Een “lichttunnel” of “lichtstraat” in dak mogelijk?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
actyves
Berichten: 17
Lid geworden op: do 12 apr 2018, 23:02

Een “lichttunnel” of “lichtstraat” in dak mogelijk?



Bericht door actyves »

Een rare vraag misschien, maar misschien heeft iemand dit ooit al geprobeerd of uitgewerkt:
Ik wil in zuidamerika astronomie-uitstappen organiseren. Een deel natuurlijk gewoon buiten maar een deel ook onderweg in de atacamawoestijn (enkele honderden kilometers rijden) Hoe zou jij het aanpakken om een zelfbouwcamper (in dit geval een ducato v 2018 een l4h3) een lichttunnel of lichtstraat te geven (een dakraam over hele lengte camperdak)? Technisch toelaatbaar? Welke dakramen kunnen naast elkaar, ik neem aan dat de spanten niet zomaar allemaal mogen doorgeslepen worden... Ik weet het, zotte vraag, maar stel je voor dat je de sterrenhemel kan aanschouwen vanuit je camperbed, leuk toch ;-))


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ronstagrammer
Berichten: 317
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:49
Locatie: Rotterdam e/o

Re: Een “lichttunnel” of “lichtstraat” in dak mogelijk?



Bericht door Ronstagrammer »

ik denk op google zoeken naar "campervan with panoramic roof" ....is wel een mooi gedurfd project mocht je daaraan gaan beginnen hoor :bow:
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Een “lichttunnel” of “lichtstraat” in dak mogelijk?



Bericht door Peter12 »

Tussen de spanten kun je inderdaad lichtstraten aanbrengen, de spanten zorgen voor de stevigheid en mogen dus idd niet door. Let er wel op dat je dak rond loopt en niet compleet horizontaal. Dat kan invloed hebben of je het wel waterdicht krijgt.
Pleasure is the path of joy
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Een “lichttunnel” of “lichtstraat” in dak mogelijk?



Bericht door isoplus »

Het dak van een Ducato is gemaakt van geprofileerde plaat dat maakt een deel van de stevigheid van het dak uit.
De spanten kunnen slechts verwijderd worden als er een soort doosconstructie voor in de plaats komt.
Fiat Professional kan je hier een kundig advies voor geven.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een “lichttunnel” of “lichtstraat” in dak mogelijk?



Bericht door Atoz »

Op out of the box vragen moet je out of the box antwoorden ;)

JA dat kan!
Als je voor een hefdak die opening mag maken dan moet dat ook kunnen voor jouw dak.
Alleen waar blijf je met dat dak? Open klappend? Speciale scharnieren?
Of vervang je dat dak door een plexi constructie?

Moet kunnen :shock:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Een “lichttunnel” of “lichtstraat” in dak mogelijk?



Bericht door Peter12 »

Als je het plexiglas dik genoeg neemt en de rondingen van het dak erin overneemt, dan zou je dat inderdaad 1 op 1 moeten kunnen vervangen. De delen die dan niet doorzichtig zijn kun je altijd een kleurtje geven tenslotte.
Maar hoe maak je zoiets deugelijk vast :think: :think:
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Een “lichttunnel” of “lichtstraat” in dak mogelijk?



Bericht door rijschoollucassen »

Denk dat plexiglas niet echt geschikt is voor dit doel. Wil je door het glas naar de sterren kunnen kijken, moet het glas zeer regelmatig zeer goed schoongemaakt kunnen worden. Plexiglas zou gaat krassen en binnen niet al te lange tijd te veel richting matglas gaan. Een paar gebo luiken hebben volgens mij echt glas, en kunnen ook open.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een “lichttunnel” of “lichtstraat” in dak mogelijk?



Bericht door Atoz »

Die GEBO dakluiken, ik wil geen andere, zijn wel niet 'groot' genoeg om out of te box te willen bouwen :)
Ik schreef plexi, mar er zijn waarschijnlijk veel betere en krasvaste materialen.

Hou wel rekening met het effect van de zon op je nieuwe dak. Serre....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Een “lichttunnel” of “lichtstraat” in dak mogelijk?



Bericht door DucatoDolf »

Geen idee wat je budget is, maar om low cost te blijven kun je naar de sloop en een aantal dakramen verzamelen en is kijken hoe het daarmee bevalt. Ik kocht voor 3 tientjes de eenvoudige webasto waar je het glas een beweging er uit kan halen.

Of een gebruikt vouwdak van bijvoorbeeld een mini of berlingo.

Om sterren te kijken wil je geen filters van glas of plexiglas toch? Gewoon open dat dak.

Anders gewoon een hefdak inbouwen en de kap van plexiglas maken.

Of gewoon een gat zagen, randen verstevigen en plexiglas er overheen plakken.

Een hele grote Heki? Of een dakkoepel voor een huisdak? Heb er eens een van 1m2 gekocht voor €300,-

Je brengt me op ideeën :D Lekker sterren kijken vanuit bed.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Een “lichttunnel” of “lichtstraat” in dak mogelijk?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op wo 01 nov 2023, 2:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Een “lichttunnel” of “lichtstraat” in dak mogelijk?



Bericht door FrankJC »

Een schuifdak is ook een optie :idea:
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Een “lichttunnel” of “lichtstraat” in dak mogelijk?



Bericht door hurktoilet »

JanmetDoka schreef: Maar ik weet ook dat de RDW de laatste jaren opdracht heeft gekregen om "lastiger" te worden. Die willen tegenwoordig voor een wak in het dak een sterkteberekening zien. Daarmee hebben ze het de zelfbouwers een stuk lastiger gemaakt.
Breek me de bek niet los. Ik was ooit voorzitter van een speeltuin in Dordrecht. Daar had je altijd wel lassers die ook nog aan wat ijzer konden komen. Dan had je zo een schommel. Dat mag nog steeds, alleen moet je er wel sterkteberekeningen bij leveren om een typegoedkeuring te krijgen. En dan ben je voor één schommel plots een stuk duurder uit dan wanneer je een peperduur speeltoestel bij een officiële fabrikant koopt.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie