Hymer integraal zijwand gordelbevestiging

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Hymer integraal zijwand gordelbevestiging



Bericht door TonyFeestneus »

Gezien de originele gordels in de zijwand vastgebout zijn, ben ik eens benieuwd of er op gelijke wijze zo nog een gordel is toe te voegen op een andere plek?

Zijn er specifieke plekken in de zijwand waar dit sterk genoeg is, of kan het overal?
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hymer integraal zijwand gordelbevestiging



Bericht door rijschoollucassen »

Dan zou de fabrikant op die plekken al voorbereiding hebben getroffen. Als ssat zo zou zijn, zitten daar plastic doppen op. Ik geef je echter weinig kans.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Hymer integraal zijwand gordelbevestiging



Bericht door TonyFeestneus »

Inderdaad, dat zit er niet op andere plekken.

Maar de fabrikant heeft dus op de plek van de gordel iets in de wand verwerkt om dit mogelijk te maken begrijp ik.

Hoe zouden jullie het plaatsen van een extra gordel of steun aanpakken?
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hymer integraal zijwand gordelbevestiging



Bericht door rijschoollucassen »

Helemaal afhankelijk van de situatie. Heb je het aantal zitplaatsen op kenteken staan, zul je meer plaatsen via de RDW moeten regelen, bijna onmogelijk. Staan de zitplaatsen niet op het kenteken, ben je dus eigenlijk alleen de veiligheid van je passagiers aan het verhogen en kun je zo ongeveer je gang gaan, behalve dat ze er voor de APK mogelijk weer uit moeten. Let op, op zitplaatsen dwars op de rijrichting zijn gordels levensgevaarlijk!

Mocht het de bedoeling zijn om kinderzitjes vast te zetten, zijn er hele mooie after-market isofix beugels op de markt, maar ook deze zijn niet gekeurd.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Hymer integraal zijwand gordelbevestiging



Bericht door TonyFeestneus »

Jep, het gaat om isofix. Welke beugels weet jij?

En hoe zou je die aan de wand monteren? Kan dat overal? Ik vermoed dat er om de x cm hout zit waar ingeschroefd kan worden?
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Hymer integraal zijwand gordelbevestiging



Bericht door Burnerchief »

Wanden zijn niet geschikt voor montage gordels of de fabrikant heeft er stalen balken ingemaakt voor bevestiging.
Het enige wat je zou kunnen doen is vanaf onderkant vloer door het stalen frame een bevestingspunt te maken.
Gat boren door frame door vloer naar binnen 12 mm gat in vloermateriaal groter maken stalen bus met 3 mm wanddikte plaatsen ter dikte van de vloer monteren dan heb je een goed uitgangspunt let wel dat is nog steeds geen “officeel bevestigingspunt” dat mag alleen de fabrikant
Is de enige “veilige” oplossing.
de restoplossingen is voor het idee je wil niet weten hoeveel g er op een bevestigingspunt komt te staan als het echt nodig is..
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hymer integraal zijwand gordelbevestiging



Bericht door rijschoollucassen »

Isofix op de zijwand betekend dat je de kinderen dwars op de rijrichting gaat vervoeren. Levensgevaarlijk, wat ik al aangaf. Vervoer van kinderen met de neus naar voren of achter is prima. De isofix beugels hebben het voordeel dat de bevestiging van het derde punt, zoals bij een driepuntsgordel niet nodig is. De beugel goed vastzetten, liefst met een gelast frame wat door de vloer vastgebout wordt. De bedoelde isofix beugel wordt regelmatig aangeboden via bv Wish.

Groet uit Drenthe,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Hymer integraal zijwand gordelbevestiging



Bericht door jurgenc »

Een camperwand zonder op die plaats een ingebouwd versterking is even sterk ongeveer als een plaat piepschuim tussen 2 dunne platen van aluminium of kunststof. Voldoet echt niet aan zelfs de laagste veiligheidsnorm om gordels te bevestigen )
(Hoogstens de knuffelberen van de kinderen).
H20
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Hymer integraal zijwand gordelbevestiging



Bericht door TonyFeestneus »

rijschoollucassen schreef:
wo 23 sep 2020, 9:03
Isofix op de zijwand betekend dat je de kinderen dwars op de rijrichting gaat vervoeren. Levensgevaarlijk, wat ik al aangaf. Vervoer van kinderen met de neus naar voren of achter is prima. De isofix beugels hebben het voordeel dat de bevestiging van het derde punt, zoals bij een driepuntsgordel niet nodig is. De beugel goed vastzetten, liefst met een gelast frame wat door de vloer vastgebout wordt. De bedoelde isofix beugel wordt regelmatig aangeboden via bv Wish.

Groet uit Drenthe,

Jaap
Dom van me, die beugel moet niet op de zijwand. Maxicosi komt in de derde stoel, ik maak wellicht nog een gordel in de bank (dwars op de rijrichting) maar ook dat wordt eigenlijk afgeraden.
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Hymer integraal zijwand gordelbevestiging



Bericht door TonyFeestneus »

jurgenc schreef:
wo 23 sep 2020, 9:49
Een camperwand zonder op die plaats een ingebouwd versterking is even sterk ongeveer als een plaat piepschuim tussen 2 dunne platen van aluminium of kunststof. Voldoet echt niet aan zelfs de laagste veiligheidsnorm om gordels te bevestigen )
(Hoogstens de knuffelberen van de kinderen).
Haha eens. Ik kwam gelukkig achter de gordelband nog een bevestigingspunt tegen voor een extra gordel (zit nu een speciale witte inbus-afdekdop in), dus ik zou iets kunnen maken. Misschien ooit.

Bedankt heren, er is me in ieder geval weer wat duidelijk geworden!
Plaats reactie