Wie gebruikt welk level systeem, prijzen, plussen en minnen, ervaringen...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: Wie gebruikt welk level systeem, prijzen, plussen en minnen, ervaringen...



Bericht door roekie »

Xenon schreef:
vr 21 aug 2020, 10:57
Huub56 schreef: [...]
Het is voor mij b.v. omdat ik niet tevreden ben over mijn 2 blokken (kom wel eens mogelijkheden te kort), maar ik wil ook (vooralsnog) geen zwaar en duur ingebouwd systeem.
[...]
Duur?
- Ja! Eigenlijk op het belachelijke af.
Zwaar?
- Het kost je een paar kilo, inderdaad. Een doorsnee hydraulische installatie brengt zo'n 50 kilo op de weegschaal. Maar in mijn geval stond daar tegenover dat ik m'n set keggen, blokken hout en krik niet meer mee hoef te zeulen en ik de set stabilisatiesteunen kon demonteren. Da's alles bij elkaar ook even bijna 15 kilo. Dus onder de streep krijg je voor netto +35 kilo en hoop gemak en genot mee.
Het enige waar je op moet letten, is dat het systeem niet de handgeremde wielen van de grond af moet tillen om horizontaal te kunnen staan, want dat gaat ten koste van je stabiliteit en lijden mechanisch de (meestal achterste) cilinders zwaar onder. Het is even doorbijten, maar de stevige financiële impact vergeet je gauw na een paar keer te hebben geleveld. Hoe langer je wacht, hoe korter het plezier ervan... :wink:
Ik overweeg ook een hydraulisch levelsysteem onder mijn camper te zetten, wat jij zegt over de handrem heeft mij wel tot nadenken gestemd .. je moet dus zorgen dat je handgeremde wielen op het hoogste punt staan....?!
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wie gebruikt welk level systeem, prijzen, plussen en minnen, ervaringen...



Bericht door hathi »

Ach ik sjouw al jaren 2 keggen,met me mee,en ook de steunen,zitten er al jaren niet meer onder,gewoon ik gebruik nooit iets,en dat gaat ook perfect, mijn Camper is vrij stabiel,en het komt allemaal niet zo precies,en om er dan zoveel gewicht en geld aan te spenderen,nee, maar ieder z,n keuze?
Hans
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Wie gebruikt welk level systeem, prijzen, plussen en minnen, ervaringen...



Bericht door jaap van duijn »

Gebruikers?

Stonden gisteren even in Den Oever op een van die 9 gratis camper plaatsen om visje te eten.
Wat zagen we van de 7 campers 6 met een hydraulisch level systeem (kan zo niet zien van welke makelij, maar leek op E&P).
Dus bedoel ik maar, toen was een ieder tegen, zag het niet niet, de hoge kosten, maar nu anno november 2020 toch zeer veel te zien in verhouding.
Oja ook in Blijham vorige week van de 9 campers 5 met hydraulisch level systeem.
En U begrijpt wij zijn voorstanders en gebruikers :)

met vriendelijke groeten Jaap
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10186
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt welk level systeem, prijzen, plussen en minnen, ervaringen...



Bericht door Peter LMC »

Ik krijg toch het idee dat het ook aan het niet recht staan van de camper zelf ligt.
Ik hoef in Den Oever bij mijn Camper (M B sprinter chassis) er echt geen blokken onder te rijden.
Staat prima recht daar.
Gebruik trouwens zelden de blokken bij parkeren.
Maar mijn kennis (we zijn dikwijls met 2 campers) met zijn doorgezakt Hymer staat daar met zijn blokken te prullen.
Heb hem al een paar maal gezegd dat hij zijn camper eens recht moet laten zetten bij Carsupport.
Komt zo van de fabriek af, zegt hij dan weer. :-B
Denk dat het een beetje camper merk afhankelijk is.
Vele Campers op Fiat of aanverwante chassis merken staan daar scheef maar zijn eigenlijk zelf doorgezakt op de vering.

Ps. Is de nieuwe vis tent nu in gebruik?
En hoe nu met de toiletten :?:
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Wie gebruikt welk level systeem, prijzen, plussen en minnen, ervaringen...



Bericht door jaap van duijn »

@Peter LMC,

1--Vistent bij kamperplaats in gebruik, 3 man aan het helpen.
2--Nieuwe gebouwen net naast de kamperplaats nog niet helemaal klaar zo te zien, maar ook gesloten.
3--Wij gebruikten daar de leveler ook niet, ook de - gratis - elektra niet.
We stonden daar onverwacht komende vanaf de afsluitdijk zagen we de kampers, maar meer het vistentje en we hadden trek.
4--Met onze FIAT Ducato onderstel staan we al voorover - kamper is nieuw 24-05-2019 en nu 13600Km - zelf zou ik het spul recht zetten door bijvoorbeeld anders om te gaan staan, maar de chef wil het net anders - meestal - en na 47 jaar getrouwd doe je dan maar zeker.

Hoop dat Dit U beter inzicht geeft in wat wij zagen :)

groeten Jaap
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wie gebruikt welk level systeem, prijzen, plussen en minnen, ervaringen...



Bericht door hathi »

Klopt Peter,maar het is ook een beetje een rage,en voor mensen die niet meer zo goed krom kunnen,natuurlijk handig,maar wat zie ik dan soms,de hydraulische steunen gaan uit,maar vervolgens word er een stroom kabel voor de dag gehaald ?..dus je hebt ze in alle varianten , zo ook de Campers
Hans
Plaats reactie