Wat is modern? De 3 liter waar het hier over gaat is denk ik al weer 20 jaar geleden ontworpen. Weet iemand dat?
De 3-liter Fiat motor met distributieketting
- henk en lila
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
LEES GEWOON HET INSTRUCTIE/ONDERHOUDS VOORSCHRIFT EN HOUD JE ER AAN, en je weet wat er voorgeschreven word, dan heb je al het mogelijk gedaan, elk jaar veranderd er misschien wel wat met al die verschillende type.
en dan nog kan er gewoon iets stuk gaan, het enige wat nooit stuk gaat: zie onderschrift.
jos
en dan nog kan er gewoon iets stuk gaan, het enige wat nooit stuk gaat: zie onderschrift.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
In principe stelt het niet veel voor om een distributie ketting te vernieuwen.
Maar je moet er niet mee doorrijden totdat ook de tandwielen versleten zijn.
Als je de ketting hoort dan eerst kijken of de (hydraulische) spanner goed werkt en of de tandwielen nog goed zijn.
Meestal is dit wel het geval.
Dan de ketting delen en de nieuwe aan de oude koppelen en door de motor draaien.
Je hebt dan wel een helpt handje nodig want de ketting moet op spanning gehouden worden en
mag niet verspringen.
Dan de ketting weer koppelen. De koppelbrak zit er dikwijls bij.
Maar dikwijls wordt er doorgereden tot het helemaal stuk is want het mag tegenwoordig helemaal niets meer aan onderhoud kosten.
Men rijdt dikwijls van apk naar apk en meer onderhoud doet men niet.
Zelfs olie verversen vind men al te duur.
O nee, apk is geen onderhoud.
Maar je moet er niet mee doorrijden totdat ook de tandwielen versleten zijn.
Als je de ketting hoort dan eerst kijken of de (hydraulische) spanner goed werkt en of de tandwielen nog goed zijn.
Meestal is dit wel het geval.
Dan de ketting delen en de nieuwe aan de oude koppelen en door de motor draaien.
Je hebt dan wel een helpt handje nodig want de ketting moet op spanning gehouden worden en
mag niet verspringen.
Dan de ketting weer koppelen. De koppelbrak zit er dikwijls bij.
Maar dikwijls wordt er doorgereden tot het helemaal stuk is want het mag tegenwoordig helemaal niets meer aan onderhoud kosten.
Men rijdt dikwijls van apk naar apk en meer onderhoud doet men niet.
Zelfs olie verversen vind men al te duur.
O nee, apk is geen onderhoud.
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Eens met Jos en: wij vinden goed onderhoud niet te duur en dat laten we ook doen zoals de fabrikant voorschrijft. Ik blijf erbij als je bij een dieselmotor op bedrijfstemperatuur alleen een mooie sonore brom hoort, behandel je hem goed. Als ik een dieselmotor hoor knikkeren / rammelen als ie warm is, denk ik het mijne van de rijstijl van de chauffeur...
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Ben zelf overtuigd van een helende werking. We kochten de Ducato een jaar geleden. Liep goed maar wel wat rauw. Nu kleine 10000 km. verder. Na onderhoud incl. spoelen, brandstofreiniger en Vpower erin en onze rijstijl loopt hij veel mooier. Viel de vorige eigenaar meteen op vorige week, toen we de motordrager ophaalden.
-
- Berichten: 1093
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
25000 uur : 20 jaar = (gemiddeld) 1250 uur/jaar Als u iedere dag 8 uur vaart, dan bereikt u die 1250 uur na 156 dagen.kampertjes schreef: ↑zo 04 okt 2020, 9:08We hebben een boot met VolvoPenta diesel, ook met tandwiel distributie (en die draait wel 4500 tpm). Probleemloos inmiddels 25000 uur en 20 jaar. Heb me al vaker afgevraagd waarom dit niet vaker toegepast wordt.
Dan is dat vast geen plezierjacht.
Mijn Iveco Daily bus heeft een urenteller, naast de km-teller en die staat nu op 0ngeveer 3400 uur. de km-teller op ongeveer 185.000 km
Gemiddeld is er dus ongeveer 55 km/uur mee gereden,
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Deze hele Peugeot is zelfs Italiaans ! Gemaakt bij Sevel sud !
https://en.wikipedia.org/wiki/Sevel
Sevel Sud is Fiat en produceert de grote bussen. Ducato, Boxer en Jumper.
Peugeot gaat hier uit stappen en verplaatst de productie in 2021 naar Polen..
Sevel Nord in Frankrijk de kleinere bussen, nu Peugeot, Citroen, Toyota, Opel en Vauxhall ..
Fiat is uit Sevel Nord gestapt, daar produceerde men de Fiat scudo.
De "nieuwe" fiat Scudo opvolger heet Talento is nu een Renault Trafic..
En om het nog ingewikkelder te maken..heeft Peugeot Fiat gekocht..dus ze hadden alles beter bij het oude kunnen laten..
