Slechte vering Fiat Ducato (1995)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door jasperenpriscilla »

Puur technisch gezien hebben wij in de fijnmechanica heel erg veel te maken met wrijving die zich als (schok)demper gedraagt (een van de vormen van hysterese is dit). Wij hebben hier vaak last van, dus doen alles om deze wrijving te voorkomen in hoognauwkeurige opstellingen, of om deze juist op de goede manier aan te brengen als we hier voordeel uit wensen te halen.

Eigenlijk is het een een versnellingsafhankelijke rem. Is de versnelling("kracht waarmee versnelt wordt") heel groot, zal de wrijving het verliezen en doorslippen. is de versnelling lager dan zou zomaar eens de wrijving kunnen winnen en de boel tegenhouden. En alle variaties die daartussen zitten.

Of het op auto's/campers wordt toegepast weet ik eigenlijk niet. Technisch gezien is het goed mogelijk om een bladveerpakket ook als een soort schokdemper te laten fungeren. Al ben je wel sterk afhankelijk van de wrijving, en dus van smering of juist niet tussen de bladen. Ook zou je met het juiste vet, juist de gewenste wrijving kunnen opwekken en daarmee de juiste gewenste demping.

Het lijkt me echter behoorlijk omgevingsomstandigheden gevoelig. En als ik erop google kom ik ook bij bladveren eigenlijk altijd een schokdemper tegen. Hebben jullie toevallig voorbeelden van auto's met bladveerpakketten zonder schokdempers? Ik vind het een leuk topic :D ben nu nieuwschierig
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door travelscout »

Uit nostalgische overwegingen leuk maar toch niet meer in 2020??
Paul.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door gjvonk »

Als ik bij een auto onderdelen leverancier zoek op schokbrekers voor een Fiat Ducato uit 1982 krijg ik toch echt ook keurig netjes een model nummer voor de achteras door...

Een schokdemper moet ook aan het chassis bevestigd worden, ontbreken daar de bevestigingspunten ook?
AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door de Jonckheer »

Ik geloof er eigenlijk niks van dat er busjes rondrijden zonder schokdempers en dat dat dan nog lekker comfortabel is en goed op de weg ligt want dat kan helemaal niet. Misschien dat iemand dacht dat die dempers niet nodig waren en is zonder gaan rijden maar een goed idee is dat niet. Heeft die achteras dan ook geen bevestigingspunten voor schokdempers? Zo ja zou ik ze maar wel monteren.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door gjvonk »

Ook mijn idee: kan me ook echt niet voorstellen dat het klopt...krijg meer het idee dat of de achteras vervangen is (bij een Ducato een vierkante stalen buis, meer niet), of iemand een slijptol gehanteerd heeft, maar waarom?

Trouwens, ook bij luchtvering horen schokdempers om het wiel-wegcontact te garanderen, of vergis ik mij nu? Heren touringcar chauffeurs, klopt mijn aanname?

De foto overigens gepikt van de website van Carsupport: als ik mij niet vergis een Sevel achteras met bladveer en luchtveerbalg.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door ducati 900 »

Ik heb een Ducato 280 BJ ´83 gehad en daar zaten bladveren en schokdempers onder aan de achterkant.
Een collega heeft een Hobby 600 met Alko. daar zit een torsieas onder met ook schokdempers,
je zult een Ducato niet tegenkomen zoinder schokdempers achter als ze ze er niet afgehaald hebben.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op vr 23 okt 2020, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13415
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door hathi »

gjvonk schreef:
vr 23 okt 2020, 11:01
Ook mijn idee: kan me ook echt niet voorstellen dat het klopt...krijg meer het idee dat of de achteras vervangen is (bij een Ducato een vierkante stalen buis, meer niet), of iemand een slijptol gehanteerd heeft, maar waarom?

Trouwens, ook bij luchtvering horen schokdempers om het wiel-wegcontact te garanderen, of vergis ik mij nu? Heren touringcar chauffeurs, klopt mijn aanname?

De foto overigens gepikt van de website van Carsupport: als ik mij niet vergis een Sevel achteras met bladveer en luchtveerbalg.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
En ik maar denken,die gjVonk die poetst zijn camper,zelfs van onder :lol3:
Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door gjvonk »

, nee hoor ere wie ere toekomt, maar ik maak me wel oprecht zorgen om de camper van de TS: ik heb toch heel erge twijfels bij de weg veiligheid van dat apparaat....ik zou er geen meter mee durven rijden. Ik heb ooit het genoegen gesmaakt om 2 afgebroken schokdempers onder een Hyundai H200 mee te mogen maken....BRRR

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door de Jonckheer »

gjvonk schreef:
vr 23 okt 2020, 11:01
Trouwens, ook bij luchtvering horen schokdempers om het wiel-wegcontact te garanderen, of vergis ik mij nu? Heren touringcar chauffeurs, klopt mijn aanname?
Reken maar van yes. Onder mijn bus zitten er 6, 2 voor en 4 achter. Luchtvering zonder dempers is heel erg beroerd, zo'n bus is dan een groot uitgevallen schommelschuitje, je wordt er zeeziek in!
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door 309T16 »

TS zijn Ducato is dezelfde als de mijne, type 230. Volgens H-base toch echt uitgerust met achterdempers en bij de APK heb ik ze ook echt gezien. Zal morgen eens kijken voor een foto.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door 309T16 »

Ben blij dat ik ze wel heb.

Alleen snap ik het bouwjaar van TS zijn camper niet. De avatar laat een 280/290 zien :-?

Zichtbaar op de foto is de Oluve luchtbalg
Bijlagen
DSCF9433.jpg
DSCF9433.jpg (321.45 KiB) 252 keer bekeken
Laatst gewijzigd door 309T16 op di 27 okt 2020, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door Bas vd laar »

TS heeft een 290, een overjarig model, in 1994 kwam 230 op de markt
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door gjvonk »

Los van overjarig of niet...bij onderdelen bedrijven zijn achter schokdempers te bestellen voor alle typen van alle bouwjaren. Ik weiger vooralsnog om aan te nemen dat de 1e generatie Ducato leverbaar Ilias zonder schokdempers op de achteras... waarom de camper van TS ze niet meer heeft, blijft gissen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door Eura1 »

Ik wacht ook nog op een paar foto’s van topic starter , waar we ondertussen over kunnen blijven gissen en schrijven . Wat die modellen wel hadden of hebben is een betrekkelijke smalle asbreedte in combinatie met een brede en hoge opbouw . Zie daar het recept om een wiebel camper te hebben en alzeker wanneer het verenpakket versleten is en ook niet te vergeten is de belading van het voertuig.
Grtz
Plaats reactie