Boiler/warmwater raadsel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Boiler/warmwater raadsel



Bericht door Hymer-S555 »

Ik snap m niet.

Als ik de watertank vul, afblaasventiel onder in de keuken sluit en de kranen open zet in de warmwaterstand, dan zou ik eerst een hoop gepruttel moeten horen, daarna water spetters en uiteindelijk als de boiler vol zit een mooie straal.

Maar ik krijg gelijk water, hoe kan dat? Zowel in de badkamer als keuken. Vorige eigenaar zegt gewoon warmwater gehad te hebben.

Na heel wat liters door laten lopen kranen dicht gedaan.
Bij het openen van het afblaasventiel komt er raar genoeg toch ca 10l uit. echter met een miezerig straaltje, duurde echt 10min voordat ie leeg was.

Wat afwijkend is, is dat er een extra pomp is geinstalleerd, volgens mij in serie. Beide kranen krijgen 'voeding' van warm en koud water slang.

Afblaasventiel heb ik gedemonteerd, maar ziet er goed uit. Zie wel een knik in de slang zit naar de boiler toe. Maar ja als die afgeknepen zou zijn, zou ik toch alsnog lucht moeten krijgen ipv water?

Gaat om een truma boiler 10l uit 1990.

Wat zou eraan er aan de hand kunnen zijn?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Boiler/warmwater raadsel



Bericht door veetee »

Hymer-S555 schreef:
za 25 jul 2020, 21:13
Maar ik krijg gelijk water, hoe kan dat? Zowel in de badkamer als keuken. Vorige eigenaar zegt gewoon warmwater gehad te hebben.
En is dat dan koud of warm water?
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Boiler/warmwater raadsel



Bericht door Digiwalker »

Dat ligt niet aan de boiler maar aan de kranen. Zijn het mengkranen? Als die in de mengstand staan krijg je druk via beide systemen.
Er is maar een leiding waar de druk op staat en dat is de koud water leiding.


Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Boiler/warmwater raadsel



Bericht door veetee »

@Digwalker, Dat is ‘t niet, hij omschrijft het toch duidelijk:
Hymer-S555 schreef:
za 25 jul 2020, 21:13
de kranen open zet in de warmwaterstand, dan zou ik eerst een hoop gepruttel moeten horen, daarna water spetters en uiteindelijk als de boiler vol zit een mooie straal.
Dat lijkt mij te kloppen. Als de boiler leeg is, en je draait alleen de warmwaterkraan open, moet de boiler zich eerst vullen. Pruttel pruttel, en daarna pas warm water.
Krijg je gelijk water (koud?) dan is er iets kortgesloten od de boiler omzeild oid. ?
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Boiler/warmwater raadsel



Bericht door Hymer-S555 »

De boiler kan pas aan als die gevuld is; dus die staat uit en ik krijg gelijk water, koud water.

Het zijn mengkranen. Bij de kraan in de badkamer merk ik wel dat de straal afneemt als die van de koude stand naar de warme stand gaat. Maar bij de keukenkraan niet. Ik dacht eerst, shit geen warmwater in de keuken. Maar er komen toch echt twee slangen aan bij het mengblok, en ik zie bij het draaien dat het palletje van het mengblok beweegt. Dus die lijkt het gewoon te werken.

Het lijkt inderdaad op een bypass. Maar alle leidingen zien er origineel uit, incl slang van en naar boiler.
Probleem is dat er dus wel water in de boiler lijkt te komen, maar heel traag waardoor ik ook niet weet wanneer die vol is. En ik zit de boiler liever niet aan is die niet helemaal vol is...
R+J
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 23:22

Re: Boiler/warmwater raadsel



Bericht door R+J »

Boiler verkeerd om aangesloten?
.
Mijn hele leven nog niet gefaald, wel duizenden manieren gevonden waarop het niet werkt.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Boiler/warmwater raadsel



Bericht door myway »

Ik denk dat de boiler om een of andere reden is uitgeschakeld.
Het is dan verstandig om de warmwaterleiding naar de kraan ook van koud water te voorzien, anders krijg je stilstaand water bij de kraan in de warmwaterleiding.
Maar het lijkt mij sterk dat de vorige eigenaar dan warm water heeft gehad.
De wagen direct van deze persoon over genomen??
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Boiler/warmwater raadsel



Bericht door isoplus »

