Schema zekeringkast dashboard Fiat 230 (1998) gevraagd
Schema zekeringkast dashboard Fiat 230 (1998) gevraagd
Heeft iemand zon schema die hij of zij wil delen? Zie topic
viewtopic.php?f=3&t=8472266&start=70
Voor hoe en waarom.
Thanks!
viewtopic.php?f=3&t=8472266&start=70
Voor hoe en waarom.
Thanks!
Re: Schema zekeringkast dashboard fiat 230 1998 gevraagd
Ik heb dus geen dimlicht. Wel groot licht en stadslicht. Onder het dashboard kwam ik 1 losse blauwe kabel tegen. Zou die (zie foto) op het pinnetje onder de bruine draad moeten aangezien er bij zekering 6 ook 2 draden boven elkaar zitten?
Wij zitten nu op vakantie en het zou heel fijn zijn als we weer licht hebben
Wij zitten nu op vakantie en het zou heel fijn zijn als we weer licht hebben
- Bijlagen
-
- IMG_20200801_212124.jpg (126.29 KiB) 469 keer bekeken
Re: Schema zekeringkast dashboard fiat 230 1998 gevraagd
bedoel je zo iets?
cor
Is wel in het duits.cor
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19157
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Schema zekeringkast dashboard Fiat 230 (1998) gevraagd
Dimlicht Links zit op 7, Rechts zit op 8. Dimlicht heet "Abblendlicht".
Op 6 zitten die kleine lichtjes, parkeerlicht.
Op 6 zitten die kleine lichtjes, parkeerlicht.
Re: Schema zekeringkast dashboard Fiat 230 (1998) gevraagd
lijkt me dat deze misschien ook van pas komt, de relais onder het dashboard.
De spanning zal het (abblend)relais aansturen en vervolgens naar de zekeringen gaan waar deze verdeeld wordt naar links en rechts voor. In dit geval naar relais nr 9. Meet eens of er spanning komt /staat op die blauwe draad,dan de verlichting aan en weer meten.
Is er, na inschakeling, spanning, dan is de kans groot dat de draad van het verlichtingsrelais komt en zal dan bij de zekeringen van de verlichting thuishoren.
cor
De spanning zal het (abblend)relais aansturen en vervolgens naar de zekeringen gaan waar deze verdeeld wordt naar links en rechts voor. In dit geval naar relais nr 9. Meet eens of er spanning komt /staat op die blauwe draad,dan de verlichting aan en weer meten.
Is er, na inschakeling, spanning, dan is de kans groot dat de draad van het verlichtingsrelais komt en zal dan bij de zekeringen van de verlichting thuishoren.
cor
Re: Schema zekeringkast dashboard Fiat 230 (1998) gevraagd
Op de blauwe staat geen spanning. Via de tekening kom ik er niet uit waar de blauwe draad thuis hoort. Iets moet er in het circuit onderbroken zijn. Maar waar dat die blauwe kabel thuis hoort??
Re: Schema zekeringkast dashboard Fiat 230 (1998) gevraagd
vraag eens een kompleet electra schema van jouw auto, zullen er vast zijn die het hebben, desnoods een kompleet werkplaatsboek downloaden, nu heb je enkel iets van de zekeringen, maar niet hoe de draden lopen en welke kleur ze hebben.
en met het gerommel met de airco/kachel ben je druk bezig geweest onder het dashboard, misschien ergens een draad(die blauwe mss) losgeraakt, en die blauwe moet mss niet op de zekeringkast maar b.v. op een relais in de buurt..
jos
en met het gerommel met de airco/kachel ben je druk bezig geweest onder het dashboard, misschien ergens een draad(die blauwe mss) losgeraakt, en die blauwe moet mss niet op de zekeringkast maar b.v. op een relais in de buurt..
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Schema zekeringkast dashboard Fiat 230 (1998) gevraagd
Het mooiste zou een foto zijn van de afsluitingen in het dashboard. Het moet bijna wel dat de stroomkring onderbroken is. Ergens moet die kabel op aangesloten worden.
Durf het niet aan om de kabel luk raak ergens in te prikken.
Wat zou het ergste zijn wat kan gebeuren? Nieuwe zekering of een kabel die afsmelt als ik het gewoon probeer op 1 van de pinnetjes op 7 en 8?
Durf het niet aan om de kabel luk raak ergens in te prikken.
Wat zou het ergste zijn wat kan gebeuren? Nieuwe zekering of een kabel die afsmelt als ik het gewoon probeer op 1 van de pinnetjes op 7 en 8?
Re: Schema zekeringkast dashboard Fiat 230 (1998) gevraagd
Dat idee van een relais is zo stom nog niet. Er kwam een relais los bij het losmaken van de onderste kap van het dashboard. Dat was volgens mij het relais van t dimlicht. (Zie foto) aan de verkleuring te zien kan het de blauwe draad in de relais passen.Kroppie schreef: ↑zo 02 aug 2020, 11:56vraag eens een kompleet electra schema van jouw auto, zullen er vast zijn die het hebben, desnoods een kompleet werkplaatsboek downloaden, nu heb je enkel iets van de zekeringen, maar niet hoe de draden lopen en welke kleur ze hebben.
en met het gerommel met de airco/kachel ben je druk bezig geweest onder het dashboard, misschien ergens een draad(die blauwe mss) losgeraakt, en die blauwe moet mss niet op de zekeringkast maar b.v. op een relais in de buurt..
jos
- Bijlagen
-
- IMG_20200802_121318.jpg (76.71 KiB) 394 keer bekeken
Re: Schema zekeringkast dashboard Fiat 230 (1998) gevraagd
ik ben ook niet zo erg stom.
[klein beetje wel hoor]
dingen combineren, je bent erg bezig geweest onder dat dashboard, trek daaruit een conclusie :van mss iets onbewust los getrokken o.i.d.
jos
[klein beetje wel hoor]
dingen combineren, je bent erg bezig geweest onder dat dashboard, trek daaruit een conclusie :van mss iets onbewust los getrokken o.i.d.
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 02 aug 2020, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Schema zekeringkast dashboard Fiat 230 (1998) gevraagd
Kan je dat relais opblazen als het verkeerd gaat? we zitten in Noorwegen dus licht is wel erg handig hahaha
Re: Schema zekeringkast dashboard Fiat 230 (1998) gevraagd
nee, en om te proberen niet meteen de draad er geheel opschuiven maar even aantippen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Schema zekeringkast dashboard Fiat 230 (1998) gevraagd
Op het elektrisch schema, doorgestuurd naar deze topic door javanes, gesnuffeld en gezien dat de blauwe draad van het grootlichtrelais loopt naar zekering 10. Zet het groot licht aan en meet eens op die draad. Geen spanning dan is de draad los van het relais, wel spanning dan hoort de draad op de zekering.
Voel/luister ook eens of het dimlichtrelais werkt bij inschakeling. Op de grijs/groene draad dient dan spanning te staan.
cor
Voel/luister ook eens of het dimlichtrelais werkt bij inschakeling. Op de grijs/groene draad dient dan spanning te staan.
cor