koppakking gewisseld bij de Peugeot J5 2.5D
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05
Re: Onderhoud en klusjes aan de Peugeot J5
dacht dat ze dat afpersen (vakumeren)doen op een vlakke plaat? dan moeten er toch kleppen inzitten?
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Onderhoud en klusjes aan de Peugeot J5
https://teusvlotrevisie.nl/services/afp ... n/afpersen
https://www.facebook.com/watch/?v=406362613567064
Ik weet niet of de 2e link voor ieder te zien is.
https://www.facebook.com/watch/?v=406362613567064
Ik weet niet of de 2e link voor ieder te zien is.
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05
Re: Onderhoud en klusjes aan de Peugeot J5
ik zie het, ik ging ervan uit dat de compressieruimte werd afgeperst maar ze zetten druk op het koelsysteem.
Dat is bij deze kop wel meer werk want de kopse kanten zijn open doordat de waterpomp en dat ding aan de andere kant(volgens mij is dat voor dieselvoorverwarming maar zit niet aangesloten bij mij)zitten er niet op.
We zullen eens vragen wat mogelijk is.
Ik laat het bij CF krabbendijke doen die zullen het wel weten. https://www.cftechniek.nl/nl
Dat is bij deze kop wel meer werk want de kopse kanten zijn open doordat de waterpomp en dat ding aan de andere kant(volgens mij is dat voor dieselvoorverwarming maar zit niet aangesloten bij mij)zitten er niet op.
We zullen eens vragen wat mogelijk is.
Ik laat het bij CF krabbendijke doen die zullen het wel weten. https://www.cftechniek.nl/nl
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: Onderhoud en klusjes aan de Peugeot J5
laat de cilinderkop afpersen zoals peter lmc aangeeft, deze cilinderkoppen scheuren vaak in de voorkamergate, zonde als je dadelijk nieuwe koppakking monteert en het werk en dan achteraf blijkt dat de cilinderkop lek is.
afpersen kan zonder of met de kleppen erin.
de kopse kanten kunnen ze afdichten met platen met rubber er tussen, ook leggen ze op alle koelgaten rubber en dan wordt er een dikke perplex plaat opgelegd en aangeklemd, cilinderkop wordt onderwater gezet en luchtdruk op de koelwatergaten. cilinderkop blijft +/- half uur onder water om op tempratuur te komen. luchtbubbels duiden dan op een lek.
afpersen kan zonder of met de kleppen erin.
de kopse kanten kunnen ze afdichten met platen met rubber er tussen, ook leggen ze op alle koelgaten rubber en dan wordt er een dikke perplex plaat opgelegd en aangeklemd, cilinderkop wordt onderwater gezet en luchtdruk op de koelwatergaten. cilinderkop blijft +/- half uur onder water om op tempratuur te komen. luchtbubbels duiden dan op een lek.
Theo
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05
Re: Onderhoud en klusjes aan de Peugeot J5
Zo de kop is terug afgeperst en goedgekeurd.
Klein minpuntje er zitten haarscheurtjes in de voorkamers maar volgens de experts geen drama "je rijd er waarschijnlijk al jaren mee rond en dat ga je in de toekomst ook nog doen" persoonlijk vond ik het een wat minder leuk puntje maar nieuw inzetten doet men niet, al zag ik in "L'expert automobile"(nogmaals dank Jos) dat het wel mogelijk moet zijn. Weet alleen niet hoe die er in gezet zijn, ik vermoed dat ze met stikstof gekrompen zijn voor ze er in geslagen zijn. (dan is een oude Benz toch makkelijker daar draai je zo een nieuwe in)
Maar goed als de vakman het zegt dan zal ik maar doorgaan met knutselen.
De pakkingen en bouten zijn besteld, ondertussen alles schoonmaken en de draadeindjes netjes gangbaar maken en terugzetten. Ook de vakuumpomp maar even een paar keer gespoeld en van nieuwe olie voorzien. Wil nog een merkje maken op het vliegwiel voor het inspuitbegin, de zuigers zijn nu tenslotte zichtbaar dus dat meet makkelijk, 4,71mm voor BDP moet dat zijn. Stellen van de pomp ben ik nog niet helemaal uit, nog even translaten mijn zeeuws is beter dan mn frans
Verstuivers moeten ook nog getest worden.
Voorlopig nog wat te knutselen.
Klein minpuntje er zitten haarscheurtjes in de voorkamers maar volgens de experts geen drama "je rijd er waarschijnlijk al jaren mee rond en dat ga je in de toekomst ook nog doen" persoonlijk vond ik het een wat minder leuk puntje maar nieuw inzetten doet men niet, al zag ik in "L'expert automobile"(nogmaals dank Jos) dat het wel mogelijk moet zijn. Weet alleen niet hoe die er in gezet zijn, ik vermoed dat ze met stikstof gekrompen zijn voor ze er in geslagen zijn. (dan is een oude Benz toch makkelijker daar draai je zo een nieuwe in)
Maar goed als de vakman het zegt dan zal ik maar doorgaan met knutselen.
De pakkingen en bouten zijn besteld, ondertussen alles schoonmaken en de draadeindjes netjes gangbaar maken en terugzetten. Ook de vakuumpomp maar even een paar keer gespoeld en van nieuwe olie voorzien. Wil nog een merkje maken op het vliegwiel voor het inspuitbegin, de zuigers zijn nu tenslotte zichtbaar dus dat meet makkelijk, 4,71mm voor BDP moet dat zijn. Stellen van de pomp ben ik nog niet helemaal uit, nog even translaten mijn zeeuws is beter dan mn frans
Verstuivers moeten ook nog getest worden.
Voorlopig nog wat te knutselen.
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: Onderhoud en klusjes aan de Peugeot J5
kleine scheurtjes in de voorkamer oppervlak is niet zo erg.
als ik mij goed herinner moet je speciaal gereedschap hebben om de brandstofpomp op tijd te zetten.
maar dat weet kroppie vast wel.
als ik mij goed herinner moet je speciaal gereedschap hebben om de brandstofpomp op tijd te zetten.
maar dat weet kroppie vast wel.
Theo
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05
Re: Onderhoud en klusjes aan de Peugeot J5
Langzaam gaan we verder.
Leiding van carter naar de oliepomp lekte nogal dus nieuwe o ring en pakkingen in gedaan(heb set voor de hele motor genomen, komt altijd nog wel eens van pas. Plaatje onder de waterpomp leek wat gelekt te hebben, achteraf denk ik dat hij toch nog dicht was, maar is nu toch gebeurd. Nieuwe pakking en voor de zekerheid vloeibare pakking erbij. De kop eerst voorzien van de spruitstukken, gloeibougies, waterpomp, koudloop thermostaat en de niet gebruikte diesel voorverwarmer tenslotte werkt het makkelijker op de werkbank als in de motorruimte.
nieuwe klepseals
Leiding van carter naar de oliepomp lekte nogal dus nieuwe o ring en pakkingen in gedaan(heb set voor de hele motor genomen, komt altijd nog wel eens van pas. Plaatje onder de waterpomp leek wat gelekt te hebben, achteraf denk ik dat hij toch nog dicht was, maar is nu toch gebeurd. Nieuwe pakking en voor de zekerheid vloeibare pakking erbij. De kop eerst voorzien van de spruitstukken, gloeibougies, waterpomp, koudloop thermostaat en de niet gebruikte diesel voorverwarmer tenslotte werkt het makkelijker op de werkbank als in de motorruimte.
nieuwe klepseals
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05
Re: Onderhoud en klusjes aan de Peugeot J5
Vastgezet met 20nm / 40nm / 90graden los en opnieuw 40nm /100graden doorhalen / nogmaals 100 graden doorhalen.
Lang verlengstuk gebruikt en een pijp van een meter dat werkt wel zo makkelijk.
Maar de rug zegt dat het weer even genoeg geweest is.
Als hij draait moet hij eerst drie uur draaien en weer afkoelen daarna nogmaals 45graden doorhalen.
Wil hem over twee weekjes klaar hebben want dan heb ik een weekje vrij
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05
Re: Onderhoud en klusjes aan de Peugeot J5
Zelf maar een tester aangeschaft en de verstuivers op de juiste druk afgesteld.
Motor draait netjes en stinkt een stuk minder nu.
Volgende week een weekje weg dan kunnen we zien wat hij nu doet.
Ontlucht en starten maar, warm gedraaid en afgekoeld daarna de kop nagetrokken en de kleppen opnieuw gesteld.Motor draait netjes en stinkt een stuk minder nu.
Volgende week een weekje weg dan kunnen we zien wat hij nu doet.
- Bas vd laar
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant