Reich waterkraan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Reich waterkraan



Bericht door Zadowolony »

We hebben in onze bus twee Reich kranen zitten, een in de keuken en een in de badkamer. Als we de badkamer kraan aanzetten dan doet de keukenkraan het ook. Zetten we de badkamer kraan uit, dan stopt ook de keukenkraan.
Wat zal ik moeten vervangen: alleen de microschakelaar of de hele kraan? Dit is de kraan https://www.obelink.nl/reich-keramik-de ... kraan.html
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Reich waterkraan



Bericht door Aloys »

Je hebt 2 keramische kranen, die mogen niet eens lekken. Hoe kan kraan A nou gaan stromen wanneer je kraan B open draait?
Je hebt één dompelpomp of een drukpomp? Heeft elke kraan zijn eigen pomp?

Je schrijft "Als we de badkamer kraan aanzetten dan doet de keukenkraan het ook", dat begrijp ik niet. Een keramische kraan kan toch niet gaan lopen als gevolg van waterdruk op de leiding?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Reich waterkraan



Bericht door TestCase »

Wanneer je de badkamerkraan openzet en ook de keukenkraan gaat lopen dan is de keukenkraanstuk.
(Ergens denk ik dat we in het ootje genomen worden.)

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Reich waterkraan



Bericht door Zadowolony »

Sorry, te staccato opgeschreven.
Ik bedoel:
- als ik de keukenkraan open zet doet die het niet
- als ik eerst de badkamer kraan openzet en open laat staan en daarna de keukenkraan open zet doet de keukenkraan het wel.
RaRa
JoKaBussie
Berichten: 35
Lid geworden op: do 02 apr 2020, 19:15
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Reich waterkraan



Bericht door JoKaBussie »

Hallo ,
Waarschijnlijk microschakelaar in de keukenkraan. Waterleiding is gemeenschappelijk. Dus als de pomp aangeschakeld wordt door microschak. badkamer komt er ook water uit de keukenkraan als je die opent. :thumbup:
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Reich waterkraan



Bericht door Zadowolony »

Ook bedankt, gaan we eens naar kijken als we terug zijn.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Reich waterkraan



Bericht door TestCase »

Het is dus de microswitch in de keukenkraan of de bekabeling vanaf die keukenkraan.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Reich waterkraan



Bericht door Zadowolony »

We hebben de kraan eruit gehaald, open gemaakt, schoon gemaakt. Morgen maar eens terugplaatsen en kijken of die het nu wel doet.
Zo niet, bestellen we een nieuwe.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Reich waterkraan



Bericht door TestCase »

Even controleren of sluiten van contactjes de pomp aanschakelt voordat de kraan helemaal teruggeplaatst wordt. Scheelt werk?

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Reich waterkraan



Bericht door Zadowolony »

.

Nieuwe besteld bij obelink , geen leven meer in de oude.
Ook snel kapot na drie jaar.
Nog gekeken of we de oorzaak konden vinden, helaas. Zelfs de microschakelaar klikte nog netjes. Maar deed niets bij aansluiten. Zekeringen ook goed.

Wij hadden vroeger bij mijn ouders in de caravan een kraan met een voetpomp. Heeft er wel 30 jaar in gezeten.
Van mij mogen ze minder elektronica in die bus stoppen, gaat alleen maar snel kapot.
Overigens die opmerking in andere topic over zelfbouw begint mij steeds meer aan te spreken. Helaas niet haalbaar voor ons. Maar ik zou het een stuk simpeler en degelijker maken!
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Reich waterkraan



Bericht door Zwerfsteen »

Je kunt het nog steeds degelijker maken door de pomp door een relais te laten schakelen wat op zijn beurt aangestuurd wordt door de kranen.
Hier op het forum zwerven ergens meerdere schema's en het is eenvoudig te doen.
De microschakelaartjes gaan dan bijna 'eeuwig' mee.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Reich waterkraan



Bericht door Zadowolony »

Thx, zal ff gaan zoeken en kijken of we een relais zelf kunnen plaatsen.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Reich waterkraan



Bericht door Zadowolony »

Inmiddels snap ik wat een relais doet, leer elke keer wat bij, en raar dat dit er niet standaard tussen zit. Vond dit schema:

Afbeelding


Vraagjes:

1. Welke relais kan ik het beste kopen, liefst een linkje.

2. We meten 29 volt bij de draad die naar de microschakelaar gaat, is dat niet een beetje hoog? Is er wat anders fout?
Op deze twee draadjes die naar de microschakelaar gaan staat : roze : pumpe sch.827 (?)
Paarse : pumpe taster.
Zie foto.
Afbeelding


Aanvulling:

Ik zie in het schema dat we ook weer extra draad naar de accu moeten trekken. Wordt te complex voor ons, kunnen we allemaal niet bij.
Dus eens in de zoveel jaar een nieuwe kraan helaas.....
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Reich waterkraan



Bericht door isoplus »

Volgens de opgaven die ik hier heb trekt een zware dompelpomp 8 A bij 12 volt= stroom dus haal je bij een automateriaalzaak een relais met voet dat 10 A bij 12 volt kan schakelen.
Dat is het eenvoudige deel, dan moet je (zie de bovenstaande schema's zorgen dat alle kraancontacten 12 volt spanning op het spoelgedeelte van het relais brengen, dus + accu, zekering 10 A, kraancontacten, relaisspoel, - accu. Sluit nu een van de kraancontacten dan gaat er stroom lopen van de plus van de accu via het relais naar de min van de accu.
Het relais sluit dan en via het schakeldeel van het relais moet er dan stroom lopen naar je pomp, dus + accu, zekering, schakelcontactrelais(maakcontact), pomp, - accu. "Simple com bonjour" zoals de fransen zeggen.
Wat je kan combineren hangt af van je bestaande situatie, bij een bus-camper is het vaak zo dat alle kraancontacten(vergeet niet de toiletdoorspoeling) parallel geschakeld zijn, dus alle contacten komen uit op een knooppunt en dan vaak als volgt:
+accu, zekering, kraancontacten, pomp, - accu alle stroom nodig voor de pomp gaat dus door die fragiele kraancontacten.
Je moet dus een nieuw circuit aanleggen voor de pomp, voor schakeling van het relais is een deel van het al aanwezige circuit te gebruiken.
Gebruik anders even de zoekfunctie, dit onderwerp is al diverse malen in het verleden voorbij gekomen.
Plaats reactie