De 3-liter Fiat motor met distributieketting

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2481
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door rob2 »

Je kunt altijd rustig weg rijden met zware belasting/belading en/of op een steile helling zonder veel gas te geven.
Geeft ook heel weinig koppelings slijtage, is weer een lang levensduur van de koppeling.
Rustig weg rijden in de 1e versnelling en een klein beetje gas geven.
Dan naar de 2e en verder.
Stationair op de blokken rijden.
:thumbup: Inderdaad zijn dit de grote voordelen, je kunt inderdaad alleen door de koppeling los te laten de blokken oprijden.
Maar in z'n 2 vanuit stilstand wegrijden met +3,5t gaat m.i. niet al te lekker.
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Peter LMC »

Daar komen ze vanzelf achter door vroeg tijdige vervanging van de koppeling.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Kroppie »

is ook heel erg als je gauw naar 2 moet schakelen :bang: :bang: , maar in 2 wegrijden is wel goed voor de omzet (van de garage) :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Aloys »

Onze personenauto is een Volkswagen Transporter T4 van 2000. Die hebben we al 18 jaar. Toen ie een jaar of 7, 8 was rook ik de koppeling na een stukje steile helling in een ski-oord. Ik dacht toen: die is binnenkort aan vervanging toe... Maar 12 jaar later rijden we nog steeds met dezelfde koppeling.

Terugschakelen en remmen op de motor? De instructeur bij de verhoogde rijvaardigheidstraining vroeg: "wat is goedkoper, denk je? Nieuwe remblokjes en een keer een remschijf, of nieuwe koppelingsplaten?

Overigens liet onze camper, de Peugeot Boxer van 2011, ons vorig jaar staan in Engeland toen het hydraulisch systeem van de koppeling uitviel. Stuk...

Afbeelding
Bron: https://www.aloys.nl/2019-nazomer-engel ... and-week-5 (onderste helft).

Ik zal maandag even informeren bij mijn monteur, die zit nu een weekendje in Duitsland en dan wil ik 'm niet storen. Dan koppel ik dat hier even terug.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door DiffRental »

Begrijp niet helemaal de angst van distributie riemen.
De "oude" verhalen waarbij het mis is gegaan worden hierbij misbruikt.

Distributie riemen zijn goedkoop en vaak heel simpel te vervangen.
Bij onderhoud volgens de fabrikant gaat er niet snel iets mis met een riem. Inmiddels is er voldoende ervaring bij garages en fabrikanten.
Er zijn in het verleden wel automerken geweest met problemen wat duurzaamheid betreft maar dat zijn eerder uitzonderingen als de regel.

De distributie kettingen van vroeger waren beter, de huidige zijn van lichte kwaliteit en ook onderhoudsgevoelig.
De kosten van een distributie ketting vervangen zijn vaak heel veel duurder en lastiger.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Aloys »

Maar ik rijd nu al 9 jaar met mijn distributieketting, met een riem zou ik deze dit jaar voor de 3e keer hebben laten vervangen.
En dat kostte me, voor de Volkswagen T4 bij de VW-dealer, al € 800 per keer incl. arbeidsloon en BTW. Dus heb ik tot nu toe € 2400 uitgespaard...

Even gegoogled: een complete kettingset kost tussen de € 100 en € 250 incl. BTW. Met arbeidsloon zal dat toch niet véél duurder zijn een distributieriem vervangen bij de (duurdere) dealer?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Going »

De mijne van 2009 met automaat zal ik deze winter de 200000km doordraaien.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door seth_space »

Als een ketting het begeeft is de schade meestal meer dan 2400 euro. Als het onderhoud goed is een kleine kans trouwens. ( met uitzondering van herl recente auto's met ern soort fietskettingen, zoals de aygo)
Ik heb een buurtgenoot die reeds 12 jaar met dezelfde riem doet. Uit besparing volgens hem. Hij heeft er al diverse "uitgespaard" zo.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door joske501 »

Beste,

Haal al de auto's van de weg met een riem ouder dan 10 jaar en je hebt ineens geen file meer. :wink:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door 309T16 »

Aloys schreef:
za 03 okt 2020, 13:07
Even gegoogled: een complete kettingset kost tussen de € 100 en € 250 incl. BTW. Met arbeidsloon zal dat toch niet véél duurder zijn een distributieriem vervangen bij de (duurdere) dealer?
Het grote verschil zit in het feit, dat de riem buiten het blok zit en de ketting er in. Daardoor dus veel meer arbeid
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Kroppie »

net als met een riem en andere dingen volg het onderhouds voorschrift en de kans op schade is het kleinst, maar het kleinst wil niet zeggen kans=nul.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door gjvonk »

Helemaal mee eens Jos: onderhoud zoals de fabrikant voorschrijft en je spullen met respect en oordeelkundig behandelen...dan gaat het langste mee.

Wie net als ik ooit met voertuigen bij Defensie heeft gewerkt, weet dat alles stuk kan. Sommigen waren daar overigens ware meesters in.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door DiffRental »

Aloys schreef:
za 03 okt 2020, 13:07
Even gegoogled: een complete kettingset kost tussen de € 100 en € 250 incl. BTW. Met arbeidsloon zal dat toch niet véél duurder zijn een distributieriem vervangen bij de (duurdere) dealer?
Weet niet hoeveel werk het bij een 3.0 ltr motor is.

Van andere merken weet ik dat soms de motor of versnellingsbak eruit moet.
Er zijn merken die na 40 dkm al problemen hebben met een ketting en ook merken die na 40 dkm problemen hebben met een riem.

Er zijn succes verhalen van riem en ketting motoren, helaas ook horror verhalen van beide.
Vandaar dat ik van mening ben dat het geen goed koop of verkoop argument is.
Dit is meer een algemene stelling ketting versus riem motoren.
Specifiek ducato zijn er weinig problemen met de 3.0 ketting maar ook weinig problemen met de 2.3 riem.

Wat betreft volkswagen transporter, hebben die niet een keer een poging gedaan om de riem te vervangen door tandwielen?
Hangt mij iets bij dat het helemaal geen succes was.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door macfocus »

Tandwielen zijn ook niet heilig.
In mijn Capri zitten tandwielen, het nokkenastandwiel is standaard van kunststof, dat gaat een keer kapot. (Gemiddeld na een ton km). Nu een stalen ingezet, die maakt meer geluid. Alternatief is aluminium, maar dat is in dit specifieke geval duurder aangezien die andere vertanding hebben.

Ergo, elk systeem heeft zijn eigen voor en nadelen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie