omdat ik ronde de 100 rijdt, flistpalen in FR werken met 2 verschillende hoogtedectecties, ze denken dan dat ik een +3.5 voertuig ben, gelukkig krijg ik nooit een boete, moest dat een + 3.5 ton zijn dan zou ik ze wel in de brievenbus krijgen. In veel landen heb je dan ook nog eens de verplichte tol voor de + 3.5 ton voertuigen.
Nog even dit, met mijn zelfbouw L4H2, reizen met 2 maar met alles aan boord voor een 5 a 6 weken vakantie, volle watertank en diesel en 2 fietsen aan boord slaag ik er in om net onder de 3.5 ton te blijven. Mijn max aslasten zijn 2100 voor, 2400 achter.
Bezint eer ge begint zou ik zeggen.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gewicht buscamper



Bericht door kampo »

3850kg dat lijkt me altijd zo iets van wel willen maar niet kunnen.
Als je voor +3500kg gaat begrijp ik niet waarom je niet meteen 4200 of 4500kg neemt.
Een goede camper hoort niet altijd op zijn maximum beladen te zijn...
Groeten Kampo
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Gewicht buscamper



Bericht door Premiumliner »

In dat geval rijden er heel wat "slechte" campers rond, :crazy:
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gewicht buscamper



Bericht door de Jonckheer »

Wat kampo zegt klopt gewoon. Feit is dat het voor het voertuig veel beter is om laadvermogen over te hebben. Verreweg de meeste campers rijden altijd op of over hun maximale gewicht, een slechte zaak. Vergelijk het maar met de motor als die altijd vol gas gereden wordt, zou hij dan net zo lang meegaan dan wanneer hij dat niet doet? Dat is nou precies het grote nadeel van campers op basis van bestelbussen ten opzichte van bussen en vrachtwagens, de laatste hebben altijd een ruime hoeveelheid laadvermogen over wat het hele voertuig te goede komt door mindere slijtage.
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Gewicht buscamper



Bericht door Frits U »

de Jonckheer schreef:
di 06 okt 2020, 8:19
Je koopt toch een camper om hem te gebruiken en niet voor de verkoop? Dat lijkt mij van (veel) later zorg. Bovendien is er een groeiend aantal mensen die genoeg hebben van de B gewichtsbeperkingen en het C(1) rijbewijs halen. Die zullen zeker tzt interesse hebben.
Okay thanks
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Gewicht buscamper



Bericht door Frits U »

Zadowolony schreef:
di 06 okt 2020, 8:57
Vanuit economisch oogpunt is het inderdaad slim om te kijken of het standaard gewicht niet te hoog is. Niet iedereen heeft zin om c1 te halen, en soms wil je je camper eerder verkopen voor een ander model of door omstandigheden.
Onze bus mag 3850, maar staat nu nog gewoon op 3500 kg.
Hier soms ook de discussie om c1 te gaan halen, maar dan moeten we het wel alle twee doen.
Moet er in zo'n geval ook technisch worden inbegrepen zoals zwaardere vering,remmen, banden,snelheidsbegrenzing of iets dergelijks, of is het puur een papieren kwestie ?
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gewicht buscamper



Bericht door PaulBng »

de Jonckheer schreef:Feit is dat het voor het voertuig veel beter is om laadvermogen over te hebben.
En hoeveel moet je dan over hebben?

Mijn bus mag technisch 3850kg wegen. Hij mag van de rdw 3500kg wegen. Daar blijf ik net onder, vol beladen...



Paul
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1936
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Gewicht buscamper



Bericht door Zadowolony »

@frits u ; Puur papieren kwestie, want de bus is al geschikt tot 3850. Alleen hebben we geen C1, dus staat die op 3500
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Gewicht buscamper



Bericht door Adfur »

Voordeel van het opwaarderen is dat je een groter laadvermogen hebt. Nadeel voor velen is dat een C(1) rijbewijs verplicht is, rijden zowel je partner als jijzelf, dan geldt dit voor allebei. Een ander nadeel vind ik dat we regelmatig op wegen komen waar je boven 3,5 ton niet in mag. Ook tolwegen zijn vaak duurder. Je moet dus goed nadenken of je wel wilt opwaarderen.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Plaats reactie