Levensduur schokdempers?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Levensduur schokdempers?



Bericht door Vertrokken2 »

Denk dat CarSupport ook Bvk andere spiralen plaatst indien dat technisch mogelijk is.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Levensduur schokdempers?



Bericht door AadenAnke »

Heb je weleens in zo'een bumpstop gekeken die verrot was? Zit toch echt een veer werking in. Ben met iedereen eens dat het beter is dat veer gedeelte niet te gebruiken :lol:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Levensduur schokdempers?



Bericht door gjvonk »

@Gobert: dat kan volgens mij niet zondermeer: een standaard chassis (zoals een buscamper per definitie heeft) van Sevel x244, x250 en de huidige generatie x290 hebben achter bladveren. De onhebbelijke eigenschap van een wielophanging met hele bladveren is dat ze ook functioneren als wieldraagarm/asophanging. Je kunt dus niet zomaar de bladveren verwijderen en er een spiraalveer voor terugplaatsen. Dan heb je niks om je as te positioneren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Levensduur schokdempers?



Bericht door travelscout »

Voorgaande opmerkingen zijn m.i. toch vooral op comfort gericht, niet op veiligheid.

Zelf heb ik de bladveren achter inclusief schokbrekers vervangen door een originele set van een camper waar van de technische massa geschikt was voor 4T. Voor moet nog gedaan worden (laat ik doen voor weinig). Gedrag achter wat stug maar subjectief gezien toch wel goed. Wel merk ik wat vreemd gedrag ongetwijfeld veroorzaakt door uitgestelde wkzmh. aan de voorzijde. Voor de APK vreemd genoeg geen enkel probleem, integendeel.
Inmiddels bekruipen me echter steeds meer twijfels.
Vandaar dat ik me afvraag waar ik nu kan controleren wat de mate van slijtage is t.o.v. de fabrieks originele dempers en veren dus.

Naar mijn idee schiet wetgeving hier ook ernstig tekort.
Op deze manier zal ik ook niet snel, enige wetgeving gaan respecteren.

Maar het is niet mijn idee om daar ambtenaren werk mee te gaan bezorgen.
Of bedrijven die comfort verbeteringen aanbrengen, werk te ontnemen.
Paul.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Levensduur schokdempers?



Bericht door Vertrokken2 »

gjvonk schreef:
do 13 aug 2020, 21:36
@Gobert: dat kan volgens mij niet zondermeer: een standaard chassis (zoals een buscamper per definitie heeft) van Sevel x244, x250 en de huidige generatie x290 hebben achter bladveren. De onhebbelijke eigenschap van een wielophanging met hele bladveren is dat ze ook functioneren als wieldraagarm/asophanging. Je kunt dus niet zomaar de bladveren verwijderen en er een spiraalveer voor terugplaatsen. Dan heb je niks om je as te positioneren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
We praten langs elkaar heen.
Natuurlijk kun je een bladveer niet vervangen door een spiraal. Daar kun je een blad bijsteken of een hulpveer bijzetten.
Aan de voorzijde kunnen ze wel spiralen vervangen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Levensduur schokdempers?



Bericht door gjvonk »

Aha, nu snap ik je. Daarin heb je absoluut gelijk. Carsupport heeft bij mij beide veren aan de voorzijde vervangen, waarbij de rechter veer zwaarder is omdat er rechts meer gewicht op de vooras drukt. Achter zijn hulp spiraal veren bijgeplaatst. Overigens ook afgestemd op het gewicht per kant.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Levensduur schokdempers?



Bericht door hathi »

Juist,dat is nu Car support,ze willen natuurlijk ook graag verkopen,maar niet meer dan strikt noodzakelijk is,en toch efficiënt,,trouwens heb ik op mijn voorste bladveren,ook nog spiraalveren gemonteerd,speciaal voor mijn model,incl.de gewenste hoogte....waar ik ze besteld heb,hoef je niet te vragen :-B
Hans
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Levensduur schokdempers?



Bericht door Charles Franconi »

Vorig jaar bij goed 60.000 en 8 jaar oud nieuwe Koni’s onder mijn Vario 4x4. Een wereld van verschil.
Plaats reactie