Aansluiten Victron SmartShunt

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
apollo
Berichten: 17
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 9:37

Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door apollo »

Goedemiddag,

Ik heb op dit moment enkel een volt meter om een indicatie te krijgen van de SOC (State Of Charge) van mijn huishoud accu. Dit is voor mij onvoldoende daar de accu eerst in rust moet worden gebracht. Vandaar dat ik graag een batterij monitor op basis van een shunt wil installeren en dan specifiek het SmartShunt model van Victron. Nu ben ik niet zo heel handig in deze wereld dus zou ik hier even willen vragen of mijn aannames kloppen.

Het systeem:

Accu: 210 amp AGM
Omvormer: Victron Phoenix 12 800 watt
DC/DC converter: TS800C
AC/DC lader: Mean Well pb-360p
MPPT: Suncontrol2 SC 350M
Zonnepanelen: 2x 175 watt

Voor zover ik weet is de start accu niet aangesloten op het zonnepaneel. Poort 8 van de MPPT is namelijk niet in gebruik, deze zou voor de positieve startaccu kabel zijn. Ik weet niet of de start accu wel nog ergens anders in het systeem zou zijn aangesloten.

Zou ik met deze specificaties genoeg hebben aan een Victron SmartShunt met 500A/50mV en een accu kabel van 35mm²? Er zitten meerdere kabels op de negatieve pool van de batterij. Moet ik deze dan allemaal aansluiten op de shunt?
Afbeelding
groot

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie of zou ik bovenstaande shunt op deze manier probleemloos moeten kunnen aansluiten?
Alvast bedankt!
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door Ahjwinth »

Ik heb ook een smartshunt geïnstalleerd en er tevreden over.
De bedrading die nu op de minpool van de accu zit moet op de smartshunt uitgang komen en de ingang van de smartshunt moet worden verbonden met de minpool. Enkel dan word alle stroom in en uit de accu gemeten. Als er 1 van de kabels op de minpool blijft zal dit circuit niet worden meegenomen met de meting van de smartshunt.

De rode draad aan de smartshunt moet naar de plus van de accu zodat ook de accu spanning word gemeten en zodoende het vermogen kan worden berekend.

Sluit de shunt zo dicht mogelijk bij de accu aan zodat lange kabels worden vermeden en gebruik een dikke kabel zoals bv 25/35mm2 Dit moet genoeg zijn voor de 800w omvormer.

500A voor de shunt is genoeg. De omvormer zal ongeveer 70-80A trekken maximaal als deze volledig word belast samen met de andere gebruikers kan je dan max 100A verwachten kortstondig en zal een 500A versie dus genoeg zijn.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door Camperic »

Hobbie600 schreef:
di 13 okt 2020, 8:48
Ik heb onlangs een Victron BMV-700 monitor geïnstalleerd.
Zit een hele lange utp kabel bij dus makkelijk te monteren waar je wil.
Een SmartShunt is een BMV712 zonder display en dus ook zonder utp-kabel ;)

Ik heb de SmartShunt ook gemonteerd. Eenvoudig (zelf) te doen vlakbij de accu :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
apollo
Berichten: 17
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 9:37

Re: Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door apollo »

Bedankt voor de informatie!

Ik ben vandaag aan de slag gegaan, echter loop ik tegen het volgende probleem;

De aansluitingen van de Smartshunt zijn van formaat M10 en die van mijn accu M8. Nu heb ik een M10 naar M8 kabel om de battery minus op de Smartshunt naar de min op de HH accu te verbinden. Echter passen mijn load min kabels (M8) niet op de load minus van de Smartshunt (M10). Het zijn 4 kabels. Bestaat hier een soort adapter voor of moet ik nog een M8 naar M10 kabel halen? Hoe zorg ik dat dit goed en veilig bevestigd wordt?Afbeelding

Sent from my Pixel 4 XL using Tapatalk

Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door Camperic »

Kabeltje maken met M10 oog voor Smartshunt en andere kant een bijv. M8 oog . Die kant samen met de andere ogen aan een bout met moer, liefst tussen twee ringen samenvoegen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door jansloos »

Waar ga je die shunt monteren. Of niet?

Haal bij een electraboer een stukje koper strip, bv 20x5 mm boor in 't midden een gat ter dikte van de shuntbout en tap aan de zijkanten 8mm, waar ja de kabels weer aan monteert.

Kan ook met aluminium. Zou ik iets groter nemen.
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 16 okt 2020, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door Peter LMC »

Gaatje op boren naar 10 mm.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door jansloos »

Las hier ergens iemand die zich daar erg over ergerde.
Het formaat is berekend op de stromen die daar doorheen gaan.

Alsook het open knippen van 't oog. 😠
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door Peter LMC »

Dan het (te kleine) oogje er af en snel de juiste maat er aan knijpen.
Zie het probleem niet.
apollo
Berichten: 17
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 9:37

Re: Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door apollo »

Bedankt voor de tips! Een gaatje boren of nieuwe oogjes erop zetten zou niet mijn voorkeur hebben omdat dit dan voor alle 4 de kabels moet doen.

De oplossing van een koperen plaatje of extra M10 naar M8 kabel met bout en ringetjes klinkt goed. Als ik voor de laatste optie ga, moet ik deze bout dan nog beschermen/afdekken? Het is de bedoeling dat de shunt vast wordt gemonteerd.

Sent from my Pixel 4 XL using Tapatalk

Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door Camperic »

apollo schreef:
vr 16 okt 2020, 17:59
of extra M10 naar M8 kabel met bout en ringetjes klinkt goed. Als ik voor de laatste optie ga, moet ik deze bout dan nog beschermen/afdekken? Het is de bedoeling dat de shunt vast wordt gemonteerd.
Je moet er alleen voor zorgen dat het nergens de + kan raken :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door rvpost »

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door Kroppie »

en waarschijnlijk ten overvloede EEN kant van de shunt zit enkel en ziels alleen op de minpool van de accu, op de andere zijde van de shunt zitten ALLE minaansluitingen, al dan niet met verdeelstrippen/blokken.
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Aansluiten Victron SmartShunt



Bericht door veetee »

Ik zou het oplossen met een M8 verdeelpunt, en een kabeltje met aan één kant een M8 oog en aan de andere kant een M10 oog. Kun je alles mooi vastzetten en "zweeft er niks los".


Afbeelding
Plaats reactie