Slechte vering Fiat Ducato (1995)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Groot Zat

Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door Groot Zat »

onze Fiat Ducato uit 1995 Hymer opbouw helt erg over in de bochten.
lijkt wel of de schokdempers achter het niet ( tenminste dat gevoel geeft het.)
intussen al achter gekomen dat dit model geen schokdempers heeft alleen bladveren en luchtbalgen ter ondersteuning.
deze luchtbalgen staan op 2 bar afgesteld.
bij het rijden over drempels veert hij goed maar in de bochten zou je af en toe denken dat hij omkiept.
daarom dacht ik schokdempers versleten.
zou het kunnen dat de bladveren versleten zijn.
is dit normaal bij deze camper en of is er een oplossing voor zodat wij gerust door een bocht kunnen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: slechte veerring fiat ducato 1995



Bericht door travelscout »

Natuurlijk heeft hij schokdempers maar die dempen alleen schokken en zorgen daarmee voor een beter contact tussen je banden en de weg.
Maar wellicht is er iets mis met een torsiestang?
Die zou het overhellen moeten tegengaan.

Is een zware stang die de veerarmen tussen beide voorwieldraagarmen met elkaar verbind.
Paul.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: slechte veerring fiat ducato 1995



Bericht door macfocus »

Ik weet natuurlijk niet wat “erg overhellen” precies inhoudt, maar hou er rekening mee dat een Ducato uit 95 met camperopbouw heel anders aanvoelt als een moderne personenwagen. Mijn vorige camper, (Ducato ‘92) wilde ook best hangen in een bocht en ik gang dan ook niet idioot hard over een klaverblad.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
isoplus
Berichten: 4840
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: slechte veerring fiat ducato 1995



Bericht door isoplus »

Je kunt natuurlijk ook wat meer lucht in de balgen doen, ik had ooit een Knaus die 4,5 ton kon sjorren, gebouwd op een Ducato waarvan de luchtbalgen achter op 3,2 bar stonden.
Ik denk dat je auto toch echt wel schokdempers heeft, of die wel of niet werken heeft met overhellen niet zoveel te maken.
Als het ding lang door blijft deinen nadat je over een drempel gereden hebt is het aan te raden de dempers eens nader te bekijken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 35994
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Slechte veerring Fiat Ducato (1995)



Bericht door Kroppie »

of je VERING slecht is?, kun je laten beoordelen door vakmensen (carsupport b.v.), bij een slechte veerring zal er alleen een bout of een moer loslopen. :)

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 17 sep 2020, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen, en geeft dus nooit problemen, ja 1, word misschien eens gemist.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 3680
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Slechte veerring Fiat Ducato (1995)



Bericht door Bas vd laar »

Lijkt me sterk dat ze de schokbrekers eraf gehaald hebben.
Normaal gesproken worden deze balgen erbij gezet als extra ondersteuning.
Ze kunnen trouwens wel op 3 bar.
Is het je eerste camper? Dan kan het lijken alsof hij om gaat kantelen als je voor het eerst met zo'n ding rijdt.
In de praktijk ligt het kantelpunt echter nog veel verder weg dan je denkt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 35994
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Slechte veerring Fiat Ducato (1995)



Bericht door Kroppie »

wel voorzichtig met uitproberen hoeveel scheef toelaatbaar is :D

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen, en geeft dus nooit problemen, ja 1, word misschien eens gemist.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 3680
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Slechte veerring Fiat Ducato (1995)



Bericht door Bas vd laar »

Als je op twee wielen rijdt dan rustig tegen sturen
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 11998
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door de Jonckheer »

Schokdempers hebben met overhellen in bochten absoluut niks te maken, stabilisatoren wel. Het kan ook zijn dat je camper wat erg topzwaar is door verkeerde belading? Dus bv zware dingen in bovenkastjes? Alles van gewicht zo laag mogelijk, dat helpt. En verwacht geen wegligging als van een F1 auto want het is een oude topzware en overbeladen bestelwagen zonder stabilisatorstang op de achteras.
FB groep Touringcamper: https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/
FB groep Camperend Nederland: https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
FB groep Camperplaatsen grote campers: https://www.facebook.com/groups/Camperplaatsen/
NIEUW: FB groep Camper Cooking: www.facebook.com/groups/campercooking/
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 1931
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Where-ever the camper is...
Contacteer:

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door rijschoollucassen »

Die luchtbalgen zijn wel gescheiden?

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC waar we nu permanent mee op reis zijn.
Groot Zat

Re: Slechte veerring Fiat Ducato (1995)



Bericht door Groot Zat »

Bas vd laar schreef:
do 17 sep 2020, 19:01
Lijkt me sterk dat ze de schokbrekers eraf gehaald hebben.
Normaal gesproken worden deze balgen erbij gezet als extra ondersteuning.
Ze kunnen trouwens wel op 3 bar.
Is het je eerste camper? Dan kan het lijken alsof hij om gaat kantelen als je voor het eerst met zo'n ding rijdt.
In de praktijk ligt het kantelpunt echter nog veel verder weg dan je denkt.
achter zitten geen schokbrekers/dempers er zitten ook geen bevestigings punten daarvoor.
zal de volgende keer als wij weer op pad gaan de druk eens hoger zetten in de balgen eens kijken of dat effect heeft.


gr johan
Groot Zat

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door Groot Zat »

rijschoollucassen schreef:
vr 18 sep 2020, 9:37
Die luchtbalgen zijn wel gescheiden?

Jaap
er zit er 1 links en 1 rechts maar of ze gescheiden zijn weet ik niet.
neem aan dat je de leidingen bedoeld die er naar toe lopen.
hij staat weer in de stalling dus bij de eerste mogelijkheid dat ik daar kom zal ik eens kijken.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 1931
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Where-ever the camper is...
Contacteer:

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door rijschoollucassen »

Met gescheiden bedoel ik of er twee ventielen of schakelaars aanwezig zijn. Als de balgen samen op één luchtleiding zitten, drukt de balg die het zwaarst belast wordt (buitenbocht) de lucht naar de onbelaste balg in de binnenbocht, waardoor de zaak nog extra gaat hellen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC waar we nu permanent mee op reis zijn.
leftlanebandit
Berichten: 444
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Slechte vering Fiat Ducato (1995)



Bericht door leftlanebandit »

Zitten de luchtbalgen toevallig niet om de schokdempers?
Ik blijf het raar vinden dat er geen schokdempers onder zouden zitten.
Plaats reactie