Raamuitzetter: klik- of klemsysteem?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Raamuitzetter: klik- of klemsysteem?



Bericht door jielus »

De knop van mijn raamuitzetter is uitgebroken. Ouderdom van het kunststof. Nu heb ik gekeken en zie dat een kliksysteem bijna net duur is als een klemsysteem. Beiden zullen best wel voordelen en nadelen hebben maar welke zitten er tegenwoordig standaard in een camper en/of caravan? Ik heb geen idee welke te nemen dus alle argumentatie is welkom.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Raamuitzetter: Klik of klemsysteem



Bericht door Toemke »

Bij ons zitten standaard beiden erin, voor de kleinere vensters (wc en keuken) klemsysteem, grotere vensters hebben het kliksysteem. Ik heb toch een voorkeur voor het kliksysteem, vind het gewoon handiger.
Toevallig verleden week een nieuwe moeten monteren maar het is de eerste keer dat ik zoiets heb moeten vervangen. Fluitje van een cent trouwens en +/-20€ per stuk.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Raamuitzetter: Klik of klemsysteem



Bericht door gjvonk »

Ik had in mijn vorige buscamper het telescoopsysteem met draaiknop; met wat wind bleven de ramen nooit open staan op de stand waarmee ik begon, het draaiknopsysteem kun je niet echt goed vastzetten en altijd 'pielen' met welke kant op vast en welke kant op los. In onze huidige camper heb ik het klik systeem. Dat heeft af en toe wat WD40 nodig. Ik zou gewoon 1 armpje kopen met hetzelfde systeem als de andere uitzetters, anders krijg je 2 systemen door elkaar.

Ik heb overigens zowel in mijn vorige als in mijn huidige camper een uitzetter moeten vervangen vanwege het afbreken van het grendeltje.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Raamuitzetter: Klik of klemsysteem



Bericht door jielus »

gjvonk schreef:
za 15 aug 2020, 17:40

Ik heb overigens zowel in mijn vorige als in mijn huidige camper een uitzetter moeten vervangen vanwege het afbreken van het grendeltje.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Stond daar extreem spanning op?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
fendtje620
Berichten: 40
Lid geworden op: za 03 feb 2018, 1:57

Re: Raamuitzetter: Klik of klemsysteem



Bericht door fendtje620 »

Nadeel van het kliksysteem vind ik dat bij plotselinge wind het raam naar boven kan klappen en dus niet te vergrendelen is. :o
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Raamuitzetter: Klik of klemsysteem



Bericht door macfocus »

Voordeel van het kliksysteem is, dat bij een plotseling windvlaag het raam wordt opgetild en daarna dichtvalt... :bow:
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Raamuitzetter: klik- of klemsysteem?



Bericht door gjvonk »

@Jielus: nee, maar houd vermoedelijk wel verband met bewegen/dynamische belasting. In de vorige buscamper was het van het uitzetraam in de rechter achterdeur, in de huidige van het uitzetraam in de schuifdeur. Voor noodgevallen heb ik een rol duct tape bij als er onverhoopt meer dan 1 grendeltje per raam stuk zou gaan.

Toen het bij de schuifdeur gebeurde, heb ik de uitzetter geruild met 1 van het er tegenover liggende raam.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Hoofdbaas
Berichten: 2
Lid geworden op: do 07 sep 2017, 17:06

Re: Raamuitzetter: klik- of klemsysteem?



Bericht door Hoofdbaas »

Bij mij was het veertje van één raam gebroken, heb mbv de 3d-printer een borgje geprint.
Kan ook gebruikt worden zonder dat klik systeem defect is, tegen verder open waaien door windvlagen, heb ze nu op alle ramen zitten, één per raam.
Bijlagen
borg.jpg
borg.jpg (41 KiB) 1383 keer bekeken
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Raamuitzetter: klik- of klemsysteem?



Bericht door pwhooftman »

Ik heb alle klik exemplaren vervangen door klem exemplaren, dus het is blijkbaar een persoonlijke keuze. Voorkeur van klik is het openen: met een hand een stukje open doen en hij blijft op het klikje naar keuze hangen.
Nadeel vond ik
- dat de klikjes het regelmatig niet doen, en dan moet de WD40 er weer bijkomen (ook bij relatief nieuwe uitzetters). En dat gebeurt juist op een verkeerd moment, heb er al eens eentje maar losgeschroefd om op pad te kunnen.
- je het raam helemaal open moet doen om het dicht te doen, en dat is juist weer vervelend met één hand, met name bij grotere ramen.
Plaats reactie