Diesel lekkage tijdens tanken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door Kroppie »

en de schroefdraad beetje invetten met vaseline, helpt ook wel eens.,
en goed kijken of er in/op beide schroefdraden niet een beschadiging te zien is, zo ja beetje fatsoeneren met een vijl o.i.d.
maar beetje vettigheid werkt vaak al, zeker bij kunststof schroefdraad.

nieuwe tank,?, nooit, schroefdraad bijwerken tot de moer op de tank past, als de moer er al niet op wil, dan moet de beschadiging aan het begin van de draad zitten , dus goed kijken en indien nodig een stukje draad wegvijlen/frezen, zodat je een nieuw begin hebt, zo,n speciale sleutel is enkel nodig met vastzetten , de moer moet er makkelijk met de hand opgedraaid kunnen worden

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 13 sep 2020, 10:51, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door Cee Pee »

Kan zijn dat dat de schroefdraad op de tank beschadigd is en dat dit ook de oorzaak was dat de originele ring kapot gedraaid is bij montage.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door bertt »

Had de ring met wat vaseline ingesmeerd, maar hij "pakte" het schroefdraad niet.
Uiteindelijk een afspraak gemaakt met Truckland Zaandam.
Vandaag daar geweest, met een speciale sleutel die de ring in de "klem" hield voor elkaar gekregen. Melding: "Het schroefdraad was ook beschadigd", dus van nieuw af niet goed gemonteerd.
Ze hadden zoiets nog nooit eerder meegemaakt.

Bert
Ik zal een mailtje terug sturen naar Fiat Italie. Truckland zei bij voorbaat dat ze dat niet gingen proberen omdat ze kansloos zouden zijn en dat ik gewoon moest betalen. Dat heb ik gedaan, daarna kreeg ik de sleutel pas :wink:
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
isoplus
Berichten: 6376
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door isoplus »

Bert, mooi dat het gelukt is en ook mooi dat je het niet snel opgeeft :thumbup: fijn dat je het even terug meldt.
Waarschijnlijk is het handiger je mail naar Fiat Professional in Nederland te sturen, adres staat in je instructieboekje.
Als je gewoon even uitlegt wat er aan de hand was denk ik dat je wel een reactie krijgt.
In ieder geval is het goed het even te melden, een foutje kan iedereen maken maar dit zijn vervelende fouten.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door Kampeermark »

Ik ben er tijdens de vakantie achter gekomen dat ik bij de bouw de vulslang heb beschadigd....
weet iemand of dit zelf is uit te wisselen, of moet je hele tank eronder uit?

Mark


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door bertt »

Moet je ff in Google dieseltank ducato bouwjaar intikken en bij afbeeldingen zie je de bouw van je tank.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door ben19 »

De tank er onder uit is het best te doen zonder uitbouwen kan je er erg slecht bij .
Net deze week gedaan tank wissel van 90 liter naar 120 liter.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door MarceldeHoog »

Beetje oud draadje, maar kwam er vandaag vandaag met tanken achter dat ook mijn vlotter deksel lekt. De diesel druppelde onder de auto uit, de ANWB man heeft de oorzaak gevonden.

Heb je de ring en pakking rechtstreeks bij de dealer besteld? Wil volgend weekend deze klus ook aanpakken en dan meteen de standpijp voor de kachel plaatsen (ben dan toch bezig).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door gjvonk »

Zo oud is het draadje niet, zie het topic over dieseltank vervangen.

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Overigens wel vreemd, ik heb nu bijna 40 jaar mijn rijbewijs, heb al heel veel verschillende auto's gereden, in leeftijd variërend van nagelnieuw tot 15 jaar oud, maar van deze lekkage heb ik nooit last gehad.

Ook met mijn vorige camper (Ducato uit 2007) en mijn huidige (Jumper uit 2012) heb ik het nog niet meegemaakt.

Zijn de basisvoertuigen van jouw camper en die van deze TS (Bertt) misschien van hetzelfde bouwjaar/zelfde serie?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door MarceldeHoog »

Mijn Ducato (zelfbouw camper) is uit 2012, dus 2 jaar ouder.

Geen idee waar dit soort lekkages doorveroorzaakt wordt, had er zelf ook niet eerder van gehoord.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door gjvonk »

Kan 2 jaar ouder zijn hoeft niet; ik weet niet hoe productie processen bij Sevel verlopen...Kan best zijn dat de 'technische neus' die door Carthago als op- en aanbouwbasis is gebruikt voor de camper van Bertt en jouw basis voertuig vlak na elkaar van de band gekomen zijn of in iedere geval een tank uit dezelfde serie delen...

Componenten komen tegenwoordig over het algemeen als compleet geassembleerd half fabrikaat bij de auto producent aan. Heb ooit eens een filmpje gezien hoe dat met b.v. een nagenoeg complete autobedradingsset werkt: die wordt ergens (in een lage lonenland?) op een houten mal opgebouwd tot en met stekkerblokken voor aansluiting aan hoofd- en eindzekeringsboxen, lampunits en schakelaars aan toe. In de autofabriek zelf wordt de complete kabelboom met al zijn zijtakken uit de doos gehaald, uitgerold in de nog geheel lege, maar wel reeds afgelakte basis carosserie en op de juiste plekken vastgezet. Daarna komt de rest van de onderdelen er pas in.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk




Buscamper fan
zwekkie
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 17:14
Locatie: Julianadorp.

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door zwekkie »

Vanmorgen tijdens tanken in Zuid Duitsland plotseling ook lekkage uit de tank. Bij afslaan van het tank pistool loopt er diesel op de straat. Voorheen nooit problemen gehad. Weet nu wel dat ik weer een klussie heb als ik thuiskom. .
Klasse deze info op dit forum.
Adria Matrix 670 SL 50 year edition 2016.
Safe travels
Ruud & Christine
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door hans51 »

Ook ik heb dezelfde fout ontdekt ,in ieder geval lekken na het voltanken .Ook een 250 bwj 2014 aflevering in december 2014 maar wel nog met grote koplampen.

Groet hans51
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Colee
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:24
Locatie: Duiven

Re: Diesel lekkage tijdens tanken



Bericht door Colee »

Hiero ook lekkage na voltanken.
Bj 2016/100.000km
Nieuwe ring+pakking bij dealer gehaald (40€)
Beide vervangen was wel ff priegelen met de pakking ring maar na een uur alles klaar.
Coen.
Plaats reactie