Peugeot J5 2.5 Turbo Diesel: turbo aansluiten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door Kroppie »

op bovenstaande foto zie je +- 2vingers boven de olieaansluiting het bedoelde drukdoosje met linksboven daarop, de aansluiting voor de slang vanaf het inlaatspruitstuk.

als dat doosje er niet zit en de olieaansluiting ook niet dan kan het een niet turbo blok zijn, de retour van de turbo zit op het carter niet op het blok, en zonder "doosje" is het zeker geen turbo inspuitpomp

dus voor je verder gaat even goed nagaan of de basis wel turbo is, misschien is er vroeger wel gexperimenteerd met een turbo op een niet turbo blok, wie weet wat er allemaal bedacht is vroeger..

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 05 okt 2020, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
menno aret
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 10:10

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door menno aret »

O o wat een ellende, ik ga alles nog eens goed bekijken maar ben bang dat je gelijk hebt Jos.

Groet Menno
Gebruikersavatar
menno aret
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 10:10

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door menno aret »

Vanmiddag met hulp van Jan Pieter de boel naast elkaar gehouden. :bow:
Het lijkt er op dat de turbo er niet op hoort. Gek genoeg is er wel een Inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk en een carterpan van een turbo motor opgezet. Maar de motor heeft dus geen olie toevoer voor de turbo en ook de pomp lijkt niet voor een turbo.
Ik denk dat ik maar op zoek moet gaan naar een normaal Inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk Uitlaat voorpijp en dan kijken of de motor beter gaat lopen.
Iemand nog een andere tip/suggestie?

Groet Menno
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door Kroppie »

mooi dat je zo,n hulp hebt, vergelijken is het beste in zo,n geval :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door de Jonckheer »

Het is dus een stuk huisvlijt. Ik dacht al zoiets, vandaar mijn suggestie dat het mogelijk geen turbo blok is.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door isoplus »

Waarom zou iemand een niet te gebruiken turbo met spruitstuk aan zijn motor knutselen? Het is helemaal een wonderlijk machientje dus inderdaad even uitzoeken wat het nu eigenlijk is, met het motornummer moet dat toch mogelijk zijn? Dus niet het chassisnummer, daar heb je nu even niets aan.
Als het een blok is zonder turbo is mogelijk de brandstof/ lucht verhouding niet optimaal maar als je de geschiedenis niet weet wordt het moeilijk, vorige eigenaar is niet bekend?
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door dethleffsi6810 »

of is er orgineel een turbomotor ingebouwd,en zit er nu een non turbo motor in.
Wat ik me wel afvraag,de turboas was die geblokkeerd of was het binnenwerk van de turbo eruit gehaald?
gr
Theo
Theo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door Kroppie »

isoplus schreef:
ma 05 okt 2020, 18:28
Waarom zou iemand een niet te gebruiken turbo met spruitstuk aan zijn motor knutselen? Het is helemaal een wonderlijk machientje dus inderdaad even uitzoeken wat het nu eigenlijk is, met het motornummer moet dat toch mogelijk zijn? Dus niet het chassisnummer, daar heb je nu even niets aan.
Als het een blok is zonder turbo is mogelijk de brandstof/ lucht verhouding niet optimaal maar als je de geschiedenis niet weet wordt het moeilijk, vorige eigenaar is niet bekend?
of de turbo was goed en gemonteerd, en miss zelfs een tijdje een beetje gefunctioneerd en door het geknutsel overleden, en toen rucsichtlos weer buiten werking gezet

feit is dat er weinig klopt

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door isoplus »

Ik heb uit de berichten van ts begrepen dat de turbineas er nog in rammelde, gedraaid zal die niet hebben met lagerspeling drukt die vast zodra er uitlaatgassen doorgaan. Wel komt er weerstand extra in de uitlaat en dat dieseltje had het al moeilijk.
Ik heb al veel hobbywerk gezien maar dit is wel bijzonder.
Je verwacht eigenlijk dat het een turbodiesel moet zijn, immers spruitstukken zijn er genoeg te koop dat ga je niet vervangen door iets waar een niet werkende turbo in hangt.
Nog even verder zoeken naar de olietoevoer?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door Kroppie »

of een goede turbo is overleden door een afwezige of niet juiste toevoer van olie
en ook de inspuitpomp is zonder drukdoos geen turbo inspuitpomp, een turbo inspuitpomp kan zonder gemonteerd doosje helemaal niet functioneren, diesel zal er gewoon weer uitlopen

maar de juiste gang van zaken zal altijd wel een raadsel blijven

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
menno aret
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 10:10

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door menno aret »

Hoi allemaal,

Het is voor mij ook een raadsel wat de vorige eigenaar heeft gedaan en hoe het ooit gelopen heeft. Ik ken de vorige eigenaar niet, de camper heb ik bij een handelaar gekocht die er ook niks over kon (of wilde) vertellen.

De turbo as was niet geblokkeerd. De olie afvoer was doorgehaald. Er zit helemaal geen olie toevoer leiding. Als het er wel gezeten had dan had ik verwacht dat ze deze simpel zouden hebben afgedopt.

Het niet kunnen vinden en dus ontbreken van de olie toevoer aansluiting op het blok en de niet turbo pomp doet mij sterk vermoeden dat het om een niet turbo blok gaat. Ik ga nog zoeken naar de motor code op het blok. Iemand een idee waar dat zou kunnen staan?

Ik zat zelf nog te denken om een toevoer leiding te maken en deze bij het oliefilter aan te sluiten.
Maar ja als de pomp dan niet klopt en het blok er niet voor gebouwd is, schiet ik er wellicht ook niet veel mee op.

Wat ik me ook afvraag met deze vreemde situatie. Hoeveel impact heeft de niet functionerende turbo (tegendruk bij de uitlaat) en een turbo inlaatspruitstuk die wellicht niet goed lucht aan kan zuigen en/of vals lucht door vacuüm slang die niet aangesloten is op de prestaties? :eh:

Wordt vervolgd en wederom super bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door Kroppie »

op een turboblok met de juiste koppakking zit er midden aan de achterkant bij de kop een uitsteeksel AAN de koppakking van ongeveer 2x 3cm met daarop de tekst ls25. misschien is dat nog te zien

zie ook: https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8433385

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
menno aret
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 10:10

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door menno aret »

Ik zie dat uitstekende stuk koppakking wel maar kan niet meer lezen wat er op staat helaas.
Ik heb de handelaar nog gecontact maar die had ook geen informatie meer van de vorige eigenaar.
Nu is mijn plan om de boel om te bouwen naar de normale onderdelen, dus de niet turbo inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk.
Hopelijk gaat de motor dan beter lopen en hopelijk komt hij dan wel op snelheid.
Ik ga op zoek naar de onderdelen en zal foto's maken en die hier weer posten.
Wordt vervolgd.
Ronstagrammer
Berichten: 317
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:49
Locatie: Rotterdam e/o

Re: Turbo 2.5 Diesel



Bericht door Ronstagrammer »

als het van origiene een turboblok is ben ik benieuwd wat de compressie ervan is. dikwijls hebben de turbo motoren een iets lagere compressie vanwege de vuldruk van de turbo. als het een standaard 2.5 moter is kan je nog wel eens goed uitkomen met de standaard onderdelen . de injectoren zullen goed vastzitten en het kan een heftig karweitje zijn om in elk gevaal 1 ervan los te maken voor t meten van compressie. eventueel heb ik een compressie meet set te leen.
Plaats reactie