Motormanagementlampje brandt

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Motormanagementlampje brandt



Bericht door janschrik »

bij mijn Ducato X20 2.3 gaatr af en toe het motormanagementlampje branden, het lijkt wel dat het iets uit te staan heeft met een redelijk lange rit op de autoweg en dan een lange afdaling naar een afrit waarbij je geen gas meer geeft. Als ik dan voor het stoplicht sta is het "piep"en de motor slaat af waarna het lampje brandt. Ik heb het eens laten uitlezen en er kwam een nogal vage foutmelding over drukfluktuaties in het brandstofsysteem.
Komt dit iemand bekend voor? Zo ja wat valt eraan te doen?
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Motormanagementlampje brandt



Bericht door travelscout »

Heb je al een fout code uitgelezen?
Paul.
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Motormanagementlampje brandt



Bericht door janschrik »

Ja, bleef alleen inhoud van bij me hangen

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 21 sep 2020, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Motormanagementlampje brandt



Bericht door Xenon »

Je kon de motor wel weer gewoon starten na het afslaan? Merkte je vermogensverlies op? Slaat de koelfan ook meteen onvoorwaardelijk aan?

Zonder code tast je in het duister. Dus opnieuw (laten) uitlezen voor de juiste code en vervolgens bijbehorende tekst en uitleg erbij zoeken op internet. Dan weet je ook of, en zo ja hoe het te verhelpen is. Het hangt van de code af of deze permanent wordt opgeslagen, of niet. Zo ja, dan blijft ie zeuren over een (combinatie van) oorzaak die zich misschien eens heeft voorgedaan, maar nu al lang niet meer speelt. Het resetten van OBD-codes wil dan ook wel eens uitkomst brengen: want als er daadwerkelijk iets niet in orde is, zal de fout terugkomen.
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Motormanagementlampje brandt



Bericht door janschrik »

Startte gewoon, geen noodloop of iets dergelijks, ik heb een ELM OBD dongel maar die wil niet verbinden


Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 21 sep 2020, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Motormanagementlampje brandt



Bericht door Xenon »

Niet verbinden met wat? Met de auto, of je telefoon?
Tsja, daar begint het toch echt mee... ;;-)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Motormanagementlampje brandt



Bericht door gjvonk »

Wat is het bouwjaar? Wij hebben het gehad met onze vorige buscamper: een Pössl 2win in een Fiat Ducato 2,3 120 pk Multijet uit feb. 2007. Op de heenreis naar Kroatië 3x gehad. Op de terugweg bij Koper in Slovenië ging het motormanagement lampje branden en sloeg de motor af. Ik kon weer starten en ben rustig de snelweg afgereden en heb een Fiat Professional dealer opgezocht: daar bleek dat er een update nodig was van de motormanagement software. Daarna nooit meer problemen gehad.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Motormanagementlampje brandt



Bericht door janschrik »

Xenon schreef:Niet verbinden met wat? Met de auto, of je telefoon?
Tsja, daar begint het toch echt mee... ;;-)
Auto is easy, stekker in stopkontakt bluetooth is different cook, met mijn peugeootje gaat het makkelijk, bij de Ducato lijkt het een ander dialekt. heb al meerdere apps geprobeerd.

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk

Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Motormanagementlampje brandt



Bericht door janschrik »


gjvonk schreef:Wat is het bouwjaar?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
2007

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk

Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Motormanagementlampje brandt



Bericht door gjvonk »

Ga eens langs bij een Fiat Professional en vraag of ze de motormanagement software checken op de update; kan best overgeslagen zijn... Ik praat over 2011 dat ons dat overkwam. Was nooit terug geweest naar een dealer voor de update...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Motormanagementlampje brandt



Bericht door seth_space »

Om een ducato goed te kunnen uitlezen heb je Multi ecu scan nodig. Eventueel aangevuld met een gekleurde kabelset. (voor diverse deelgebeiden)
https://www.multiecuscan.net/

https://nl.aliexpress.com/item/1348775619.html
'Green' adaptor lead (MultiECUScan 'Adapter 1') - to allow ABS and Power Steering diagnostics.
This lead has a green connector on one end for easy identification.
- Pin 7 on the diagnostic tool end of the adaptor is electrically connected to pins 1, 7, 9 & 12 on the car end of the adaptor.

'Red' adaptor lead (MultiECUScan 'Adapter 2') to allow Airbag diagnostics.
This lead has a red connector on one end for easy identification.
- Pin 7 on the diagnostic tool end of the adaptor is electrically connected to pin 3 only on the car end of the adaptor.

'Yellow' adaptor lead (MultiECUScan 'Adapter 3') - to allow low speed CAN diagnostics (Fiat 500 etc).
This lead has a yellow connector on one end for easy identification.
- Pin 6 on the diagnostic tool end of the adaptor is electrically connected to pin 1 on the car end of the adaptor.
- Pin 14 on the diagnostic tool end of the adaptor is electrically connected to pin 9 on the car end of the adaptor.
- Pin 7 on the diagnostic tool end of the adaptor is electrically connected to pin 12 on the car end of the adaptor.
** This cable meets the updated MultiECUScan specification for adaptor 3, with the pin 12 connection required for Xenon headlight coverage on CAN cars **

'Purple' adaptor lead (MultiECUScan 'Adapter 4') to allow electric hood diagnostics.
This lead has a purple connector on one end for easy identification.
- Pin 7 on the diagnostic tool end of the adaptor is electrically connected to pins 7, 8, 11 & 13 on the car end of the adaptor.

'Blue' adaptor lead (MultiECUScan 'Adapter 5') - to allow 125kbps MS-CAN / BHCAN diagnostics.
This lead has a blue connector on one end for easy identification.
- Pin 6 on the diagnostic tool end of the adaptor is electrically connected to pin 3 on the car end of the adaptor.
- Pin 14 on the diagnostic tool end of the adaptor is electrically connected to pin 11 on the car end of the adaptor.

'Grey' adaptor lead (MultiECUScan 'Adapter 5') - to allow high speed CAN diagnostics (Fiat 500X etc).
This lead has a grey connector on one end for easy identification.
- Pin 6 on the diagnostic tool end of the adaptor is electrically connected to pin 12 on the car end of the adaptor.
- Pin 14 on the diagnostic tool end of the adaptor is electrically connected to pin 13 on the car end of the adaptor.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Motormanagementlampje brandt



Bericht door janschrik »

Dat is toch een Apple tool?

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Aloys op ma 21 sep 2020, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Motormanagementlampje brandt



Bericht door seth_space »

Nee hoor, windows ( die 1.7 versie is wel een app)

kijk even naar de download knop.

(en verwijder die onnodige quote)
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (22.41 KiB) 446 keer bekeken
Laatst gewijzigd door seth_space op ma 21 sep 2020, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Motormanagementlampje brandt



Bericht door neanderthaler »

zou eerst is onder motor kap kijken de meest storingen kunnen zijn los slangetjes veroudering en verdroogt slangen losse delen en weet ik al wat niet meer

foutmeldingen doen rare dingen ANWB zij tegen mij na wat door meetwerk je katalysator verstopt bleken gewoon wat blauw slangen vernieuwd worden en naloop werk en schoonmaak ;;-)
Bijlagen
DSCN2943.jpg
DSCN2943.jpg (131.59 KiB) 445 keer bekeken
Plaats reactie