Zonnepaneel los!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door kampo »

Het zijn wel jou woorden Hoofdnoorman !
:cheers:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ach ik verander hem wel.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door tobe1966 »

Bij mijn camper wil ik ook zonnepanelen installeren of laten installeren, het aluminium dak ligt niet vast, ik kan het wat bewegen, zeg maar een beetje laten golven. Kan ik daar dan het beste flexibele panelen op plakken? Of panelen met profiel en dan vastschroeven?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door Bas vd laar »

Op mijn dak zit een stuk traanplaat en daar heb ik het zonnepaneel op gekit, maar er zitten ook een paar parkers doorheen.
Dat gaat nooit los.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door gjvonk »

Voor wat het waard is: op mijn dak heb ik in januari of februari 2016 door mijn vaste camper onderhoudsbedrijf een spoiler van het Duitse FunctionalDesign voor het voorste dakluik laten plaatsen.

Dat ding zit ook vast met kit en vangt tig keer meer wind dan het zonnepaneel tussen de 2 dakluiken in. Die spoiler zit nog steeds gewoon vast. Mijn lak bladdert ook nog niet. Het is dus in mijn geval of de kwaliteit van de kit of de verwerkingsmethode....

Het 140 Wp paneel ligt in de lengte op een voor en achter een dwars geplaatste bevestigingsspoiler.

En wat ik al schreef: mijn vaste camper onderhoudsbedrijf verklaart dat het hen nog nooit is overkomen dat door hen geplaatste accessoires met kit los gekomen zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door isoplus »

De kit-laag is niet sterker dan de hechting van de laklaag want dat is het zwakste punt.
Bij onze vorige onvolprezen Hymer was nog wel eens een dingetje, zo ook het loslaten van de blanke laklaag op het dak en wel precies onder de kit-laag van de zonnepanelen.
Gelukkig had de dealer, weliswaar op mijn verzoek en onder protest de panelen ook nog met wat parkers vastgezet, "safety first" zoals elke zeevarende al heel vroeg leert :wink:
Bij mij ontdekten we het pas na tien jaar toen we de camper gingen inruilen, niet omdat ze los lagen maar omdat de lak rondom de kitranden losliet.
Mij lijkt dus dat je voor het monteren van zonnepanelen alleen met lijm of kit enige technische kennis nodig hebt, daarom zitten ze op onze huidige bus ook weer met een paar parkers vast, je weet nooit. :thumbup:

Overigens komen wij op onze reizen afgevallen fietsen tegen, afgewaaide dakluiken en koffers, verloren reservewielen en soms stukken huisraad.
Dus het gebeurt wel vaker dat iets los raakt en controle voor en tijdens de reis blijft nodig :thumbup:
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door Face »

Waarom 2 topics?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door gjvonk »

Gisteren hersteld, door mijn vaste onderhoudsbedrijf anders gemonteerd met L profielen in de lengte richting op het dak: meer lengte = meer kit oppervlak, en geen dwarsribbels.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door jansloos »

Nog een punt, hier niet genoemd:

Siliconen spray. Of eigenlijk alles met siliconen er in. Spray, poets, enz.

Hoef je bij een autospuiterij niet mee aan te komen.

Alle lak wil niet, nooit, meer hechten.

Kan zijn dat er op het dak aan de schotel mee gewerkt is en rijkelijk mee gesproeid, of ruim mee gepoetst.

Zo te zien aan het losgelaten kit, zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door Zijspan »

Ooit heb ik ook een zonnepaneel op de camper gezet, maar bij mij zitten er toch gewoon een paar schroeven in de hoekstukken, als ik dat zie ben ik daar blij mee.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door gjvonk »

jansloos schreef:Nog een punt, hier niet genoemd:

Siliconen spray. Of eigenlijk alles met siliconen er in. Spray, poets, enz.

Hoef je bij een autospuiterij niet mee aan te komen.

Alle lak wil niet, nooit, meer hechten.

Kan zijn dat er op het dak aan de schotel mee gewerkt is en rijkelijk mee gesproeid, of ruim mee gepoetst.

Zo te zien aan het losgelaten kit, zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Nee, dat is het niet volgens mijn vaste onderhoudsbedrijf; zie het topic 'waarschuwing...'. Mijn vaste onderhoudsbedrijf heeft n.l. zelf 2 of 3 maanden nadat ik camper had gekocht een dakluikspoiler van het Duitse FunctionalDesign geplaatst met een daartoe gescikte lijmkit. Die spoiler zit voor het voorste dakluik, pal bovenaan de gebogen boegplaat boven de voorruit. Die zit nog steeds muurvast en krijgt met erg veel meer krachten te maken als de bevestiging van het zonnepaneel, die precies tussen mijn dakluiken in ligt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door 309T16 »

Er circuleerde een tijdje geleden een filmpje, waarbij een een rijdende camper zijn paneel verloor. Tuurlijk een tegenvaller, dat het loszat, maar had veel erger kunnen zijn.
De opmerking over allerlei sprays en waxen, doet me aan het dak van onze Frankia denken. Niet normaal hoe glad en vuilafstotend dat is. Heb de plekken, waar de spoilers op gekit zitten, dan ook goed geschuurd.
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door ton en evelien »

Is zelfs op tv geweest en naar die man geweest die de zonnepaneel had geplaatst die man had ook bij mij een zonnepaneel geplaatst direct gekeken en jawel deze zat ook los was bij het plaatsen zelfs aan wezig en meegeholpen volgens mij precies geplaatst hoe het hoort dus ik denk dat het met de kit te maken heb kan daar geen fout in zitten van de fabriek daar word nooit over gesproken
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zonnepaneel los!



Bericht door seth_space »

Natuurlijk kan er een fout zitten in een batch kit. Maar het is blijkbaar veel "leuker" om een bedrijf te slachtofferen in meerdere topics.
Tenslotte moet de schuld wel daar liggen. En zonder enig onderzoek of kans op weerwoord kan iedereen dat beweren.

Of een spoilertje voor een dakraam meer krachten krijgt te verwerken dan een zonnepanneel waag ik ook te betwijfelen.
Daarnaast zit dat spoilertje er een paar maandjes en dat panneel reeds 5 jaar. In 5 jaar kan er veel gebeuren.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie