Peugeot J5 2.5 Turbo Diesel: turbo aansluiten
- menno aret
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 10:10
Peugeot J5 2.5 Turbo Diesel: turbo aansluiten
Beste camperaars,
Na maanden lang onze camper te verbouwen en opgeknapt te hebben wilden we op vakantie. Toen ik de camper vorig jaar had gekocht reed deze niet snel maar ook niet harder dan 90. Maar goed een 2.5l diesel zonder turbo had ik ook niet veel meer van verwacht.
Nu gingen we dus helemaal klaar met alles erop, erin en eraan vertrekken. Eerst naar Leimuiden hier 15 minuten vandaan. We mochten niet harder dan 80 en dat ging prima. Bij aankomst bleef mijn motor ventilator draaien totdat ik de accu maar losgekoppeld had
De volgende dag wilde we door naar Overijssel voor de volgende vakantie bestemming en toen weer de ventilator meteen aan bij de accu polen. Maar goed zal wel een sensor of los draadje zijn denk ik.
Maar op de weg konden we niet harder meer rijden dan 65! Ik snapte er niks van.
Nee dit is niet de zoveelste vraag of een turbo inbouwen het wel waard is.
Wat blijkt na inspectie bij de garage. Er zit wel een motor met turbo in alleen de turbo is niet aangesloten de turbo hangt er wel maar de uitlaat zit er niet op aangesloten en ook de inlaat is veranderd.
Ik ben nu dus op zoek naar een nieuwe turbo en ook de inlaat en uitlaat stukken om het weer compleet te krijgen. Heeft iemand toevallig een tekening van deze onderdelen zodat ik gericht kan gaan zoeken naar deze onderdelen?
Bij voorbaat dank.
Groet Menno
Na maanden lang onze camper te verbouwen en opgeknapt te hebben wilden we op vakantie. Toen ik de camper vorig jaar had gekocht reed deze niet snel maar ook niet harder dan 90. Maar goed een 2.5l diesel zonder turbo had ik ook niet veel meer van verwacht.
Nu gingen we dus helemaal klaar met alles erop, erin en eraan vertrekken. Eerst naar Leimuiden hier 15 minuten vandaan. We mochten niet harder dan 80 en dat ging prima. Bij aankomst bleef mijn motor ventilator draaien totdat ik de accu maar losgekoppeld had
De volgende dag wilde we door naar Overijssel voor de volgende vakantie bestemming en toen weer de ventilator meteen aan bij de accu polen. Maar goed zal wel een sensor of los draadje zijn denk ik.
Maar op de weg konden we niet harder meer rijden dan 65! Ik snapte er niks van.
Nee dit is niet de zoveelste vraag of een turbo inbouwen het wel waard is.
Wat blijkt na inspectie bij de garage. Er zit wel een motor met turbo in alleen de turbo is niet aangesloten de turbo hangt er wel maar de uitlaat zit er niet op aangesloten en ook de inlaat is veranderd.
Ik ben nu dus op zoek naar een nieuwe turbo en ook de inlaat en uitlaat stukken om het weer compleet te krijgen. Heeft iemand toevallig een tekening van deze onderdelen zodat ik gericht kan gaan zoeken naar deze onderdelen?
Bij voorbaat dank.
Groet Menno
- menno aret
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 10:10
Re: Turbo 2.5 diesel
Ja stom van me vergeet het te vermelden.
Het gaat om een Peugeot J5 uit 1991. Het blok is later vervangen door een met turbo. De motorcode zal ik zo even opzoeken.
Het gaat om een Peugeot J5 uit 1991. Het blok is later vervangen door een met turbo. De motorcode zal ik zo even opzoeken.
-
- Berichten: 317
- Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:49
- Locatie: Rotterdam e/o
Re: Turbo 2.5 diesel
wow . maar...er zijn een aantal turbo's die erop gebruikt kunnen worden..als het meezit kan je de letters erop lezen....en ik hoop niet dat het een Garret is....want die is vrij prijzig . er zit in Amersfoort een turbo-revisie bedrijf. C&E turborevisie .ik heb daar vroeger nog wel eens wat gebracht voor herstel werkzaamheden voor mn racer. wie weet hebben ze nog leuke inruilers.?
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Turbo 2.5 diesel
Is de huidige turbo niet meer te gebruiken? Revisie zou dan een optie kunnen zijn.
Marco.
Sent from my SM-A530F using Tapatalk
Marco.
Sent from my SM-A530F using Tapatalk
- menno aret
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 10:10
Re: Turbo 2.5 diesel
Hoi allemaal,
Dank voor de vlotte reacties. De motorcode is volgens de garage CRD93S. Bij de garage kunnen ze geen tekeningen vinden voor de missende onderdelen. Als iemand mij daarbij kan helpen, heel graag.
Ik zal z.s.m de turbo demonteren om het type te zoeken en kijken wat de mogelijkheden zijn voor revisie.
Thanks!
Dank voor de vlotte reacties. De motorcode is volgens de garage CRD93S. Bij de garage kunnen ze geen tekeningen vinden voor de missende onderdelen. Als iemand mij daarbij kan helpen, heel graag.
