De 3-liter Fiat motor met distributieketting

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Kroppie »

het gaat nu al over motorfietsen, zijn daar ook al campers van?, toch niet vergelijkbaar..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door peter possl »

nog erger,
ik had het topic gestart met een vraag over de drie liter fiat motor ( 160 pk)met distributieketting en dan vooral mbt de (robot-) automatische versnelling. Maar zoals heel vaak op dit forum gebeurd gaat het topic na de 3-de pagina volledig over op andere onderwerpen. Helaas is dit in het forum normaal .Na pag 2 heb ik de moed opgegeven.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door de Jonckheer »

peter possl schreef:
ma 05 okt 2020, 11:10
nog erger,
ik had het topic gestart met een vraag over de drie liter fiat motor ( 160 pk)met distributieketting en dan vooral mbt de (robot-) automatische versnelling. Maar zoals heel vaak op dit forum gebeurd gaat het topic na de 3-de pagina volledig over op andere onderwerpen. Helaas is dit in het forum normaal .Na pag 2 heb ik de moed opgegeven.
Zo gaat dat op een forum. Ik ben van meerdere lid geweest en het was overal hetzelfde. Maar ik denk dat je na pagina 2 toch wel genoeg wist?
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Joske »

de Jonckheer schreef:
zo 04 okt 2020, 18:16
Daar is lang geleden al een oplossing voor bedacht: de koningsas!.... Een mooiere en vooral betere constructie is nauwelijks denkbaar.
Is dat zo? Blijkbaar denken de ingenieurs bij BMW, Mercedes, diverse Italiaanse merken enz. daar toch wel anders over.
Waarom dat niet bij automotoren wordt toegepast is mij een raadsel.
€€€?
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Kroppie »

laten we gewoon stoppen met dit zinloze raadspelletje waarom een fabrikant een bepaalde constructie wel of niet toepast.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Bob47 »

peter possl schreef:
wo 30 sep 2020, 13:27
Ik zag een advertentie van een buscamper uit 2011 met 3 liter fiat motor met automaat en distributieketting (ipv distributieriem). Ik dacht dat de ketting alleen voorkwam bij citroen/peugeot bussen en dat ze daardoor geen automaten hadden.
Wie kan mij iets zinnigs melden over deze motor en of met deze motor in combinatie met de robotautomaat uit dit bouwjaar ook problemen bekend zijn?

Wel Peter, wij hebben nu 7 jaar een 3.0 met robot automaat (bouwjaar 2008).
Beer van een motor, zeer tevreden . Nu 194.000 km gelopen. Wel probleem gehad met de schakelen . Dit bleek de koppeling te zijn. Was een modificatie voor. Slangetje en oliepotje vevangen. Daarna ok.
Wel gelijk toen ik hem kocht de EGR eruit laten programmeren :bow: ops wat zeg nu :bang: . ( Heb verschillende keren vol gekoekte diesel inlaat spruitstukken meegemaakt).
Heb hem op 16" banden 75 hoog wat het comfort ten goede komt (en de km aanwijzing slechts 2km te hoog).
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door DiffRental »

Vopper schreef:
zo 04 okt 2020, 22:46
Misschien lees ik het niet goed, maar ik kan in de beschrijving niet ontdekken dat ie distributie tandwielen heeft.

:wave: Vopper
Dat lees je goed, staat niet in dat artikel.
En toch is het echt zo................
Groeten Peter
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Ontario »

Om dan ter zake te komen: het 3.0 l. viercilinderblok waar de ts naar vroeg heb ik, weliswaar twee bouwjaren jonger, in ruim 80.000 km. als zeer positief ervaren. 10% zuiniger dan mijn 316CDI Sprinter, de Ducato had tussen de zeer lange onderhoudsintervallen nooit extra motorolie nodig. De Comfortmatic 'automaat' vond ik een groot voordeel tegenover mijn handgeschakelde campers van verschillend fabrikaat. Kan en wil niet ontkennen dat meerdere proefritten me overtuigd hebben dat de nieuwere 7- en 9-versnellingsautomaten van b.v. Mercedes nog weer wat beter bevielen. Maar die hebben dan ook een ander prijskaartje. Trouwens , naar die laatste twee dingen vroeg de ts niet.

Henk
Possie
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 okt 2020, 9:08

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Possie »

Hier ook 3.0 liter met automaat. Fantatische motor. Automaat was wat wennen. Rijden gaat na een poosje goed wennen. Wel wat lastiger om de blokken op te rijden in vergelijking tot onze vorige 2,8 jtd met automaat. Wat betreft rijgedrag hoef ik niet anders, hoewel ik verwacht dat de nieuweren ook weer een stap voorwaarts zullen zijn.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Bob47 »

joske501 schreef:
za 03 okt 2020, 11:17
In de onderhoudsvoorschriften staat vermeld dat de ketting moet vervangen worden bij 300.000 km. Denk niet dat ik daar ooit aan geraak.
Tijdig olie verversen zal wel positief zijn voor de ketting.
Hallo Joske, waar haal je dat vandaan? Ik kan niks daarover vinden.

Bob.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door joske501 »

Beste,

Dat staat zo vermeld in mijn Citroën instructieboekje. 3.0 motor van Iveco.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Plaats reactie