Peugeot J5 2.5 Turbo Diesel: turbo aansluiten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door Kroppie »

achter/onderop de brandstof inspuitpomp {enkel te zien als je met een zaklamp onder de camper kruipt] ,daar zit een drukdoosje, deze moet ook druk krijgen van het inlaatspruitstuk, zodat de inspuithoeveelheid aangepast word aan de turbodruk . daar is ws die lange slang boven op het inlaatspruitstuk voor, .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door isoplus »

Maar... Bij een hogere vuldruk hoort ook het inspuiten van meer brandstof daarvoor is ook regelspul nodig. Is dat aanwezig? En is dat werkend? Indien niet heeft alleen het plaatsen van de turbo niet veel zin, de rest van het spul moet dan ook werkend gemaakt worden, en ingeregeld natuurlijk.
Ik denk dat de vorige eigenaar de turbo in de soep heeft laten lopen en nu heb je een ongeblazen dieseltje met ademnood. Is je oliedruk wel in orde? Turbo's leggen wel eens het loodje door gebrekkige smering. Koop je een goede gebruikte turbo let er dan op dat het ding geen lekt anders kom je nog niet veel verder.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door Kroppie »

jij hebt dezelfde gedachte als ik. :D

TS, ga a.u.b. kijken bij iemand die ook een j5 turbo heeft, zal veel duidelijk maken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ronstagrammer
Berichten: 317
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:49
Locatie: Rotterdam e/o

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door Ronstagrammer »

je hebt zeker niet de vervallen onderdelen erbij gehad? een kapotte turbo is meestal een glijlager probleem....denk dat de vorige eigenaar daar geen geld in wilde steken en dit stuk paniekvoetbal heeft uitgevoerd. wie weet heb je nieteens een andere tubo ndig maar alleen het complete oliehuis .....dus met schoepen ( in en uitlaat) en de glijlagertjes .maar dan nog zal je op de sloop een IC en de rest moeten bemachtigen ( lekker klusje hebben ze voor je achtergelaten :thumbdown: )
Gebruikersavatar
menno aret
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 10:10

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door menno aret »

Wederom dank voor jullie adviezen. Mocht iemand een 2.5td motor hebben onder de motorkap welke ik eens zou mogen bekijken dan hoor ik graag van u. Dat zou zeker een hoop duidelijk maken.
Heb helaas niet de verwijderde onderdelen mee gekregen bij de koop vorig jaar.
Jos dat drukdoosje ga ik morgen zoeken.
Enig idee waar het doosje aan het schutbord, ook met een losse slang voor zou kunnen zijn:
Afbeelding
Morgen haal ik de turbo er onderuit.

Groet Menno
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door Kroppie »

ben niet helemaal zeker , maar gezien de plaats [onder reservewiel] denk ik aan de schakelaar voor een vervuild luchtfilter, het is gezien de elektradraadjes i.i.g. een schakelaar.
je kan de 2 draden even doorverbinden en dan kijken welk lampje gaat branden op het dashboard (met contact aan!)

die dikke stalen buis met die 2 rubber stukken is zeer zeker niet origineel.!

en miss een vreemde opmerking: informatie vragen bij de vorige eigenaar, die zal wel weten wat er allemaal gebeurt is en waarom.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door isoplus »

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je deze camper gekocht hebt, vooral omdat je zegt dat je er al veel aan gedaan hebt.
Er is duidelijk met de motor geknoeid en dat is ook duidelijk zichtbaar, dus niet verborgen voor iemand met een beetje kennis van geblazen dieselmotoren.
Als je dus je bewust was van deze gebreken en je daarom de camper voor een aantrekkelijke prijs kon kopen en je je eigen kennis en kunde goed ingeschat hebt dan kan ik dat wel begrijpen( en is het ook wel leuk om je van informatie te voorzien).