Ik zal z.s.m de turbo demonteren om het type te zoeken en kijken wat de mogelijkheden zijn voor revisie.
Thanks!
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Turbo 2.5 diesel
Best wel een geluk vind ik!
Je hebt dus al een turboblok, straks een revisie turbo of nieuwe turbo erop en je hebt een heerlijk rijdende camper.
Turbo kost natuurlijk wat, maar is nog altijd een heel stuk goedkoper dan een motorruil.
Je hebt dus al een turboblok, straks een revisie turbo of nieuwe turbo erop en je hebt een heerlijk rijdende camper.
Turbo kost natuurlijk wat, maar is nog altijd een heel stuk goedkoper dan een motorruil.
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: Turbo 2.5 diesel
je zegt dat er een turbo opzit maar niet aangesloten,dit lijkt mij sterk omdat de turbo aan het uitlaatspruitstuk zit vastgeschroefd.
en de uitlaat zit aan de turbo gemonteerd.
en de uitlaat zit aan de turbo gemonteerd.
Theo
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Turbo 2.5 diesel
Kun je een paar foto's plaatsen.
Je schrijft dat de turbo niet aangesloten is en er wat bij hangt.
Ben toch benieuwd hoe een en ander dan ingebouwd is.
Je schrijft dat de turbo niet aangesloten is en er wat bij hangt.
Ben toch benieuwd hoe een en ander dan ingebouwd is.
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Turbo 2.5 Diesel
Daarom graag foto's.
Als bv de turbo niet mee draait komt er ook geen turbo druk.
Of als de inlaatslang er niet aan/tussen zit.
En dan krijgt de brandstofpomp geen signaal , via het drukslangetje/leiding dat er
meer brandstof moet komen enz enz etc etc.
Alles staat met mekaar in verbinding en daarom graag foto's hoe een en ander aangesloten is.
Als bv de turbo niet mee draait komt er ook geen turbo druk.
Of als de inlaatslang er niet aan/tussen zit.
En dan krijgt de brandstofpomp geen signaal , via het drukslangetje/leiding dat er
meer brandstof moet komen enz enz etc etc.
Alles staat met mekaar in verbinding en daarom graag foto's hoe een en ander aangesloten is.
-
- Berichten: 317
- Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:49
- Locatie: Rotterdam e/o
Re: Turbo 2.5 Diesel
het zou best kunnen dat er een omleiding is gemaakt destijds...maar erg veel meerwerk. handiger had geweest de schoep eruit te halen en af te dichten met een plaatje. het oliehuis compleet verwijderen en dichtmaken had makkelijker geweest.
:edit: de olietoevoer is een val leiding met weinig druk, de schoepenas verwijderen had de rest intakt gelaten
:edit: de olietoevoer is een val leiding met weinig druk, de schoepenas verwijderen had de rest intakt gelaten
- menno aret
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 10:10
Re: Turbo 2.5 Diesel
Hoi allemaal,
Zojuist foto's gemaakt van hoe het er nu uit ziet.
Hier zien we de luchtbuis over het blok heen naar het inlaatspruitstuk.
Ik zie dat de vacuum slang vanaf inlaat nergens naar toe gaat, zie foto.
Verder zie ik ook een onderdeel aan het schutbord met een slang die ook nergens op aangesloten zit, lijkt ook iets voor een vacuum slang.
Ik stuur zo meer fotos in volgende post.
Zojuist foto's gemaakt van hoe het er nu uit ziet.
Hier zien we de luchtbuis over het blok heen naar het inlaatspruitstuk.
Ik zie dat de vacuum slang vanaf inlaat nergens naar toe gaat, zie foto.
Verder zie ik ook een onderdeel aan het schutbord met een slang die ook nergens op aangesloten zit, lijkt ook iets voor een vacuum slang.
Ik stuur zo meer fotos in volgende post.
- Bijlagen
-
- vacuum slang vanaf inlaat nergens naar toe gaat
- IMG_20200930_143448.jpg (202.4 KiB) 1095 keer bekeken
-
- luchtbuis over het blok heen naar het inlaatspruitstuk
- IMG_20200930_143508.jpg (312.8 KiB) 1095 keer bekeken
-
- slang niet aangesloten
- IMG_20200930_143833.jpg (243.75 KiB) 1095 keer bekeken
- menno aret
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 10:10
Re: Turbo 2.5 Diesel
De dieselpomp waar het filter onder hangt heeft een stekker aansluiting welke er niet op zit.
Turbo is denk ik wel aangesloten op de uitlaat maar niet op de inlaat.
Ik mis denk ik ook de intercooler met aansluiting naar de turbo.
Turbo is denk ik wel aangesloten op de uitlaat maar niet op de inlaat.
Ik mis denk ik ook de intercooler met aansluiting naar de turbo.
- Bijlagen
-
- turbo naar de uitlaat aangesloten
- IMG_20200930_144536.jpg (167.69 KiB) 1092 keer bekeken
-
- turbo niet aangesloten
- IMG_20200930_144241.jpg (182.84 KiB) 1092 keer bekeken
-
- dieselpomp
- IMG_20200930_143623.jpg (177.05 KiB) 1092 keer bekeken