Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door isoplus »

Jaap, ik begrijp je vraag niet helemaal. Ik heb ook zo'n Ducato busje maar van 2018, bij mij staat de verlichting gewoon altijd aan. Dat doe ik dus zelf met de hendel aan het stuur schakel ik dimlicht in. Zodra ik de sleutel omdraai en start gaat dan het licht vanzelf aan, draai ik de sleutel weer om en stop de motor dan gaat het licht uit.
Het idee daarachter is dat ik vaak de aanhanger of het fietsenrek achterop heb, dus alleen aan dag-rijverlichting vóór heb ik niets omdat ik achter ook graag gezien wil worden.
Ik kom dus werkelijk nooit aan die lichtschakelaar behalve voor groot licht of lichtsignaal. De accu en de dynamo hebben er geen problemen mee en zelf vind ik het erg makkelijk. Waarschijnlijk verbruik ik iets meer brandstof maar ook dat is niet meetbaar, onze vorige Ducato deed 1 op 7,5 en deze doet 1 op 12 dus het maakt mij niet zo veel uit.
Wat betreft navigatiesysteem weet ik het niet, ik gebruik nog steeds een Tomtom met een camperprogramma en die doet gewoon wat ik wil(tot nu toe).
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door jaap van duijn »

@Isoplus,

Bij de onze brand de LED verlichting onder in de lampunit voor altijd zodra contact aan staat (ook zonder draaiende motor).
De gewone verlichting voor (dim licht) en achter moet ik op linker stuur handle aanzetten.
Dan gaat ook de Clarion 302NE direct in nacht modus, dus minder zicht op je scherm.
Die verlichting blijft aan zoals het contact aan staat (ook met gestopte motor) we hebben dit even nodig om het level systeem te bekrachtigen met neerzetten en weggaan.
Je moet dus echt het licht aan en uit zetten.
Op alle autos die in sinds 1980 (denk) gehad heb ging verlichting automatisch (kon je schakelen) aan bij donker worden.
En natuurlijk als je een tunnel in gaat.
Want ik let er goed op dat ik deze nu met de Fiat echt handmatig schakel - erger me rot aan auto's in tunnels zonder lichten'.

Wat ik vraag, zoek is er iets dat jullie weten dat de verlichting automatisch schakelen zal bij donker worden, zoals in tunnels.

mvgr Jaap
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6352
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door rongreven »

Ik heb geen verstand van Clarion, maar de meeste apparatuur waar een scherm op zit is de nachtmodus uit te schakelen in het menu bij de instellingen.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Fiat Ducato 250: extra LED achterverlichting bijplaatsen?



Bericht door jaap van duijn »

@Rongreven,

Dank U wel, maar helaas niet wat ik zoek.
Het gaat niet over nacht modus uitschakelen van de Clarion.
Het gaat over LED verlichting achter EN hoe gaat op een Fiat Ducato Mei 2019 de verlichting automatisch aan wanneer het donker word, zit nu niet op de auto geinstalleerd, maar misschien heeft een van de leden dit later ook zelf opgebouwd?

mvgr Jaap van Duijn.
Plaats reactie