Hallo, ik ben nieuw op dit camperforum en sinds april ook camperaar. We hebben een mooi Hymer b534 fiat ducato 230 met een 2,5D/62kw. Helaas valt het rijden in wat heuvelig landschap tegen. Volgens mij is het vrij eenvoudig om de 2,5D te vervangen door de 2,8idTD/90kw. Moet natuurlijk wel intercooler geplaatst worden. Maar mijn vraag is kan ik wel de versnellingsbak van de 2,5D/62kw gebruiken? Of moet er een bak van de 2,8idTD onder? Ik weet dat er veel staat op dit forum over motor swapp, maar hier kan ik niets over vinden.
Hopelijk kan iemand adviseren.
Vast bedankt,
Mvgr peter
Hymer b534 2.5D versnellingsbak bij swap
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Hymer b534 2.5D versnellingsbak bij swap
Ik heb dit ook al eens gedaan en uiteindelijk de bak ook vervangen, de versnellingsbak van de atmosferische motor heeft een kortere eindoverbrenging daardoor maakt de motor veel meer toeren op de snelweg en als het wegdek ook maar een beetje nat is moet je haast altijd in zijn 2 optrekken om te voorkomen dat je de straat stenen uit de weg trekt
Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
Re: Hymer b534 2.5D versnellingsbak bij swap
Alles overnemen incl. Bak, assen, remmerij en wielen lijkt me een goed plan in deze.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Hymer b534 2.5D versnellingsbak bij swap
Ik heb toen inderdaad ook de grotere remmen gemonteerd inclusief de 16 inch velgen en de camper reed daarna super goed.
Dat is inmiddels ruim 7 jaar geleden en ik was toen 4700€ kwijt aan motor,versnellingsbak, remmerij, velgen en 4 nieuwe Michelin Agilis camping kwijt. Ik heb alles zelf ingebouwd.
Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
Dat is inmiddels ruim 7 jaar geleden en ik was toen 4700€ kwijt aan motor,versnellingsbak, remmerij, velgen en 4 nieuwe Michelin Agilis camping kwijt. Ik heb alles zelf ingebouwd.
Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
Re: Hymer b534 2.5D versnellingsbak bij swap
Als je tegen een goed 2.5 TDI blok aanloopt, zou je dat ook nog kunnen overwegen.
Zijn er volgens mij meer van gemaakt, dus de kans dat je er 1 vindt, is groter. Beide betrouwbare motoren.
2.8 i.d.TD Iveco 8140.43 2,800 cc SOHC 8v Direct injection 122 PK (90 kW) @ 3,600 rpm 285 N⋅m @ 1,800 rpm 1998–1999
2.5 TDI Iveco 8140.47 2,500 cc SOHC 8v Direct injection 116 PK (85 kW) @ 3,800 rpm 245 N⋅m @ 2,000 rpm 1994–1998
Mocht je meer binnenweg dan snelweg willen rijden, neem een bak met een korte overbrenging. Dan kun je bij 70 naar de 5 en met een lange overbrenging pas bij 80. Dan ontloop je makkelijker de beruchte problemen met de 5e versenlling.
Zijn er volgens mij meer van gemaakt, dus de kans dat je er 1 vindt, is groter. Beide betrouwbare motoren.
2.8 i.d.TD Iveco 8140.43 2,800 cc SOHC 8v Direct injection 122 PK (90 kW) @ 3,600 rpm 285 N⋅m @ 1,800 rpm 1998–1999
2.5 TDI Iveco 8140.47 2,500 cc SOHC 8v Direct injection 116 PK (85 kW) @ 3,800 rpm 245 N⋅m @ 2,000 rpm 1994–1998
Mocht je meer binnenweg dan snelweg willen rijden, neem een bak met een korte overbrenging. Dan kun je bij 70 naar de 5 en met een lange overbrenging pas bij 80. Dan ontloop je makkelijker de beruchte problemen met de 5e versenlling.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Hymer b534 2.5D versnellingsbak bij swap
Dank je wel, hier kan ik wat mee. De 2,8idTD heb ik al, ga dus nu opzoek naar een bak.leftlanebandit schreef: ↑vr 02 okt 2020, 12:11Ik heb dit ook al eens gedaan en uiteindelijk de bak ook vervangen, de versnellingsbak van de atmosferische motor heeft een kortere eindoverbrenging daardoor maakt de motor veel meer toeren op de snelweg en als het wegdek ook maar een beetje nat is moet je haast altijd in zijn 2 optrekken om te voorkomen dat je de straat stenen uit de weg trekt
Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
Weten jullie of dat de 20KM...is?
Wat ik er over kan vinden zou een bak die code 20KM.. heeft moeten passen.
Passen de aandrijfassen nog wel? Of moeten die ook aangepast worden?
Dank je wel!
-
- Berichten: 2575
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Hymer b534 2.5D versnellingsbak bij swap
Als ik een 2800 motor zou monteren in mijn camper zou ik alles overzetten, compleet dus motor en bak en alle remmen en aandrijfassen en de voorpoten.
Wel opletten er zijn 2 types, een gewone met een brandstofpomp op en een commenrail uitvoering, dan is er meer nodig dan alleen alle mechanische delen, dan ook de kabelboom, computer, brandstoftank enz overbouwen.
Je kan dan naar 16 inch wielen voor de grotere remmen!
Wie weet is er wel meer nodig? Ik zelf heb nog nooit zo een grote ingreep gedaan.
Wel opletten er zijn 2 types, een gewone met een brandstofpomp op en een commenrail uitvoering, dan is er meer nodig dan alleen alle mechanische delen, dan ook de kabelboom, computer, brandstoftank enz overbouwen.
Je kan dan naar 16 inch wielen voor de grotere remmen!
Wie weet is er wel meer nodig? Ik zelf heb nog nooit zo een grote ingreep gedaan.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Hymer b534 2.5D versnellingsbak bij swap
De motor heb ik dat is de 2,8idTD/90kw. Ik weet alleen niet zo goed welke bak ik moet hebben een 20km57 is volgens mij goed , maar vraag me af of er ook een van een 2,5tdi onder kan, volgens mij code 20km38.
Ga inderdaad ook aandrijfassen, remmen en wielen aanpassen.
Ga inderdaad ook aandrijfassen, remmen en wielen aanpassen.