Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Extra LED achterverlichting bijplaatsen, DUCATO 250.



Bericht door macfocus »

henk en lila schreef:
za 26 sep 2020, 9:08
macfocus schreef:Meest simpele oplossing,
Zet je dimlicht permanent aan. Kost niks, werkt als een speer....
Nog één keer: kost gloeilampen en stroom dus diesel. Overigens is TS al lang afgehaakt.

Groet, Henk

Als de kosten van dimlicht een issue zijn als je een camper rijdt, dan kan je beter stoppen :bang:
Om het er maar niet over te hebben dat er dan andere constructies verzonnen moeten worden.

Dat de TS is afgehaakt verbaast me niets.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door Kroppie »

camperforum begint steeds meer op een kleuterklasje te lijken, lach me een breuk om de onzin die soms/vaak bedacht word. :-B :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door henk en lila »

Definieer "niks" :)

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door Kroppie »

niks is heeeel weinig , maar in verhouding tot de kosten van een camper en het rijden ermee, zijn de extra kosten van dimlicht aan tijdens het rijden "niks", en vind je die te hoog dan adviseer ik om de camper te verkopen en thuis binnen te blijven en hopen dat het plafond niet instort.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Terrano-II
Berichten: 10
Lid geworden op: do 27 aug 2020, 9:30

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door Terrano-II »

henk en lila schreef:
do 24 sep 2020, 7:44
Werkt bij jou die dagrij verlichting zonder dat je de stadslichten aan hebt?

Groet, Henk
Inderdaad, de dagrijlichten werken als ik het contact op zet. Ze gaan uit als ik de dimlichten aan zet. Mijn stads-en parkeerlichten kan ik enkel activeren als ik het kontakt uit heb staan en ik dan de dimlichtschakelaar bedien, ik kan deze dus niet al rijdend activeren...
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door Gino608D »

TS wil zijn dimlicht niet inschakelen als hij een tunnel in gaat en wil daarom extra achterlichten plaatsen? Leuk voor het achterop komende verkeer, maar dagrijverlichting is bedoeld, zoals de naam al zegt, voor overdag. Ga je een tunnel in dan zul je dus echt je dimlicht aan moeten zetten. Ben je daar te lam voor? Zet dan je dimlicht altijd aan. Dit ga je met extra verlichting aan de achterzijde niet oplossen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 948
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door Duco »

Op een cursus veiligheid die ik moest volgen voor code 95 stelde de verzekerings expert dat het veiliger is overdag tijdens normale weersomstandigheden dagrijverlichting te voeren ipv stadslicht omdat bij ingeschakeld stadslicht de dagrijverlichting gedimd wordt. Aanrijdingen gebeuren doordat men een auto niet of te laat ziet aankomen. Mensen die een auto van achteren aanrijden kijken op hun telefoon, slapen of nr1 houden onvoldoende afstand. Hier is helaas verlichting geen oplossing.

Uiteraard werkt bij het ontbreken van dagrijverlichting gewoon dimlicht ook prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door Gino608D »

Stadslicht bestaat niet. Dat heet parkeerverlichting en is niet bedoeld om mee te rijden.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 948
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door Duco »

Parkeerlicht is wanneer de verlichting aan de straatzijde van het voertuig is ingeschakeld om de zichtbaarheid bij parkeren langs een doorgaande weg te verhogen.

Bijna al het vrachtverkeer rijdt overdag met ingeschakeld stadslicht.

bron ANWB: Bij stadslicht branden de achterlichten, de kentekenplaatverlichting en twee kleine lampjes aan de voorkant. ... Het is niet toegestaan om op de momenten dat verlichting verplicht is uitsluitend stadslicht te voeren. Dimlicht moet in die gevallen ook zijn ingeschakeld, of bij mist de mistlampen voor.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door Gino608D »

Als je dan toch de ANWB gaat quoten

https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... 20parkeert.
Stadslicht is bedoeld om een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken. Een betere naam zou 'standlicht' of 'parkeerlicht' zijn. De typering 'stadslicht' stamt nog uit de jaren '50, toen het gebruikelijk was binnen de bebouwde kom uitsluitend stadslichten te voeren. In sommige steden (zoals bijvoorbeeld Parijs) was het zelfs verboden grotere lichten te voeren, omdat de accu's dat vaak niet trokken.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 948
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door Duco »

Als je het stukje gelezen zou hebben zie je dat je dat stadslicht gewoon gevoerd mag worden als ander licht niet verplicht is.

Ook het CBR en de wetteksten spreken van stadslicht.

Hoe we het beter kunnen noemen kunnen we vast wel een topic over vullen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1174
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door larofly »

Welles nietes Welles nietes. Was dat de vraag van TS. En weer een topic wat verzand in oeverloos gel !!!!!
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door 309T16 »

I.p.v. bijplaatsen vervang ik de achter verlichtingsunit door een ledunit. De originele unit is aan het afbrokkelen. Zelfde euvel als bij de Tabbert. Die Siem units zijn na ruim 20 jaar broos geworden.

De ledunit zat al op de motordrager, die bij de camper zit. Past mooi.

Voordeel is ook, dat ik wat meer stroom overhoud voor de Lithiumaccu lading. Met de standaard dynamo is dat toch krap aan.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door jaap van duijn »

Heren criticasters dan mijn vraag of vast stelling.

Op onze Fiat Ducato 130 vAN mEI 2019 moet je handmatig de verlichting inschakelen.
Vind ik vervelend en zou de raad van gerespecteerde forum leden opvolgen maar,
Dan komt mijn Clarion navigatie systeem in nacht mode en is met daglicht slecht te zien.
Hoe lossen we dat dan op, bekend of er een draadje of relais los gemaakt kan worden in dit geval, al zal het dan in 't donker weer vel te fel zijn.
altijd wat dus.

Waarop volgt de vraag, is er geen schakeling bekend, te koop, reeds geinstalleerd door iemand die de verlichting automatisch schakelt?
Hoor ik graag van U - groeten Jaap van Duijn.
Plaats reactie