Te dunne olie?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Te dunne olie?



Bericht door Mgubbels4 »

Volgens de specificatie moet er in mijn camper of 10w of 15w40 olie 2.5 diesel uit 1990

Garage heeft 'm ververst met 5w40 ik heb ze nog gezegd dat dit niet de olie is volgens de specificatie

Nu zal dit wel geen kwaad kunnen al lees ik dat dunne olie voor de koeling van de motor vooral in de zomer niet de beste is

Vraag is eigenlijk of het kwaad kan wat dunnere olie in de motor
Motor is recent helemaal gereviseerd ik wil 'm graag heel houden
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Te dunne olie?



Bericht door bertt »

Dat is het nadeel als je de olie door een garage laat doen. Die gebruiken vaak, let op vaak, olie die ze voor elke auto gebruiken, Die gaan geen 10 verschillende soorten in huis nemen. (dat doen de meesten, niet allen)
Ik heb speciale olie nodig ivm roetfilter. Ik zorg ook dat dat er in komt.

Ik zou ook altijd de voorgeschreven olie gebruiken. Daar heeft de ontwerper zich in verdiept. Merk van de olie niet zo belangrijk als de specificaties maar juist zijn.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Te dunne olie?



Bericht door Bob Diesel »

hoe moeilijk kan het zijn ,als jij tegen de garage zegt dat je er bv water in wil hebben
dan doen ze er maar water in ,daar betaal jij voor

jij wil graag 10w 40 , dan laat je de huidige olie daardoor vervangen
los vh feit of het al dan niet veel uitmaakt
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Te dunne olie?



Bericht door pwhooftman »

Toen je camper gebouwd werd, was 10w40 gangbaar. 5w40 gedraagt zich bij koude motor als 5SAE en bij warme motor als 40SAE. Bij warme motor is er dus geen verschil of er 5w40 of 10w40 in zit. Dat het bij koude motor 5SAE is heeft als voordeel dat de koude olie ietsjes dunner is en daardoor sneller op alle plekken in de motor is. Daarnaast is het verschil tussen 5SAE en 10SAE niet groot. Dus ik zou me er geen zorgen om maken.

Leesvoer: https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... ie-kies-je
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Te dunne olie?



Bericht door Mgubbels4 »

Duidelijk verhaal vd anwb

5w word vooral gebruikt bij winterseomstandigheden de dikte bij warme motor is 't zelfde als 10w of 15w dat maakt geen verschil

Wel staat er dat de motor wel geschikt moet zijn voor 5w....
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Te dunne olie?



Bericht door Janpinz »

pwhooftman schreef:
do 01 okt 2020, 8:33
Toen je camper gebouwd werd, was 10w40 gangbaar. 5w40 gedraagt zich bij koude motor als 5SAE en bij warme motor als 40SAE. Bij warme motor is er dus geen verschil of er 5w40 of 10w40 in zit. Dat het bij koude motor 5SAE is heeft als voordeel dat de koude olie ietsjes dunner is en daardoor sneller op alle plekken in de motor is. Daarnaast is het verschil tussen 5SAE en 10SAE niet groot. Dus ik zou me er geen zorgen om maken.
+1
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Te dunne olie?



Bericht door Mgubbels4 »

Duidelijk thanx
R+J
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 23:22

Re: Te dunne olie?



Bericht door R+J »

Zoveel merken en soorten olie, zoveel meningen.

Toen we onze vorige camper kochten, Hymer met Mercedes OM617 5 cil. had deze net een onderhoudsbeurt gehad en was de motor gevuld met 5/W30, waarbij de eerste liter opgeslurpt was binnen 750 km.
Ook zitten er naar mijn mening dopes in deze olie die niet goed zijn voor oude soorten keerringen ed.

De olie ververst en 15/W40 er in en het verbruik was nihil.

Geen discussie, puur eigen ervaring en niet alleen bij deze auto
.
Mijn hele leven nog niet gefaald, wel duizenden manieren gevonden waarop het niet werkt.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Te dunne olie?



Bericht door Janpinz »

Dat komt dan door die 40, niet 10 of 5 of 15...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Te dunne olie?



Bericht door Kroppie »

ouderwetse of nieuwerwetse olie, 5 of 15, 30 of 40, gooi bij een verversing eens een flesje stop a leak of lecwec o.i.d. bij de olie, dat houd de keerringen soepel en dus motor droog.

rubber en pakkingen bevatten weekmakers, en die verdwijnen in de loop der jaren waardoor keerringen hard worden en gaan lekken, die toevoeging vult dat weer wat aan zodat de keerringen soepel blijven en hun werk [afdichten] goed kunnen blijven doen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Te dunne olie?



Bericht door ducati 900 »

Een OM 617 heeft een koolstofkoord als achterste krukaskeerring, koolstof wordt door synthetische olie
afgebroken, gevolg keerring lek en moet dus vervangen.
R+J heeft heel veel mazzel gehad dat dat bij hun niet hoefde, de krukas moet er daarvoor uit.
Ik zou ook geen flesje weekmaker in mijn 616 of 617 gooien.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Te dunne olie?



Bericht door pwhooftman »

Ben en R+J hebben wel een punt dat moderne olie in een oude motor voor onverwachte effecten kunnen zorgen. Niet vanwege dat het 5w40 is geworden ipv 10w40 of 15w40, maar omdat het vol synthetische olie is die nog niet bestond toen de motor gefabriceerd werd, of door nieuwere dopes.

Iets soortgelijks is aan de hand met de nieuwe brandstoffen (E10 en B10). E10 doet bij oudere motoren (>20 jaar) de brandstofleidingen en rubbertjes oplossen..... https://www.nporadio1.nl/binnenland/189 ... %20beperkt.
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Te dunne olie?



Bericht door AadenAnke »

Ik heb begrepen dat hoe lager het eerste getal hoe beter de smering is bij lage temperatuur en hoe hoger het tweede getal hoe beter de smering bij hoge temperatuur. Wat betreft de dopes die pakkingen keerkringen en slangen aantasten dat klopt wel minerale olie of synthetisch is natuurlijk al een verschil maar ook de zuiverende werkingen van de dopes.

Gr. Aad
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Te dunne olie?



Bericht door Mgubbels4 »

Zit gewoon half synthetisch in dat is volgens mij wat ze vroeger multigrade noemden
Plaats reactie