Hallo
Misschien dat iemand weet hoeveel bar de dop van het expansievat van een ducato 280 2.5 diesel uit 1990 moet zijn
De orginele was zo roestig daar zat op een gegeven moment een gaatje in
Nieuwe besteld bij de fiat kreeg ik er eentje met 1 bar geen idee of dat goed was tot nu dan
Heb een nieuw vat met dop besteld via internet deze reeds gemonteerd ook de nieuwe dop echter staat hier 0.5 bar op
Gewoon laten zitten nieuw is nieuw maar is 't ook de juiste dop dat vraag ik me nu af en kan 't kwaad als 't niet de juiste is
Wil gewoon weten welke erop moet
Bedankt alvast
Expansievatdop
Re: Expansievatdop
Het gaat erom dat er druk op het circuit komt dat zorgt ervoor dat het kookpunt verhoogd wordt. Oudere auto’s hebben normaal ongeveer 1 bar omdat toen ook nog antivries werd gebruikt verdund met water, nu is het koelvloeistof dat een hoger kookpunt heeft dus hoeft de druk niet zo hoog te zijn.
- Marco Polo
- Berichten: 27486
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Expansievatdop
Antivries in de jaren 90 was ook al op glycol gebaseerde koelvloeistof (coolant) opgemengd met gedemineraliseerd water.
In geconcentreerde vorm heeft glycol niet het gewenste hoge kookpunt of lage vriespunt; er moet water bij om dit te bereiken.
Het kookpunt en de temperatuur waarbij het mengsel bevriest hangt af van de soort glycol (en de concentratie met water).
Heb nu 2 flesjes Paraflu-Up bij de dealer gehaald na een eerdere lekkage van onze moderne x250.
Had op kant en klaar gerekend maar zag er gelukkig op staan dat het concentraat was.
Moet dus nog 50% water bij om de meest optimale eigenschappen te bereiken.
Ik heb dan 6 maanden stage gedaan bij DOW Chemicals waar we dat spul maakten maar je moet het anders maar net weten.
In geconcentreerde vorm heeft glycol niet het gewenste hoge kookpunt of lage vriespunt; er moet water bij om dit te bereiken.
Het kookpunt en de temperatuur waarbij het mengsel bevriest hangt af van de soort glycol (en de concentratie met water).
Heb nu 2 flesjes Paraflu-Up bij de dealer gehaald na een eerdere lekkage van onze moderne x250.
Had op kant en klaar gerekend maar zag er gelukkig op staan dat het concentraat was.
Moet dus nog 50% water bij om de meest optimale eigenschappen te bereiken.
Ik heb dan 6 maanden stage gedaan bij DOW Chemicals waar we dat spul maakten maar je moet het anders maar net weten.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op vr 04 sep 2020, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Expansievatdop
Zo een exspansie vaatje heb ik hier nog een liggen.
Iemand belangstelling?
Graag via p.b.
Gr. Toon.
Iemand belangstelling?
Graag via p.b.
Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de
Re: Expansievatdop
Ok ja op een nieuw vat wil je als 't erbij zit ook gewoon een nieuwe dop
Ga er eerst wel gewoon mee rijden kijken of er iets van verschil merkbaar is
Ga er eerst wel gewoon mee rijden kijken of er iets van verschil merkbaar is
Re: Expansievatdop
Proberen met zo weinig mogelijke druk meer druk is meer kans op lekkages(slangen, pakkingen, waterpomp)