Wist je echter niet dat er met de motor iets aan de hand was dan raad ik je aan eerst eens te onderzoeken wat er nog meer niet in orde is.
Nog niet zo lang geleden hebben we hier een geval gehad van iemand die pech met zijn oudere camper had en dat zelf met o.a. hulp van Jos getracht heeft op te lossen, hij is een heel eind gekomen met het herstellen van zijn motor maar heeft het uiteindelijk opgegeven.
Dat heeft veel geld en arbeid gekost en dat is jammer als er geen resultaat is tenslotte.
Soms is het verstandig om eerst eens te kijken wat het allemaal gaat kosten :wink:
Gebruikersavatar
menno aret
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 10:10

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door menno aret »

Ben ik weer.

Ik heb de camper van een handelaar gekocht dus historie en waarom dingen zo zijn gedaan is voor mij niet meer te achterhalen.
@jos: thanks voor de tip over het checken van dat apparaat op het schutbord. Zal dat doen zodra de accu er weer op kan.
@isoplus: ja ik ben naïef geweest en heb het niet goed bekeken voordat ik de hele camper ging opknappen. De prijs was er wel naar hoor.

Ik heb vanochtend de turbo er van afgehaald inclusief uitlaatspruitstuk want die 4 moeren zijn niet los te krijgen, maar 10 is te groot, en 9 te klein :-s (bestaat er een 9,5 steek sleutel?)
De turbo is niet meer te redden de as kun je volledig op en neer halen, heel veel speling. Heeft denk ik al heel lang geen olie gehad.
Hierbij de foto's. Iemand trouwens een idee wat er op de rood omcirkelde pijpjes hoort?
O en ik heb een gereviseerde turbo besteld bij LR Turbo revisie ;-) ze hadden precies de juiste liggen.
Moet nu alleen nog de juiste luchtslangen vinden.

Groetjes
Bijlagen
IMG_20201001_104923.jpg
IMG_20201001_104923.jpg (249.01 KiB) 158 keer bekeken
IMG_20201001_104910.jpg
IMG_20201001_104910.jpg (299.38 KiB) 158 keer bekeken
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door 309T16 »

Is voor de koelvloeistof verwarming. Niet gebruiken. Lekt vaak en niet nodig.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door Kroppie »

op die rood omrande pijpjes zit origineel de brandstof toevoer leiding, 1 kant gaat naar de tank en 1 gaat naar het filter.
dat ding (de brandstof voorverwarmer) is een bron van luchtlekkage en word meestal dan ook buiten werking gesteld [door de 2 slangen door te verbinden}

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door Kroppie »

bijna gelijk, :lol3: , ik had iets meer tekst

en sleutel 9,5mm, kijk eens bij engelse maat sleutels, of een 9mm, met de slijptol bewerken, maat wel nauwkeurig aanbrengen!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door 309T16 »

Ja natuurlijk de brandstof die verwarmd wordt :-B

Bij mijn J5 werkt het nog steeds trouwens
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door isoplus »

Nou ja, als de prijs goed was is het wel een leerzaam project en sleutelen kan je wel.
Vaak krijgt men die spruitstukmoertjes niet los, nu nieuwe moeren nemen en de schroefdraad insmeren met koperpasta dan krijg je ze later weer los.
Wat een grappenmakers om de turbineas er nog in te laten zitten dat gaf nu dus extra weerstand in de uitlaat.
Wel zeker maken dat je nieuwe turbo goed gesmeerd wordt, dus controleren!
Succes met dit werk.
Gebruikersavatar
menno aret
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 10:10

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door menno aret »

Wat fijn dat jullie zoveel kennis hebben. Ik laat die verwarming buisjes lekker verder roesten.
Ik zal eens zoeken naar een passende steeksleutel en anders op maat slijpen idd Jos.
Het enige wat ik nog niet uitgedokterd heb is hoe de olie de turbo in moet. Onder de turbo zie ik duidelijk waar ooit een leiding zat en die naar de carterpan ging. Bovenop de turbo zie ik wel iets van een soort van ingang maar nog geen idee hoe dat gevoed werd.
Bijlagen
IMG_20201001_155729_resize_19.jpg
IMG_20201001_155729_resize_19.jpg (549.35 KiB) 127 keer bekeken
IMG_20201001_155654_resize_38.jpg
IMG_20201001_155654_resize_38.jpg (506.58 KiB) 127 keer bekeken
Plaats reactie