Sog toilet ontluchting uitschakelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
508overland
Berichten: 109
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 22:10

Re: Sog toilet ontluchting uitschakelen



Bericht door 508overland »

ja die zijn er, namelijk blauw in de tank :-B
niemand nergens meer last van. mensen met sog zonder blauw komen er pas achter hoe ranzig de inhoud van hun tank is geworden bij het legen. je buren hier op wijzen kan geen kwaad vind ik. veel mensen hebben gewoon niet door dat je met een sog je buren letterlijk in de stank kan zetten.
Vriendelijke groet Michiel

Mercedes 508 ex leger ambu 1985
Volkswagen T5 comfort line 2013 180pk
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Sog toilet ontluchting uitschakelen



Bericht door Zonneke »

In de stank zetten lijkt me sterk overdreven want daar dient net de koolstoffilter voor.
Om de buren niet op de hoogte te brengen wanneer we het toilet gebruiken en ze daar dan ook niet mee te storen is er een schakelaar tussen gezet die het Sog systeem in en uitschakelt . Product voor toilet gebruiken we ook nog , het systeem is enkel geplaatst om luchtjes in de camper zoveel mogelijk te vermijden .
Bij velen zal het eerder een psychologisch iets zijn als ze rustig buiten zitten en opeens het gezoem van het ventilatortje horen . :-B
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Sog toilet ontluchting uitschakelen



Bericht door Pedro48 »

In onze vorige camper zat er ook een.
Er zit een soort koolstoffilter achter, wat regelmatig vervangen moet worden.
Buiten ruik je dan ook niks.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Sog toilet ontluchting uitschakelen



Bericht door Face »

508overland schreef:
wo 30 sep 2020, 2:06
face, is de ontluchting van een casette ook niet gewoon een overdruk ventiel? die dus open gaat en stank in de camper gooit..? attans.. als je de casette niet op tijd leegt :wink:

is het niet juist dat voor jou probleem de sog is uigevonden..? :wink:
Nee geen overdruk ventiel op sommige cassettes bv de 250 zit een ontluchting,wanneer er een SOG wordt gemonteerd gaat deze eraf en komt er een andere op waar de ontluchtingsslang op komt die naar het ventilatortje loopt.Dit systeem hebben ook enkele andere types.
Bij verwijderen van de SOG moet je er wel de originele ontluchting weer op zetten.
Bij mij gaat er wel weer een SOG op net als bij de vorige camper,een milieu bewust systeem,die vieze blauwe of groene troep ben je dan niet meer nodig.
Enne de SOG is niet voor mijn probleem uitgevonden.... niet ik heb er problemen mee.:wink:
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Sog toilet ontluchting uitschakelen



Bericht door jheeck »

Pedro48 schreef:
wo 30 sep 2020, 15:17
Er zit een soort koolstoffilter achter, wat regelmatig vervangen moet worden.
Dat lijkt me dan het punt, dat je dat moet bijhouden om anderen niet tot last te zijn. Zelf ben je waarschijnlijk niet degene die als eerste in de gaten heeft wanneer zo'n filter aan vervanging toe is....
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Ahjwinth
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Sog toilet ontluchting uitschakelen



Bericht door Ahjwinth »

Koop via AliExpress een setje carbon filters. Even op maat knippen en leg ze in een afgesloten plastic zak in de camper. Aan het being van het seizoen een nieuw filter er in stoppen en iedereen tevreden. Bij mij zit de uitlaat naast de ingang van de camper dus ik zit zelf in de stank van de SOG en ik ruik niks. De carbon filters wel bewaren in een afgesloten zak want anders nemen ze vuiligheid op en vermindert de werking.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
j.vell
Berichten: 25
Lid geworden op: di 30 mar 2010, 15:58

Re: Sog toilet ontluchting uitschakelen



Bericht door j.vell »

Wij hebben een sog met dak afvoer en dat werkt prima.

Johan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Sog toilet ontluchting uitschakelen



Bericht door gjvonk »

Zonneke schreef:In de stank zetten lijkt me sterk overdreven want daar dient net de koolstoffilter voor.
Om de buren niet op de hoogte te brengen wanneer we het toilet gebruiken en ze daar dan ook niet mee te storen is er een schakelaar tussen gezet die het Sog systeem in en uitschakelt . Product voor toilet gebruiken we ook nog , het systeem is enkel geplaatst om luchtjes in de camper zoveel mogelijk te vermijden .
Bij velen zal het eerder een psychologisch iets zijn als ze rustig buiten zitten en opeens het gezoem van het ventilatortje horen . :-B
Wij kiezen bij voorkeur onze standplaats zodanig dat we niet pal naast de SOG van de buren staan; bij voorkeur minstens 10 meter van een ander vandaan. Tsja, als een 'Jan, Jans en kinderen' het dan perse nodig vinden om hun camper met de linkerzijkant met het keukenraam open op minder dan 1 meter afstand naast mijn SOG uitlaat te plaatsen terwijl er 10 tallen meters andere ruimte beschikbaar is voel ik me niet schuldig als hij wat ruikt....

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie