Ik spreek redelijk tot goed Frans, maar ben totaal toch niet technisch, laat staan dat ik technisch Frans begrijp.
Op een Frans forum is commotie ontstaan omdat Ducato's structurele problemen zouden hebben met de injectie van ad blue. Het fijne er van ontgaat me, is er iemand die daar iets zinnigs van kan zeggen.
Na Ford: nu ook structurele problemen met Fiat Ducato's?
- hurktoilet
- Berichten: 8230
- Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
- Contacteer:
Na Ford: nu ook structurele problemen met Fiat Ducato's?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Twitter: @Camper_toerist
Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?
Vertaald met Google translate:
Fiat Ducato: problemen met het AdBlue-systeem
https://www.campingcaraide.fr/viewtopic ... 81&t=20768
Pagina 1 van 1
Fiat Ducato: problemen met het AdBlue-systeem
Geplaatst: 1 sep.2020 18:31
door David31
1.jpg
Daf Conseil en MRA Professionnel presenteren u de problemen met ADBlue op een Fiat Ducato bedrijfswagen. De expertise die in deze LCV (Light Utility Vehicle) wordt ingebracht, geldt ook voor de Lichte voertuigen (LCV) van uw particuliere klanten.
Het Selective Catalytic Reduction (SCR) -systeem is het primaire systeem dat door autofabrikanten wordt gebruikt om de hoeveelheid stikstofoxide (NOx) in de uitlaatgassen van moderne dieselmotoren aanzienlijk (bijna volledig) te verminderen. SCR-technologie maakt gebruik van een speciale katalysator en AdBlue, een bekende oplossing op basis van ureum en water.
Het SCR-systeem verscheen enkele jaren geleden in vrachtwagens en bussen en werd geleidelijk geïnstalleerd in bedrijfsvoertuigen en lichte voertuigen.
Het systeem bestaat uit een tank (met pomp en niveau-indicator) speciaal voor AdBlue, een injector om AdBlue in de uitlaatgassen te spuiten, een sonde (en soms twee) om stikstofoxiden en een reducerende katalysator. Meestal wordt het systeem bestuurd door een specifieke elektronische besturingseenheid.
Dit SCR-systeem is niet zonder problemen. Het kan zeer strafbaar zijn omdat het een gedwongen stop van het voertuig of een drastische vermindering van de prestaties veroorzaakt. In het geval van een storing van het SCR-systeem, waardoor de verontreinigingsbeheersing in het gedrang komt, zal de motor-ECU niet langer toestaan dat de motor opnieuw wordt gestart of zal het vermogen bijna volledig worden beperkt. Inderdaad, zonder de hulp van SCR-technologie wordt de auto vervuilend.
Zoals hierboven vermeld, gebruiken zelfs lichte bedrijfsvoertuigen (tot 3,5 T) AdBlue. Laten we het voorbeeld nemen van de Fiat Ducato, uitgerust met de 2.3 Multijet 109 kW-motor (type F1AE3481E), EURO 6. Laten we eens kijken hoe het SCR-systeem van dit voertuig is samengesteld en wat de meest voorkomende problemen zijn.
Het SCR-systeem dat aan boord van de Ducato is geïnstalleerd, omvat de volgende componenten:
● SCR-katalysator.
● Uitlaatgastemperatuursensor stroomopwaarts van de SCR-katalysator.
● Stroomafwaartse NOx-sonde.
● Ureum-injector.
● Ureumtank.
● Verwarming van de ureumleiding.
Als het systeem geen eigen SCR-regeleenheid heeft (de functie is geïntegreerd in de motor-ECU), heeft het daarentegen een aparte ECU om alleen de verwarming van de tank en de aanvoerleiding te regelen. Deze computer bevindt zich onder het frame naast de AdBlue-tank. De tank en de verschillende componenten bevinden zich achter een hitteschild in de directe omgeving van de dieseltank; door een luik te verwijderen, krijgt u toegang tot de tank. De elektrische pomp bestaat uit twee subpompen, één voor levering en de andere voor het opnieuw aanzuigen van ureum; de technische kenmerken van de twee pompen zijn identiek.
De AdBlue-injector wordt op de uitlaatpijp geplaatst, net na het roetfilter. Het kan snel worden geblokkeerd door ureum. Visueel 1 toont de toestand van een injector die zojuist uit de uitlaatpijp is gehaald, na een rit van ongeveer 12.500 km.
adblue.jpg probleem
1. Gekristalliseerde ureumvervuiling is een van de belangrijkste problemen met dit systeem; dit zal leiden tot een slechte injectie, dus een slechte efficiëntie van het stikstofoxidenverwijderingssysteem, wat leidt tot motorstoringen. In dit geval kunnen de foutcodes die door de motor-ECU worden gegenereerd, betrekking hebben op een mechanische fout in de injectie-eenheid of een lage Nox-conversie-efficiëntie (SCR-katalysatorprobleem).
