Slechte vering Fiat Ducato (1995)
Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)
Mijn ducato uit 85 heeft ook geen schokdempers, alleen bladveren en hulpveren. Mijn bladveren waren door slijtage doorgezakt, ik heb nieuwe, zwaardere exemplaren laten plaatsen met een extra blad. Omdat een camper altijd beladen is, is worden de veren steeds maximaal belast. Ben erg tevreden over het resultaat.
Het is ook mogelijk een extra blad bij je huidige bladveren te laten plaatsen, verschillende forumleden hebben dat laten doen. Er zijn verschillende topics over geweest, met de zoekfunctie moeten die te vinden zijn.
Het is ook mogelijk een extra blad bij je huidige bladveren te laten plaatsen, verschillende forumleden hebben dat laten doen. Er zijn verschillende topics over geweest, met de zoekfunctie moeten die te vinden zijn.
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)
Ik vind het ook zeer vreemd dat er geen schokbrekers/dempers onder zitten.
Dit vraagt om een foto van de achteras bij de luchtbalgen.
Dit vraagt om een foto van de achteras bij de luchtbalgen.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)
Extra bladveren (met bijpassende schokbrekers!!), dragen zeer positief bij aan de wegligging.
Luchtveren zijn in dat verband relatief duur en verhogen wellicht het comfort.
Maar ik kan me niet voorstellen dat lucht het significant scheef hangen in bochten helpt tegen gaan.
Nogmaals: controleer vooral die torsiestang eens (fotootjes!)
Luchtveren zijn in dat verband relatief duur en verhogen wellicht het comfort.
Maar ik kan me niet voorstellen dat lucht het significant scheef hangen in bochten helpt tegen gaan.
Nogmaals: controleer vooral die torsiestang eens (fotootjes!)
Paul.
Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)
en voor zitten de schokdempers IN de veerpoten.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)
En anders even langsgaan bij de specialisten op dit gebied: CarSupport in Krimpen.
Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)
zoals al eerder aangegeven.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 398
- Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
- Locatie: Waar mijn camper staat
Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)
Een schokdemper remt de veerweg af bij een spiraalveer is dit ook nodig.
Een samengestelde bladveerpakket (zoals bij de ducato achter) remt het in en uitveren vanzichzelf af door de wrijving van de bladen t.o.v elkaar een voordeel van een verenpakket.
Een schokdemper heeft dan eigenlijk geen toegevoegde waarde(technisch gezien)
Bij personenauto’s met een enkele bladveer is het wel aan te bevelen(en dat zie je dan ook wel)alleen door de veerkarakterestiek hoeft die ook niet veel te doen.
Een samengestelde bladveerpakket (zoals bij de ducato achter) remt het in en uitveren vanzichzelf af door de wrijving van de bladen t.o.v elkaar een voordeel van een verenpakket.
Een schokdemper heeft dan eigenlijk geen toegevoegde waarde(technisch gezien)
Bij personenauto’s met een enkele bladveer is het wel aan te bevelen(en dat zie je dan ook wel)alleen door de veerkarakterestiek hoeft die ook niet veel te doen.
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
- bupozaanstad
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
- Locatie: Zaanstad
Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)
Ik vind het ook vreemd "geen schokdempers" hoe wil je dan de schokken opvangen als je over een slechte weg rijd zoals de welbekende kinderkopjes in België. Het lijkt mij dat je achterwielen dan toch behoorlijk klapperen?
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
- ducati 900
- Berichten: 7491
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)
Ik kan je verzekeren dat luchtbalgen heel erg helpen tegen overhellen in de bochten.travelscout schreef: ↑vr 18 sep 2020, 16:19Extra bladveren (met bijpassende schokbrekers!!), dragen zeer positief bij aan de wegligging.
Luchtveren zijn in dat verband relatief duur en verhogen wellicht het comfort.
Maar ik kan me niet voorstellen dat lucht het significant scheef hangen in bochten helpt tegen gaan.
Nogmaals: controleer vooral die torsiestang eens (fotootjes!)
