De 3-liter Fiat motor met distributieketting

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door henk en lila »

Kroppie schreef:
zo 04 okt 2020, 9:01
nogmaals de moderne motoren met ketting zijn gevoelig voor het juiste onderhoud en juiste smeermiddelen, en al dat ge.l. er omheen doet er niets aan af.
jos
Wat is modern? De 3 liter waar het hier over gaat is denk ik al weer 20 jaar geleden ontworpen. Weet iemand dat?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Kroppie »

LEES GEWOON HET INSTRUCTIE/ONDERHOUDS VOORSCHRIFT EN HOUD JE ER AAN, en je weet wat er voorgeschreven word, dan heb je al het mogelijk gedaan, elk jaar veranderd er misschien wel wat met al die verschillende type.
en dan nog kan er gewoon iets stuk gaan, het enige wat nooit stuk gaat: zie onderschrift.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Peter LMC »

In principe stelt het niet veel voor om een distributie ketting te vernieuwen.
Maar je moet er niet mee doorrijden totdat ook de tandwielen versleten zijn.
Als je de ketting hoort dan eerst kijken of de (hydraulische) spanner goed werkt en of de tandwielen nog goed zijn.
Meestal is dit wel het geval.
Dan de ketting delen en de nieuwe aan de oude koppelen en door de motor draaien.
Je hebt dan wel een helpt handje nodig want de ketting moet op spanning gehouden worden en
mag niet verspringen.
Dan de ketting weer koppelen. De koppelbrak zit er dikwijls bij.
Maar dikwijls wordt er doorgereden tot het helemaal stuk is want het mag tegenwoordig helemaal niets meer aan onderhoud kosten.
Men rijdt dikwijls van apk naar apk en meer onderhoud doet men niet.
Zelfs olie verversen vind men al te duur.
O nee, apk is geen onderhoud. :-B
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door gjvonk »

Eens met Jos en: wij vinden goed onderhoud niet te duur en dat laten we ook doen zoals de fabrikant voorschrijft. Ik blijf erbij als je bij een dieselmotor op bedrijfstemperatuur alleen een mooie sonore brom hoort, behandel je hem goed. Als ik een dieselmotor hoor knikkeren / rammelen als ie warm is, denk ik het mijne van de rijstijl van de chauffeur...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door 309T16 »

Ben zelf overtuigd van een helende werking. We kochten de Ducato een jaar geleden. Liep goed maar wel wat rauw. Nu kleine 10000 km. verder. Na onderhoud incl. spoelen, brandstofreiniger en Vpower erin en onze rijstijl loopt hij veel mooier. Viel de vorige eigenaar meteen op vorige week, toen we de motordrager ophaalden.
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Premiumliner »

kampertjes schreef:
zo 04 okt 2020, 9:08
We hebben een boot met VolvoPenta diesel, ook met tandwiel distributie (en die draait wel 4500 tpm). Probleemloos inmiddels 25000 uur en 20 jaar. Heb me al vaker afgevraagd waarom dit niet vaker toegepast wordt.
25000 uur : 20 jaar = (gemiddeld) 1250 uur/jaar Als u iedere dag 8 uur vaart, dan bereikt u die 1250 uur na 156 dagen.
Dan is dat vast geen plezierjacht.

Mijn Iveco Daily bus heeft een urenteller, naast de km-teller en die staat nu op 0ngeveer 3400 uur. de km-teller op ongeveer 185.000 km
Gemiddeld is er dus ongeveer 55 km/uur mee gereden,
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door durisotti »

Aloys schreef:
vr 02 okt 2020, 7:40
durisotti schreef:
do 01 okt 2020, 21:00
Zag gisteren een Iveco met deze motor, had ruim 750.000 km op de teller ! Stevige motor dus !
De motor is toch ook van Iveco?
Mijn Peugeot van 2011 heeft ook een Iveco 3 liter motor van 160PK met ketting en Italiaanse stickers onder de motorkap.
Deze hele Peugeot is zelfs Italiaans ! Gemaakt bij Sevel sud !

https://en.wikipedia.org/wiki/Sevel

Sevel Sud is Fiat en produceert de grote bussen. Ducato, Boxer en Jumper.
Peugeot gaat hier uit stappen en verplaatst de productie in 2021 naar Polen..

Sevel Nord in Frankrijk de kleinere bussen, nu Peugeot, Citroen, Toyota, Opel en Vauxhall ..
Fiat is uit Sevel Nord gestapt, daar produceerde men de Fiat scudo.
De "nieuwe" fiat Scudo opvolger heet Talento is nu een Renault Trafic..

