Na Ford: nu ook structurele problemen met Fiat Ducato's?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 5514
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contact:

Na Ford: nu ook structurele problemen met Fiat Ducato's?

Bericht door hurktoilet » wo 02 sep 2020, 0:24

Ik spreek redelijk tot goed Frans, maar ben totaal toch niet technisch, laat staan dat ik technisch Frans begrijp.
Op een Frans forum is commotie ontstaan omdat Ducato's structurele problemen zouden hebben met de injectie van ad blue. Het fijne er van ontgaat me, is er iemand die daar iets zinnigs van kan zeggen.

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 3061
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?

Bericht door gjvonk » wo 02 sep 2020, 6:27

Vertaald met Google translate:

Fiat Ducato: problemen met het AdBlue-systeem

https://www.campingcaraide.fr/viewtopic ... 81&t=20768

Pagina 1 van 1

Fiat Ducato: problemen met het AdBlue-systeem

Geplaatst: 1 sep.2020 18:31

door David31

1.jpg

Daf Conseil en MRA Professionnel presenteren u de problemen met ADBlue op een Fiat Ducato bedrijfswagen. De expertise die in deze LCV (Light Utility Vehicle) wordt ingebracht, geldt ook voor de Lichte voertuigen (LCV) van uw particuliere klanten.

Het Selective Catalytic Reduction (SCR) -systeem is het primaire systeem dat door autofabrikanten wordt gebruikt om de hoeveelheid stikstofoxide (NOx) in de uitlaatgassen van moderne dieselmotoren aanzienlijk (bijna volledig) te verminderen. SCR-technologie maakt gebruik van een speciale katalysator en AdBlue, een bekende oplossing op basis van ureum en water.

Het SCR-systeem verscheen enkele jaren geleden in vrachtwagens en bussen en werd geleidelijk geïnstalleerd in bedrijfsvoertuigen en lichte voertuigen.

Het systeem bestaat uit een tank (met pomp en niveau-indicator) speciaal voor AdBlue, een injector om AdBlue in de uitlaatgassen te spuiten, een sonde (en soms twee) om stikstofoxiden en een reducerende katalysator. Meestal wordt het systeem bestuurd door een specifieke elektronische besturingseenheid.

Dit SCR-systeem is niet zonder problemen. Het kan zeer strafbaar zijn omdat het een gedwongen stop van het voertuig of een drastische vermindering van de prestaties veroorzaakt. In het geval van een storing van het SCR-systeem, waardoor de verontreinigingsbeheersing in het gedrang komt, zal de motor-ECU niet langer toestaan ​​dat de motor opnieuw wordt gestart of zal het vermogen bijna volledig worden beperkt. Inderdaad, zonder de hulp van SCR-technologie wordt de auto vervuilend.

Zoals hierboven vermeld, gebruiken zelfs lichte bedrijfsvoertuigen (tot 3,5 T) AdBlue. Laten we het voorbeeld nemen van de Fiat Ducato, uitgerust met de 2.3 Multijet 109 kW-motor (type F1AE3481E), EURO 6. Laten we eens kijken hoe het SCR-systeem van dit voertuig is samengesteld en wat de meest voorkomende problemen zijn.

Het SCR-systeem dat aan boord van de Ducato is geïnstalleerd, omvat de volgende componenten:
● SCR-katalysator.
● Uitlaatgastemperatuursensor stroomopwaarts van de SCR-katalysator.
● Stroomafwaartse NOx-sonde.
● Ureum-injector.
● Ureumtank.
● Verwarming van de ureumleiding.

Als het systeem geen eigen SCR-regeleenheid heeft (de functie is geïntegreerd in de motor-ECU), heeft het daarentegen een aparte ECU om alleen de verwarming van de tank en de aanvoerleiding te regelen. Deze computer bevindt zich onder het frame naast de AdBlue-tank. De tank en de verschillende componenten bevinden zich achter een hitteschild in de directe omgeving van de dieseltank; door een luik te verwijderen, krijgt u toegang tot de tank. De elektrische pomp bestaat uit twee subpompen, één voor levering en de andere voor het opnieuw aanzuigen van ureum; de technische kenmerken van de twee pompen zijn identiek.

De AdBlue-injector wordt op de uitlaatpijp geplaatst, net na het roetfilter. Het kan snel worden geblokkeerd door ureum. Visueel 1 toont de toestand van een injector die zojuist uit de uitlaatpijp is gehaald, na een rit van ongeveer 12.500 km.

adblue.jpg probleem

1. Gekristalliseerde ureumvervuiling is een van de belangrijkste problemen met dit systeem; dit zal leiden tot een slechte injectie, dus een slechte efficiëntie van het stikstofoxidenverwijderingssysteem, wat leidt tot motorstoringen. In dit geval kunnen de foutcodes die door de motor-ECU worden gegenereerd, betrekking hebben op een mechanische fout in de injectie-eenheid of een lage Nox-conversie-efficiëntie (SCR-katalysatorprobleem).
Een tweede type storing kan het gevolg zijn van een elektrisch probleem in de verwarmingseenheid voor reductiemiddel, die zich onder de vloer bij de ureuminjector bevindt. De anomalie die vervolgens in de computer wordt opgeslagen, is specifieker:
- P05ED: voedingsspanning voor de regeleenheid van de reductieverwarming. Anomalie van interne component.

fiat ducato.jpg

2. Een storing kan worden veroorzaakt door schade aan de voedingsbedrading van de verwarmingseenheid of door de 40A-zekering die is geplaatst om de besturingseenheid te beschermen. De zekering is verbonden met een harnas op de positieve pool van de accu (op vloerniveau vóór de voorstoelen), onder een beschermend luik.

fiat ducato.jpg bedrading

3. Na inspectie van de bedrading en zekering, repareer en / of vervang het versleten onderdeel en wis de foutcode opgeslagen in de motorregelcomputer.

Uren in UTC + 02: 00-indeling
Pagina 1 van 1

Ontwikkeld door phpBBAfbeelding Forum Software Afbeelding phpBB Limited

Vertaald door phpBB-fr.com

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan

juanv
Berichten: 682
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?

Bericht door juanv » wo 02 sep 2020, 8:35

Ondertussen is het zeker bij de vrachtwagen bestuurders gekend , dat het stationair laten draaien van een motor met AD blue technologie de chistalisatie van het ureum in de hand werkt.
Dus laat dergelijke motoren zo min mogelijk stationair draaien !
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !

juanv
Berichten: 682
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?

Bericht door juanv » wo 02 sep 2020, 8:37

Dit is trouwens geen uniek Ducato probleem , maar is van toepassing op ALLE diesel motoren met Ad blue technologie aan boord.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !

Gebruikersavatar
kareltje cola
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?

Bericht door kareltje cola » wo 02 sep 2020, 9:13

als een voertuig met adblue langere tijd stil staat is het ook niet goed voor het adblue systeem,zijn zeer veel problemen mee met campers en vrachtwagens die langere tijd stilstaan,ook adblue pompen en verstuivers enzovoorts gaan wel eens defect.gaat van elk automerk kapot dus niet specifiek enkel van de ducato.

Janpinz
Berichten: 2008
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?

Bericht door Janpinz » wo 02 sep 2020, 9:52

Stationair draaien wordt afgekapt door het systeem.
Ff laten draaien om warm te blijven tijdens de koffie is er niet meer bij.
Trucks, shovels, kranen, het stopt zichzelf. Een aantal mág je niet eens zelf uitzetten!
Alleen als het nodig is voor hulpagregaten (laadkraan ed) krijgen ze een overbruggingsknop.
Die milieueisen gaan ons nog heel veel meer kosten dan het al doet!

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 8208
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?

Bericht door hathi » wo 02 sep 2020, 12:22

Een Ad blue systeem Ad hoc op een motor plaatsen,vergt onderzoek en ervaring,die men bij Iveco wel had,maar hier nog niet,en dat kan natuurlijk aanloop problemen met zich mee brengen
Hans

Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 4634
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Fiat Ducato's?

Bericht door seth_space » wo 02 sep 2020, 19:53

Hans, het probleem blijkt bij alle ad blue motoren voor te komen!

Er zijn inmiddels zelfs verhalen over bezinerijders die ipv blue one, ad blue getankt hebben.
https://www.amt.nl/techniek/artikel/201 ... 1596558379
Laatst gewijzigd door seth_space op wo 02 sep 2020, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”

tonic
Berichten: 590
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?

Bericht door tonic » wo 02 sep 2020, 19:57

kareltje cola schreef:
wo 02 sep 2020, 9:13
als een voertuig met adblue langere tijd stil staat is het ook niet goed voor het adblue systeem,zijn zeer veel problemen mee met campers en vrachtwagens die langere tijd stilstaan,ook adblue pompen en verstuivers enzovoorts gaan wel eens defect.gaat van elk automerk kapot dus niet specifiek enkel van de ducato.
Dit verhaal klopt helemaal. Stilstand en adbleu is een slechte combi.

Plaats reactie