Ik heb ze meestal op 1,5 staan, ze kunnen tot 5 bar.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)
Bladvering dempt zichzelf door de wrijving die bladen opwekken bij het in en uitveren (zoals hierboven beschreven)
Echter in de evolutie van de veersystemen werd er de paraboolveer uitgevonden, ook bladveerpakket echter de bladen werden gescheiden door blokjes (dit veert soepeler) maar door het verdwijnen van de wrijving onderling was er de noodzaak om schokbrekers te monteren.
Wil je bij de ouderwetse bladvering het dempende effect verhogen dan moet je dus zorgen dat de veren elkaar over de gehele lengte ondersteunen zodat er maximale wrijving ontstaat en zeker geen vet/olie ertussen doen (werd ook wel eens gedaan tegen het kraken)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Echter in de evolutie van de veersystemen werd er de paraboolveer uitgevonden, ook bladveerpakket echter de bladen werden gescheiden door blokjes (dit veert soepeler) maar door het verdwijnen van de wrijving onderling was er de noodzaak om schokbrekers te monteren.
Wil je bij de ouderwetse bladvering het dempende effect verhogen dan moet je dus zorgen dat de veren elkaar over de gehele lengte ondersteunen zodat er maximale wrijving ontstaat en zeker geen vet/olie ertussen doen (werd ook wel eens gedaan tegen het kraken)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- ducati 900
- Berichten: 7491
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)
Verder kon je halverwege de parabool een gewicht aanbrengen, Indian leverde die vroeger, zag er uit als een mini motorfietstank van gietijzer.
Ik heb ze mooier gezien dan deze:
Ben
Ik heb ze mooier gezien dan deze:
Ben
- Bijlagen
-
- indian.jpg (38.83 KiB) 215 keer bekeken
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)
Met wat Woodcamp en Burnerchief beweren over het zelf dempend effect van bladeren ben ik het absoluut niet eens:
Na het bijplaatsen van hulp veren achter door Carsupport, piepten de bladveren van onze Jumper Heavy uit 2012 achter heel erg. Ik ben terug gegaan naar CS. Op de brug werd de wagen opgetild zodat de achteras vrij kwam te hangen. De monteur probeerde met de hand de achteras te laten in- en uitveren. Dat lukte niet. Hij haalde de schokdempers(!) los en daarna kon hij gemakkelijk de as laten in- en uitveren. De bladeren piepten enorm op de bussen. En: de as bleef enorm lang door dansen! Na het oplossen van het probleem werden de schokdempers opnieuw bevestigd en was het door dansen gedaan!
En kijk eens naar de achteras bij een zware kiepauto: een super dik bladeren pakket MET schokdempers.
Voor de eigenaren van de oude Ducato's: ik kan mij nauwelijks voorstellen dat in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw, schokdempers achter bij bestelwagens, niet verplicht waren... een schokdemper heeft n.l. maar 1 doel en dat is het weg-wiel contact zo goed mogelijk te maken. Hun primaire doel is veiligheid (remmen) en niet het comfort.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Na het bijplaatsen van hulp veren achter door Carsupport, piepten de bladveren van onze Jumper Heavy uit 2012 achter heel erg. Ik ben terug gegaan naar CS. Op de brug werd de wagen opgetild zodat de achteras vrij kwam te hangen. De monteur probeerde met de hand de achteras te laten in- en uitveren. Dat lukte niet. Hij haalde de schokdempers(!) los en daarna kon hij gemakkelijk de as laten in- en uitveren. De bladeren piepten enorm op de bussen. En: de as bleef enorm lang door dansen! Na het oplossen van het probleem werden de schokdempers opnieuw bevestigd en was het door dansen gedaan!
En kijk eens naar de achteras bij een zware kiepauto: een super dik bladeren pakket MET schokdempers.
Voor de eigenaren van de oude Ducato's: ik kan mij nauwelijks voorstellen dat in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw, schokdempers achter bij bestelwagens, niet verplicht waren... een schokdemper heeft n.l. maar 1 doel en dat is het weg-wiel contact zo goed mogelijk te maken. Hun primaire doel is veiligheid (remmen) en niet het comfort.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan