Camera via richtingaanwijzer laten schakelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Camera via richtingaanwijzer laten schakelen



Bericht door leenjose »

Ik heb een vraag aan de technische mensen, ik wil een camera schakelen d.m.v. mijn richtingaanwijzers nu heb ik iets bedacht maar weet niet precies met welke transistor (type of waardes) ik dit kan bereiken? Ik kan wel een beetje knutselen maar ben geen elektronicus :(

Het betreft een Fiat van bouwjaar 2015.
De camera (garmin BC30) wil ik laten schakelen d.m.v. een relais om de stroom door de transistor zo laag mogelijk te houden (gelijk weer een twijfel zou dat met een normaal relais kunnen of is het beter een solid state hiervoor te gebruiken?)
De uitgaande draad (Rose/Paars contact 5 naar 57) van de richtingaanwijzer ligt aan massa en door de interne weerstand weet de richtingaanwijzer welke kant hij op moet/

Zie onderstaand schema:
Met transistor uitgebreid.jpg
Met transistor uitgebreid.jpg (27.46 KiB) 884 keer bekeken
Ik ben benieuwd of iemand mij hiermee verder kan helpen, bij voorbaat dank, Leen
Laatst gewijzigd door leenjose op do 27 aug 2020, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke transistor heb ik nodig?



Bericht door Kroppie »

en transistor weglaten en relais of camera direkt schakelen, die 150mA is niks vergeleken met het stroomgebruik van de raw lampjes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Welke transistor heb ik nodig?



Bericht door pwhooftman »

Ik verwacht dat als je de transistor weglaat, de boordcomputer in de war raakt van de extra stroomafnemer (camera) van ca 90 ohm. Die transistor is een goed idee.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Welke transistor heb ik nodig?



Bericht door leenjose »

Klopt wat pwhooftman zegt dat is het advies van een fiat monteur ook maar hij weet ook niet zeker of het op deze manier zal lukken maar gaf aan dat ik het op deze manier wel zou kunnen proberen.

Maar nu weet ik eigenlijk niet welke PNP transistor ik hiervoor nodig heb, de kosten is het niet maar ik zie op internet zoveel verschillende dat ik niet weet welke voor dit doel zou kunnen dienen?

Jos, de draad van fiat gaat direct naar massa ik zou niet weten hoe ik dat dan moet oplossen om de camera er direct op te zetten?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke transistor heb ik nodig?



Bericht door Kroppie »

transistor?, deze mag 60volt en 15 ampere schakelen(90w max).

https://www.digikey.nl/product-detail/e ... gII4PD_BwE

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Welke transistor heb ik nodig?



Bericht door KiteFlupke »

hey, vergeet niet in de basis van de transistor een weerstand te zetten of zijn geest komt er snel uit als rook.
Ook een blusdiode anti parallel over de spoel van het relais monteren. (1N4148 is goedkope of 1N4001) (Maar hoeft die relais?)

Maar meestal neem ik een P-Mosfet, denk IRF9540NPBF... maar ben niet meer zeker.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Welke transistor heb ik nodig?



Bericht door pepon »

Heb ooit geleerd bij een ( spoed)cursus elektronica dat je hiervoor best een Thyristor kan nemen?
Minder verliezen en tegen hogere stromen bestand.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke transistor heb ik nodig?



Bericht door Atoz »

Via Google kwam ik oa dit scherm tegen.
Die optocoupler zou ikzelf prefereren, heb je een scheiding tussen auto en je zelfbouwschakeling.
Je hebt wel aan 1 relais voldoende
Heb het niet zelf uitgeprobeerd, bron circuits online.nl
schemaoptorelais.jpg
schemaoptorelais.jpg (14.91 KiB) 797 keer bekeken
Edit: :x foutief schema, nieuw schema te vinden onderaan als nieuw antwoord viewtopic.php?f=3&t=8472989&start=14#p1947252 hier dus ;)
Laatst gewijzigd door Atoz op do 30 jul 2020, 18:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Welke transistor heb ik nodig?



