Thetford C-250S doet niets meer [Opgelost!]

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Thetford C-250S doet niets meer [Opgelost!]



Bericht door hymer66 »

Hallo,
misschien dat iemand mij kan helpen.
Afgelopen weekend weg geweest het niveaulampje in de camper brand rood, maar de cassette is leeg. Na een paar keer spoelen blijft het lampje toch rood branden en de ventilator en spoeling werken prima.
Dus de cassette eruit gehaald en terug erin gestoken en het lampje gaat uit. Maar nu werkt de spoeling en ventilator niet meer en ook gaan er geen lampjes meer branden.
De knop van het spoelen klikt wel nog en de rest van de kranen werkt de dompelpomp ook nog.
De paarse zekering gecontroleerd en deze is ook nog prima en ik zie ook geen los kabeltje.
Wat kan het zijn ?
Hierbij nog een paar foto's van de spoelknop, de ruimte van de cassette.
Bijlagen
20200826_180716 (2).jpg
20200826_180716 (2).jpg (28.25 KiB) 950 keer bekeken
20200826_180226 (2).jpg
20200826_180226 (2).jpg (35.41 KiB) 950 keer bekeken
20200826_162425 (2).jpg
20200826_162425 (2).jpg (15.95 KiB) 950 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hymer66 op vr 04 sep 2020, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9183
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Thetford C-250S doet niets meer



Bericht door gjvonk »

Per ongeluk een draadje losgetrokken?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Thetford C-250S doet niets meer



Bericht door hymer66 »

Nee, alle draden zitten nog vast.
Wanneer ik op de knop druk hoor je het klikken en ook heel vaag een kort zoemgeluidje, net alsof deze wel schakelt.
Dus ik denk dat deze niet defect is.
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Thetford C-250S doet niets meer



Bericht door Don Esteban »

Bedoel je de paarse zekering achter de cassette? Ik dacht niet dat hiermee het spoelsysteem gezekerd wordt. Ik zou de zekeringen op het EBL blok eens contoleren.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Thetford C-250S doet niets meer



Bericht door hymer66 »

Ja de paarse achter het toilet heb ik gecontroleerd.
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Thetford C-250S doet niets meer



Bericht door rijschoollucassen »

Ventiel ontkalken?

Naar aanleiding van dit topic even geprobeerd of de spoelknop ook werkt als er geen cassette geplaatst is, maar dat blijft gewoon werken. Zou denkbaar geweest zijn dat er een reedcontactje (net als bij de tankvlotter) zat, maar dat is dus niet het geval. Kan die storing dus ook niet veroorzaken.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Thetford C-250S doet niets meer



Bericht door hymer66 »

Op het groene plaatje achter de ruimte van de cassette ( zoals op de foto ) zitten 2 readcontactjes.
Heb het groene plaatje eruit gehad en bij het rode "staafje " ( er zit ook nog 1 achter het wit kunststof ) staat read.
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Thetford C-250S doet niets meer



Bericht door Don Esteban »

Ja de paarse achter het toilet heb ik gecontroleerd.
OK, maar de zekeringen op het electrablok ook gecheckt? De een-na-laatste rechtse zekering is voor de waterpomp. 5 ampere. Is die zekering OK? Zou je ook kunnen checken door even de kraan in de keuken te openen. Geen water? Dan is die zekering defect. Wel water? Dan zit ik verkeerd te zoeken :bang: :wink:
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Thetford C-250S doet niets meer



Bericht door rijschoollucassen »

Als je het hoort klikken, is er blijkbaar stroom. Ventiel opent niet of elders iets in de watertoevoer.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Thetford C-250S doet niets meer



Bericht door hymer66 »

De andere kranen krijgen wel water. Maar er brand ook geen lampje meer bij de drukknop van het toilet.
Voorheen was het zo als je de knop indrukt eerst het lampje van de afbeelding van de ventilator gaat branden ( ventilator slaat aan ) en het niveau van de cassette ( groen ledje eerst leeg dan halfvol en dan rood wanneer de cassette bijna vol was ) en als je dan nog een keer indrukt ging het toilet spoelen.
Echter dit doet hij allemaal niet meer . Alle kabeltjes zitten nog vast. :roll:
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Thetford C-250S doet niets meer



Bericht door rijschoollucassen »

Wordt denk ik hoog tijd om er eens een universeelmeter op te zetten. Alle opties een voor een uitsluiten. Systeem met niveauledjes kende ik niet, ik heb de versie met alleen het rode lampje. Doet toch vermoeden dat er een iets uitgebreider printplaatje te vinden moet zijn, met mogelijk een slecht contact.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Thetford C-250S doet niets meer



Bericht door isoplus »

Als je bij het ventiel voor spoelwater kan komen dan eerst eens kijken of dat wel water doorlaat.
Dat kan door er 12 volt op te zetten, wel even goed kijken dat je de plus en de min niet verwisselt.
Nog zekerder is om de stekkers van het ventiel even los te halen, dan maakt het niet uit hoe je de 12 volt op het ventiel zet.
Iemand anders even gelijktijdig een kraan open laten zetten en dan moet er in het toilet water komen, indien niet dan zit het ergens in het signaal naar de pomp, maar dan weet je zeker dat het ventiel werkt.
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Thetford C-250S doet niets meer



Bericht door hymer66 »

Zonet iets geprobeerd.
De cassette eruit genomen en met een magneet achter de cassette door gegaan. Je ziet dan dat de niveaumeter ( in de cassette ) een klein beetje beweegt.
Toen de cassette terug erin gedaan en op de spoelknop gedrukt van het toilet, even ging de lampjes branden maar meteen weer uit.
Daarna geprobeerd met de reserve cassette maar ook weer geen reactie.

Dus volgens mij is er niets mis met de stroom toevoer.
Kan het dan zo zijn dat de readschakelaar niet meer werkt, en dat daardoor alles word onderbroken.
Groet Hymer66.
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Thetford C-250S doet niets meer



Bericht door isoplus »

Dat weet je pas als je een elektrisch schema hebt, heb je dat? en indien niet even kijken of Thetford dat heeft op het net.
De spoelknop moet en het waterventiel openen en de waterpomp in werking stellen, tenminste zo gaat dat in mijn camper en ging dat in mijn vorige campers.
Wellicht hebben ze bij de C-250S wat beveiligingen ingebouwd en zo wordt het leven steeds ingewikkelder.
Bij je toiletje moeten ook inbouwvoorschriften en instructies geleverd zijn, de meeste camperbouwers leveren dat aan hun klanten in een map(Hymer in ieder geval).
Als ik vanmiddag even tijd heb zal ik kijken of ik zoiets op de kop kan tikken.
Plaats reactie