Een tweede type storing kan het gevolg zijn van een elektrisch probleem in de verwarmingseenheid voor reductiemiddel, die zich onder de vloer bij de ureuminjector bevindt. De anomalie die vervolgens in de computer wordt opgeslagen, is specifieker:
- P05ED: voedingsspanning voor de regeleenheid van de reductieverwarming. Anomalie van interne component.
fiat ducato.jpg
2. Een storing kan worden veroorzaakt door schade aan de voedingsbedrading van de verwarmingseenheid of door de 40A-zekering die is geplaatst om de besturingseenheid te beschermen. De zekering is verbonden met een harnas op de positieve pool van de accu (op vloerniveau vóór de voorstoelen), onder een beschermend luik.
fiat ducato.jpg bedrading
3. Na inspectie van de bedrading en zekering, repareer en / of vervang het versleten onderdeel en wis de foutcode opgeslagen in de motorregelcomputer.
Uren in UTC + 02: 00-indeling
Pagina 1 van 1
Ontwikkeld door phpBB Forum Software phpBB Limited
Vertaald door phpBB-fr.com
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Fiat Ducato: problemen met het AdBlue-systeem
https://www.campingcaraide.fr/viewtopic ... 81&t=20768
Pagina 1 van 1
Fiat Ducato: problemen met het AdBlue-systeem
Geplaatst: 1 sep.2020 18:31
door David31
1.jpg
Daf Conseil en MRA Professionnel presenteren u de problemen met ADBlue op een Fiat Ducato bedrijfswagen. De expertise die in deze LCV (Light Utility Vehicle) wordt ingebracht, geldt ook voor de Lichte voertuigen (LCV) van uw particuliere klanten.
Het Selective Catalytic Reduction (SCR) -systeem is het primaire systeem dat door autofabrikanten wordt gebruikt om de hoeveelheid stikstofoxide (NOx) in de uitlaatgassen van moderne dieselmotoren aanzienlijk (bijna volledig) te verminderen. SCR-technologie maakt gebruik van een speciale katalysator en AdBlue, een bekende oplossing op basis van ureum en water.
Het SCR-systeem verscheen enkele jaren geleden in vrachtwagens en bussen en werd geleidelijk geïnstalleerd in bedrijfsvoertuigen en lichte voertuigen.
Het systeem bestaat uit een tank (met pomp en niveau-indicator) speciaal voor AdBlue, een injector om AdBlue in de uitlaatgassen te spuiten, een sonde (en soms twee) om stikstofoxiden en een reducerende katalysator. Meestal wordt het systeem bestuurd door een specifieke elektronische besturingseenheid.
Dit SCR-systeem is niet zonder problemen. Het kan zeer strafbaar zijn omdat het een gedwongen stop van het voertuig of een drastische vermindering van de prestaties veroorzaakt. In het geval van een storing van het SCR-systeem, waardoor de verontreinigingsbeheersing in het gedrang komt, zal de motor-ECU niet langer toestaan dat de motor opnieuw wordt gestart of zal het vermogen bijna volledig worden beperkt. Inderdaad, zonder de hulp van SCR-technologie wordt de auto vervuilend.
Zoals hierboven vermeld, gebruiken zelfs lichte bedrijfsvoertuigen (tot 3,5 T) AdBlue. Laten we het voorbeeld nemen van de Fiat Ducato, uitgerust met de 2.3 Multijet 109 kW-motor (type F1AE3481E), EURO 6. Laten we eens kijken hoe het SCR-systeem van dit voertuig is samengesteld en wat de meest voorkomende problemen zijn.
Het SCR-systeem dat aan boord van de Ducato is geïnstalleerd, omvat de volgende componenten:
● SCR-katalysator.
● Uitlaatgastemperatuursensor stroomopwaarts van de SCR-katalysator.
● Stroomafwaartse NOx-sonde.
● Ureum-injector.
● Ureumtank.
● Verwarming van de ureumleiding.
Als het systeem geen eigen SCR-regeleenheid heeft (de functie is geïntegreerd in de motor-ECU), heeft het daarentegen een aparte ECU om alleen de verwarming van de tank en de aanvoerleiding te regelen. Deze computer bevindt zich onder het frame naast de AdBlue-tank. De tank en de verschillende componenten bevinden zich achter een hitteschild in de directe omgeving van de dieseltank; door een luik te verwijderen, krijgt u toegang tot de tank. De elektrische pomp bestaat uit twee subpompen, één voor levering en de andere voor het opnieuw aanzuigen van ureum; de technische kenmerken van de twee pompen zijn identiek.
De AdBlue-injector wordt op de uitlaatpijp geplaatst, net na het roetfilter. Het kan snel worden geblokkeerd door ureum. Visueel 1 toont de toestand van een injector die zojuist uit de uitlaatpijp is gehaald, na een rit van ongeveer 12.500 km.
adblue.jpg probleem
1. Gekristalliseerde ureumvervuiling is een van de belangrijkste problemen met dit systeem; dit zal leiden tot een slechte injectie, dus een slechte efficiëntie van het stikstofoxidenverwijderingssysteem, wat leidt tot motorstoringen. In dit geval kunnen de foutcodes die door de motor-ECU worden gegenereerd, betrekking hebben op een mechanische fout in de injectie-eenheid of een lage Nox-conversie-efficiëntie (SCR-katalysatorprobleem).
Een tweede type storing kan het gevolg zijn van een elektrisch probleem in de verwarmingseenheid voor reductiemiddel, die zich onder de vloer bij de ureuminjector bevindt. De anomalie die vervolgens in de computer wordt opgeslagen, is specifieker:
- P05ED: voedingsspanning voor de regeleenheid van de reductieverwarming. Anomalie van interne component.
fiat ducato.jpg
2. Een storing kan worden veroorzaakt door schade aan de voedingsbedrading van de verwarmingseenheid of door de 40A-zekering die is geplaatst om de besturingseenheid te beschermen. De zekering is verbonden met een harnas op de positieve pool van de accu (op vloerniveau vóór de voorstoelen), onder een beschermend luik.
fiat ducato.jpg bedrading
3. Na inspectie van de bedrading en zekering, repareer en / of vervang het versleten onderdeel en wis de foutcode opgeslagen in de motorregelcomputer.
Uren in UTC + 02: 00-indeling
Pagina 1 van 1
Ontwikkeld door phpBB Forum Software phpBB Limited
Vertaald door phpBB-fr.com
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?
Ondertussen is het zeker bij de vrachtwagen bestuurders gekend , dat het stationair laten draaien van een motor met AD blue technologie de chistalisatie van het ureum in de hand werkt.
Dus laat dergelijke motoren zo min mogelijk stationair draaien !
Dus laat dergelijke motoren zo min mogelijk stationair draaien !
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?
Dit is trouwens geen uniek Ducato probleem , maar is van toepassing op ALLE diesel motoren met Ad blue technologie aan boord.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?
als een voertuig met adblue langere tijd stil staat is het ook niet goed voor het adblue systeem,zijn zeer veel problemen mee met campers en vrachtwagens die langere tijd stilstaan,ook adblue pompen en verstuivers enzovoorts gaan wel eens defect.gaat van elk automerk kapot dus niet specifiek enkel van de ducato.
Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?
Stationair draaien wordt afgekapt door het systeem.
Ff laten draaien om warm te blijven tijdens de koffie is er niet meer bij.
Trucks, shovels, kranen, het stopt zichzelf. Een aantal mág je niet eens zelf uitzetten!
Alleen als het nodig is voor hulpagregaten (laadkraan ed) krijgen ze een overbruggingsknop.
Die milieueisen gaan ons nog heel veel meer kosten dan het al doet!
Ff laten draaien om warm te blijven tijdens de koffie is er niet meer bij.
Trucks, shovels, kranen, het stopt zichzelf. Een aantal mág je niet eens zelf uitzetten!
Alleen als het nodig is voor hulpagregaten (laadkraan ed) krijgen ze een overbruggingsknop.
Die milieueisen gaan ons nog heel veel meer kosten dan het al doet!
Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?
Een Ad blue systeem Ad hoc op een motor plaatsen,vergt onderzoek en ervaring,die men bij Iveco wel had,maar hier nog niet,en dat kan natuurlijk aanloop problemen met zich mee brengen
Hans
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Fiat Ducato's?
Hans, het probleem blijkt bij alle ad blue motoren voor te komen!
Er zijn inmiddels zelfs verhalen over bezinerijders die ipv blue one, ad blue getankt hebben.
https://www.amt.nl/techniek/artikel/201 ... 1596558379
Er zijn inmiddels zelfs verhalen over bezinerijders die ipv blue one, ad blue getankt hebben.
https://www.amt.nl/techniek/artikel/201 ... 1596558379
Laatst gewijzigd door seth_space op wo 02 sep 2020, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Na Ford: nu ook structurele problemen met Ducato's?
Dit verhaal klopt helemaal. Stilstand en adbleu is een slechte combi.kareltje cola schreef: ↑wo 02 sep 2020, 9:13als een voertuig met adblue langere tijd stil staat is het ook niet goed voor het adblue systeem,zijn zeer veel problemen mee met campers en vrachtwagens die langere tijd stilstaan,ook adblue pompen en verstuivers enzovoorts gaan wel eens defect.gaat van elk automerk kapot dus niet specifiek enkel van de ducato.