Bericht door KiteFlupke »

bij een Thyristor heb je een nuldoorgang nodig om geleiding te stoppen (met andere woorden wisselspanning)
ander schema, moet bij massa schakelen, niet bij +12 volt dus kan je een PNP transistor tussen steken maar op den duur is het zo ingewikkeld...
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Welke transistor heb ik nodig?



Bericht door leenjose »

Oeps nu krijg ik wel erg veel informatie die ik niet goed begrijp, sorry :(

KitteFlupke, als ik een blusdiode en een weerstand ertussen moet zetten hoe moet die dan precies komen? Hoe groot moet zo’n weerstand zijn? Misschien kun je beide zaken aangeven in mijn tekening. Visualiseren gaat mij beter af dan het begrijpend lezen.

Pepon een Thyristor sluit je die opdezelfde manier aan als een transistor? En welke zou ik dan nodig hebben want ook hier zie ik weer zoveel keus?
Ik zie net in het bericht hierboven dat ik dit waarschijnlijk niet toe kan passen.

Atoz een optocoupler heeft 4 aansluitingen hoe moet ik dat dan aansluiten in mijn schema? Ook hier weer welke zou ik dan nodig hebben want ook hier zie ik weer zoveel keus?

Sorry Voor al mijn vragen en dat ik alles niet goed begrijp maar als iemand door aanpassing in mijn tekening het kan weergeven wordt het mij misschien duidelijker.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Welke transistor heb ik nodig?



Bericht door TestCase »

In ieder geval géén thyristor gebruiken want eenmaal geleidend gaat ie met gelijkspanning nooit meer uit.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Thyristor
MOSFET is prima, (P kanaal), voordeel van MOSFET is dat er bijna geen stroom door de gate loopt en dat wil je om geen verstoring aan de CANbus te veroorzaken.
Ben al een tijdje uit de types maar internet helpt je vast verder.
https://www.electronics-tutorials.ws/bl ... rcuit.html

Succes!

//Kees.




AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Welke transistor heb ik nodig?



Bericht door KiteFlupke »

P channel fet.png
P channel fet.png (265.02 KiB) 734 keer bekeken
Hopelijk leesbaar...
Mosfet eet geen stroom aan de gate. Er is enkel een stroom nodig om zijn condensator te "laden" eens geschakeld is het geschakeld.
Bij 23A schakelen moet je 62 watt weg stoken... zelf zou ik die camera er zo durven achter hangen. Als die maar 1A pakt is spanningsval FET zeer laag :-)

T'is ook al eventjes geleden dat ik met FET's heb liggen spelen... en ja mijn voorgestelde FET is overkill, maar wel goedkoop te verkrijgen in China
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Welke transistor heb ik nodig?



Bericht door Metor »

Bijna goed, maar toch werkt dit niet.
Tussen de drain en source zit nl een body diode die in doorlaat-richting staat, zoals je het hier aansluit.
Dus het relais zal altijd bekrachtigd blijven, onafhankelijk van de aansturing van de gate.
Remedie: drain en source omwisselen dan werkt het perfect.
Verder alles prima.
De waarden van de weerstanden zijn goed gekozen.
De diode is zeker nodig om de negatieve terugslag-piek van de spoel op te vangen.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Welke transistor heb ik nodig?



Bericht door Metor »

Atoz schreef:
do 30 jul 2020, 14:12
Via Google kwam ik oa dit scherm tegen.
Die optocoupler zou ikzelf prefereren, heb je een scheiding tussen auto en je zelfbouwschakeling.
Je hebt wel aan 1 relais voldoende
Heb het niet zelf uitgeprobeerd, bron circuits online.nl

schemaoptorelais.jpg
Dit schema niet gebruiken, want gaat niet werken.
De optocoupler is niet in staat de transistor te schakelen want die is hard met de 12Vdc verbonden.
Plaats reactie