Knik in de slang naar de boiler toe oplossen, alle aftappen sluiten, alle kranen dicht behalve 1 en die openen op stand warm water.
Zodra daar dan water uit komt kan je met een gerust hart de boiler aan zetten en ik denk dat je dan na een tijdje warm water hebt :thumbup:
Leg dat van die pompen eens uit, dompelpompen in serie? In serie betekent dat de pers van de een de ander Bij de zuigleiding voedt toch? Dat gaat bij dompelpompen niet zo eenvoudig dus ik denk dat ze parallel staan. Dus in de tank hangen en dan beide op dezelfde leiding persen. Als dat zo is heeft dat weinig of geen zin, je kraancontacten moeten dan een nog hogere stroom verwerken en kunnen daar slecht tegen terwijl de wateropbrengst nauwelijks hoger is.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Boiler/warmwater raadsel



Bericht door myway »

Dat zal een inlinepomp van Reich zijn.
Komt vaker voor bij een Hymer.
Hymer werkt nog altijd, lekker goedkoop, met een dompelpomp.
Heb je een kraan die verder van de tank zit komt daar een trut straaltje water uit en wordt er naderhand een versterkerpomp in de leiding geplaatst.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Boiler/warmwater raadsel



Bericht door Digiwalker »

Zo hoort een oude watervoorziening in elkaar te zitten.
Let op het terugslagklep je bij de boiler. Als die vast zit vult de boiler niet correct.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Boiler/warmwater raadsel



Bericht door Hymer-S555 »

Digiwalker schreef:
zo 26 jul 2020, 12:19
Zo hoort een oude watervoorziening in elkaar te zitten.
Let op het terugslagklep je bij de boiler. Als die vast zit vult de boiler niet correct.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk
Dit plaatje is herkenbaar, maar waar vind ik die terugslagklep?

Inmiddels weet ik vrij zeker dat er geen druppel water in de boiler komt. Heb slang met knik vervangen en afblaasventiel schoongemaakt en teruggeplaatst. Het water dat via dit ventiel afstroomt is water uit de schoonwatertank. Ik dacht eerst dat het uit de boiler kwam, maar na 3 emmers van 10l begon ik toch te denken...het hevelde gewoon over.

Aftappen van systeem met lege schoonwatertank gaf nog geen 500ml.

Ik begin te twijfelen of de vorige eigenaar echt warmwater gehad heeft, want ik snap niet hoe.
Blijft toch raar dat de kranen gelijk water geven in de warmwaterstand bij een leegsysteem? Dat zou toch met een vast zittende terugslagklep ook niet kunnen? Ik zie niet hoe dit anders kan dan met een soort bypass oid.

Iemand nog andere ideeën?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Boiler/warmwater raadsel



Bericht door seth_space »

Is dat een zelfstandige boiler of onderdeel van de verwarming?
In dat laatste geval kun je gerust een lege boiler neeverwarmen met de verwarming.
Zit die boiler dan toch vol dan krijg je ook in er alleen verwarmen stand, gewoon warm water.
Bij een zelfstandige boiler ligt dit waarschijnlijk anders.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Boiler/warmwater raadsel



Bericht door Hymer-S555 »

Nee, dit is een zelfstandige boiler, zo'n oude uit 1990.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Boiler/warmwater raadsel



Bericht door isoplus »

Maar als het een zelfstandige 30 jaar oude boiler is dan hoef je slechts te controleren of er waterdruk bij de inlaat aanwezig is, dat is eenvoudig te doen.
Is daar voldoende druk dan kun je de boiler er maar beter uit slopen omdat dan of inwendig alles verstopt zit met kalk/ketelsteen of omdat de vorige eigenaar het ding afgestopt heeft omdat het lekte.
In principe is de werking van zo'n ding eenvoudig, maar er moet wel water bij de inlaat kunnen komen dus dat moet je eerst zeker stellen.
Waarom krijg je wel water uit de warme kraan? Geen idee maar camperkranen zijn maar van een goedkope constructie dus kan het best zijn dat als je de kraan geheel op warm zet er toch koud water intern naar warm lekt of nog erger en wat ook wel voorkomt, de vorige eigenaar heeft ergens een verbinding gemaakt tussen koud en warm. Dus aan de hand van de schema's toch maar even goed zoeken.
Plaats reactie