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
ze zoeken het maar lekker uit, het blijft lood om oud ijzer.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Peugeot "koopt" fiat Chrysler niet, ze willen fuseren.
Zo ver is het inderdaad nog niet.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedri ... ekomst-psa
Zo ver is het inderdaad nog niet.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedri ... ekomst-psa
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 1190
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
25000 uur : 20 jaar = (gemiddeld) 1250 uur/jaar Als u iedere dag 8 uur vaart, dan bereikt u die 1250 uur na 156 dagen.
Dan is dat vast geen plezierjacht.
Mijn Iveco Daily bus heeft een urenteller, naast de km-teller en die staat nu op 0ngeveer 3400 uur. de km-teller op ongeveer 185.000 km
Gemiddeld is er dus ongeveer 55 km/uur mee gereden,
[/quote]
Klopt, bedrijfsmatig. Survey
Dan is dat vast geen plezierjacht.
Mijn Iveco Daily bus heeft een urenteller, naast de km-teller en die staat nu op 0ngeveer 3400 uur. de km-teller op ongeveer 185.000 km
Gemiddeld is er dus ongeveer 55 km/uur mee gereden,
[/quote]
Klopt, bedrijfsmatig. Survey
- DiffRental
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Duidelijk een gemis van kennis.gjvonk schreef: ↑zo 04 okt 2020, 8:07
4.500 toeren? Hoe hard wil jij dan rijden? Als ik met onze Jumper Maxi met 2,2 Hdi 130 km/u (echte snelheid volgens TomTom, 135 op de teller) op de Franse of Duitse autosnelwegen rijdt, draait de motor net geen 3.000 rpm. Of wil je proberen om langdurig in zijn 3e versnelling 100 km te rijden o.i.d.?
Een vrachtwagen of bus motor heeft een max van net boven de 2000 rpm, het hoogste koppel bij +/- 1100 rpm.
Wat ik met die 4500 rpm bedoel is het max afgeregelde toerental. Je zegt het zelf al je rijdt net onder de 3000 rpm met je bestelbus, een vrachtwagen amper aan de 1000 rpm.
Je mag en kan deze motoren niet vergelijken met een bestelbus motor dus ook niet relevant in deze discussie.
Duidelijk nog nooit een dieselmotor gehoord die geen oliedruk op zijn spanner heeft of een gerekte ketting, dat is heel iets anders dan de dieselklop van een koude motor.En over rammelen na een koude start: elke dieselmotor klinkt blikkerig en rammelend na een koude start. Tenminste, dat vind ik. Koude dieselmotor voorzichtig behandelen, niet te laag in toeren, maar zeker ook niet hoger dan 2.000 tot 2.200. Is de boel op temperatuur, dan is het blikkerige lawaai ook weg en vervangen door een mooie sonore brom.
Bij de oude mercedessen en opels was dat zo en waarschijnlijk nog wel meer auto's uit die tijd.
Doe maar eens een moderne CDI motor of een moderne BMW diesel van 10 jaar oud.
Klopt, tandwiel constructies zijn wellicht het sterkste te maken en ook nodig in een vrachtwagen gezien de lage toerentallen en hoge koppels.de Jonckheer schreef: ↑zo 04 okt 2020, 8:24Distributies gaan kapot bij lage, niet bij hoge toerentallen omdat, met name bij 3- en 4 cilinder motoren bij lage toerentallen stotende belasting optreed waar 6- en 8 motoren veel minder last van hebben. Dus al zou mijn motor 4500 tpm kunnen draaien (wat niet kan, 2500 is max) kan dat voor de distributie absoluut geen kwaad.
Wat ik ermee wilde zeggen is dat het niet relevant is in deze discussie, het gaat over een motor die wel een max toerental kan draaien van 4500 rpm.
Groeten Peter
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
@Differential: je schrijft zelf letterlijk "laat die B10M maar eens 4.500 rpm draaien...daar reageerde ik op.
Ik heb nog nooit de 4.500 rpm gehaald met onze Jumper: zelfs op een korte invoegstrook is 100 in 4 makkelijk te halen en dan trek ik ver door in de versnelling maar ben nog nooit boven de 3.800 uit gekomen. 1 ding: dat durf ik alleen als de motor en de hele aandrijflijn ook echt goed op bedrijfstemperatuur is.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Ik heb nog nooit de 4.500 rpm gehaald met onze Jumper: zelfs op een korte invoegstrook is 100 in 4 makkelijk te halen en dan trek ik ver door in de versnelling maar ben nog nooit boven de 3.800 uit gekomen. 1 ding: dat durf ik alleen als de motor en de hele aandrijflijn ook echt goed op bedrijfstemperatuur is.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Daar is lang geleden al een oplossing voor bedacht: de koningsas! Ducati heeft dat zeer lang met succes toegepast. Een mooiere en vooral betere constructie is nauwelijks denkbaar. Waarom dat niet bij automotoren wordt toegepast is mij een raadsel.