Bedford Blitz: problemen met de achteras

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Blitzy
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 19:31

Bedford Blitz: problemen met de achteras



Bericht door Blitzy »

Ik ben een leek qua techniek, maar heb in maart wel een bedford blitz uit 1980 gekocht. (op benzine en gas) Omdat ik me echt wel besef dat een 40 jaar oude camper kapot kan gaan, heb ik een oldtimerspecialist gevonden die het onderhoud en reparaties doet. Hij heeft weer contact met een bedford specialist, dus dat zit wel goed.
Nu hebben we al tot 3x toe een probleem met de aandrijving. Van het ene op het andere moment wordt de wielas naar buiten gedrukt. Eerst is een lager vervangen. Toen het nogmaals gebeurde is er een krimpring op gezet, maar nu is het weer gebeurd en wil hij gaan lassen om de boel vast te zetten. Is het dan opgelost? Ik verlies een beetje het vertrouwen in mijn bedford blitz. Zijn er mensen die bekend zijn met dit probleem en misschien DE oplossing weten.
Ik hoor het graag
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Bedford blitz. Achteras?



Bericht door Meine »

In die jaren heb ik die wagens nieuw verkocht. Die waren vanaf dag 1 onbetrouwbaar. Een steekas axiaal fixeren d.m.v. lassen is natuurlijk een no go.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Bedford blitz. Achteras?



Bericht door Peter LMC »

Welkom Blitzy op dit forum.

Zoals Meine ook al vermelde is lassen aan steekassen echt niet wat je wil hebben.
Als een lager en/of een krimpring niet blijft zitten dan kun je
overwegen om het met lagerlijm vast te zetten.
Bv deze maar er zijn meerdere merken.
https://www.fabory.com/nl/loctite-638-c ... 26%2Btapes
Een krimpring die dient wel eerst goed verwarmt te worden en dan pas op de as laten zakken.
Deze gaat niet los bij goede montage.
Maar ik heb ook als eens gezien dat men die er gewoon opslaat op perst en dat in niet de bedoeling.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Bedford blitz. Achteras?



Bericht door leftlanebandit »

De enigste manier om dit voor altijd op te lossen is: de steekas oplassen, afdraaien op de exacte maat voor het lager, het lager verwarmen in een oliebadje en op de as monteren de krimpring rood gloeiend stoken en monteren.

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk

Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Bedford blitz. Achteras?



Bericht door Meine »

Bij zo'n bejaarde wagen is de beste manier het van de sloop halen van zo'n acheras. Oude as bewaren, de onderdelen daarvan kun je in de toekomst nog nodig hebben.

Beter nog is het een complete sloopwagen te kopen. Als je hem regelmatig gebruikt, zul je vaker onderdelen nodig hebben.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Bedford blitz. Achteras?



Bericht door ducati 900 »

Ik heb deze lagers vaak verwisseld en kan je zeggen dat vastlassen niet nodig is.
Als je oldtimerspecialist dat zegt dan is hij dat beslist niet.
Welk type heb je?
Wij hebben een 280 en daar lopen de lagers vaak uit, in 50.000 km 4 of 5 x.
Ik heb er nu een dubbelrijig hoekcontactlager in gezet en rij al meer dan 100.000 km
met datzelfde lager.
Dit lager is breder en de krimpring draagt maar op de helft, ongeveer 4 mm maar zit nog steeds.
De krimpring verwarmen tot hij donkerblauw kleurt, monteren en er een zwaar gewicht opleggen
zodat de ring tijdens het afkoelen op zijn plaats blijft.

Maar ik heb ze ook wel koud erop geperst en dat ging ook goed.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie