wel of geen monocontrol?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2346
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

wel of geen monocontrol?



Bericht door rbisdom »

Ik heb sinds kort een lpg-fles met buitenvuller. De aanwezige monocontrol is eruit gehaald omdat deze op leeftijd was. Bij vertrek zet ik de fles altijd open, bij thuiskomst weer dicht. Ik wil echt niet elke keer als ik gas nodig heb naar buiten moeten, gaskast openen en fles open draaien. Dus wat denken jullie: toch maar weer een monocontrol plaatsen? Of andere ideeën ?
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: wel of geen monocontrol



Bericht door jurgenc »

Als je rijdt met de gaskraan open, zal je toch een oplossing moeten hebben die dit wettelijk toelaat. Monocontrol of iets anders.
H20
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: wel of geen monocontrol



Bericht door macfocus »

Ik had zo'n simpele beveiliging erop, die afsluit als de fles (heel) snel leegloopt. Kon niet anders omdat het een oude 50mbar installatie was en daar bestaan geen monocontrole voor.
Dat is natuurlijk minder goed dan een mono controle.
Op de nieuwe camper wil ik denk ik wel een mono control.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6073
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: wel of geen monocontrol



Bericht door TestCase »

Zoiets zit er bij ons in
https://www.obelink.nl/gasstop-automati ... ering.html
Reageert niet op schokken wel op breuken en 'te veel' gas verlies.


//Kees.


Afbeelding
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: wel of geen monocontrol



Bericht door myway »

Bij de nieuwe mono of duo control heb ik nog geen vervuilde regelaars gezien.
Nou zitten er ook eigenlijk altijd ook de nieuwe filters voor die, gelukkig, geleverd worden voor een normale prijs.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: wel of geen monocontrol?



Bericht door the kapitein »

Misschien kan er een electrische afsluiter op? Net zoals bij auto's die op LPG rijden.
Eventueel kan je die dan vanuit de camper inschakelen via een schakelaar.
Dus als je rijd, afsluiter dicht. Kom je aan op je bestemming doe je de afsluiter open.

Marco.

Sent from my SM-A530F using Tapatalk

AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: wel of geen monocontrol?



Bericht door AadenAnke »

Ondanks of beter gezegd ook met een crash censor / monocontrol is het in veel landen verboden met een open gedraaide gasfles te rijden.
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: wel of geen monocontrol?



Bericht door jurgenc »

Voorbeelden?
H20
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: wel of geen monocontrol?



Bericht door Janpinz »

the kapitein schreef:
di 01 sep 2020, 9:29
Misschien kan er een electrische afsluiter op? Net zoals bij auto's die op LPG rijden.
Eventueel kan je die dan vanuit de camper inschakelen via een schakelaar.
Dus als je rijd, afsluiter dicht. Kom je aan op je bestemming doe je de afsluiter open.

Marco.

Sent from my SM-A530F using Tapatalk
Dat roept ook weer vragen op. Elektrische apparatuur in een gaskast mag niet, dacht ik..
Maar hoe schakel je die? NO, of NC?
NC betekent spanning erop zolang je staat. Weer een gebruiker.. :crazy:
NO is spanning terwijl je rijdt..als dan bij een incident de spanning wegvalt, is de fles weer open :wtf:
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: wel of geen monocontrol?



Bericht door appellover »

Bij mij gas altijd open,moet ook wel anders werkt koelkast niet,die werkt niet goed op 12 volt dus permanent op gas,al jaren.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2346
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: wel of geen monocontrol?



Bericht door rbisdom »

Die automatische gasstop lijkt een goede tip, kan ik bovendien zelf doen.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: wel of geen monocontrol?



Bericht door Gino608D »

Een gasstop is wel anders dan een monocontrol met crash sensor. De gasstop heeft namelijk geen crash sensor.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: wel of geen monocontrol?



Bericht door Cee Pee »

Een crash sensor is toch ook helemaal geen verplichting, alleen maar een storingsgevoelige toevoeging.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: wel of geen monocontrol?



Bericht door Gino608D »

Ik weet niet of het een verplichting is. Ik geef alleen het verschil aan.

Dit zegt de NKC:
Om tijdens het rijden van een verwarmingssysteem op gas gebruik te mogen maken dient het systeem aan de veiligheidsvoorschriften voldoen die in Europese richtlijnen staan. Zo schrijft de richtlijn voor dat de gastoevoer automatisch moet afsluiten wanneer de gasleiding door bijvoorbeeld een aanrijding lekt. De Europese richtlijn eist passende maatregelen om te voorkomen dat er in een situatie van een ongeval ongecontroleerd gas kan ontsnappen.
https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelg ... ?fromsso=1

Als de tekst van de NKC website klopt zou een crash sensor niet nodig zijn. Ik weet zo even de Europese richtlijnen niet en volgens mij verschilt het ook weer per land om het makkelijk te maken.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Plaats reactie