En om het nog ingewikkelder te maken..heeft Peugeot Fiat gekocht..dus ze hadden alles beter bij het oude kunnen laten..
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door 309T16 »

Fusie is nog niet rond volgens mij
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Kroppie »

ze zoeken het maar lekker uit, het blijft lood om oud ijzer.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door seth_space »

Peugeot "koopt" fiat Chrysler niet, ze willen fuseren.
Zo ver is het inderdaad nog niet.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedri ... ekomst-psa
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door kampertjes »

25000 uur : 20 jaar = (gemiddeld) 1250 uur/jaar Als u iedere dag 8 uur vaart, dan bereikt u die 1250 uur na 156 dagen.
Dan is dat vast geen plezierjacht.

Mijn Iveco Daily bus heeft een urenteller, naast de km-teller en die staat nu op 0ngeveer 3400 uur. de km-teller op ongeveer 185.000 km
Gemiddeld is er dus ongeveer 55 km/uur mee gereden,
[/quote]

Klopt, bedrijfsmatig. Survey
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door DiffRental »

gjvonk schreef:
zo 04 okt 2020, 8:07

4.500 toeren? Hoe hard wil jij dan rijden? Als ik met onze Jumper Maxi met 2,2 Hdi 130 km/u (echte snelheid volgens TomTom, 135 op de teller) op de Franse of Duitse autosnelwegen rijdt, draait de motor net geen 3.000 rpm. Of wil je proberen om langdurig in zijn 3e versnelling 100 km te rijden o.i.d.?
Duidelijk een gemis van kennis.
Een vrachtwagen of bus motor heeft een max van net boven de 2000 rpm, het hoogste koppel bij +/- 1100 rpm.
Wat ik met die 4500 rpm bedoel is het max afgeregelde toerental. Je zegt het zelf al je rijdt net onder de 3000 rpm met je bestelbus, een vrachtwagen amper aan de 1000 rpm.
Je mag en kan deze motoren niet vergelijken met een bestelbus motor dus ook niet relevant in deze discussie.
En over rammelen na een koude start: elke dieselmotor klinkt blikkerig en rammelend na een koude start. Tenminste, dat vind ik. Koude dieselmotor voorzichtig behandelen, niet te laag in toeren, maar zeker ook niet hoger dan 2.000 tot 2.200. Is de boel op temperatuur, dan is het blikkerige lawaai ook weg en vervangen door een mooie sonore brom.
Duidelijk nog nooit een dieselmotor gehoord die geen oliedruk op zijn spanner heeft of een gerekte ketting, dat is heel iets anders dan de dieselklop van een koude motor.
Peter LMC schreef:
zo 04 okt 2020, 9:54
In principe stelt het niet veel voor om een distributie ketting te vernieuwen.
Bij de oude mercedessen en opels was dat zo en waarschijnlijk nog wel meer auto's uit die tijd.
Doe maar eens een moderne CDI motor of een moderne BMW diesel van 10 jaar oud.
de Jonckheer schreef:
zo 04 okt 2020, 8:24
Distributies gaan kapot bij lage, niet bij hoge toerentallen omdat, met name bij 3- en 4 cilinder motoren bij lage toerentallen stotende belasting optreed waar 6- en 8 motoren veel minder last van hebben. Dus al zou mijn motor 4500 tpm kunnen draaien (wat niet kan, 2500 is max) kan dat voor de distributie absoluut geen kwaad.
Klopt, tandwiel constructies zijn wellicht het sterkste te maken en ook nodig in een vrachtwagen gezien de lage toerentallen en hoge koppels.
Wat ik ermee wilde zeggen is dat het niet relevant is in deze discussie, het gaat over een motor die wel een max toerental kan draaien van 4500 rpm.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door gjvonk »

@Differential: je schrijft zelf letterlijk "laat die B10M maar eens 4.500 rpm draaien...daar reageerde ik op.

Ik heb nog nooit de 4.500 rpm gehaald met onze Jumper: zelfs op een korte invoegstrook is 100 in 4 makkelijk te halen en dan trek ik ver door in de versnelling maar ben nog nooit boven de 3.800 uit gekomen. 1 ding: dat durf ik alleen als de motor en de hele aandrijflijn ook echt goed op bedrijfstemperatuur is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door de Jonckheer »

joske501 schreef:
zo 04 okt 2020, 9:13
Beste,

Met bovenliggende nokkenassen is het bijna niet meer te doen om met tandwielen aan te drijven. Er zou te veel speling ontstaan tussen al de tandwielen en het lawaai zou je er ook bij moeten nemen.

Joske
Daar is lang geleden al een oplossing voor bedacht: de koningsas! Ducati heeft dat zeer lang met succes toegepast. Een mooiere en vooral betere constructie is nauwelijks denkbaar. Waarom dat niet bij automotoren wordt toegepast is mij een raadsel.
ducati.jpg
ducati.jpg (312.44 KiB) 881 keer bekeken
Plaats reactie