Betere motorkoeling bij het zware klimwerk
Betere motorkoeling bij het zware klimwerk
Mijn verder zeer betrouwbare Toyota HiAce uit 1982 met 1.6 benzinemotor heeft moeite met lange hellingen in de zomer. De combinatie gewicht/(beperkt) vermogen/hoge buitentemperatuur laat de motor flink heet lopen. Door de lage snelheid te weinig rijwind om de koeling een handje te helpen. Heeft iemand ervaring met het oplossen van dit probleem?
Re: Betere motorkoeling bij het zware klimwerk
Niet fijn voor jezelf: verwarming vol aan, ventilator op max, ramen open
- Bas vd laar
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Betere motorkoeling bij het zware klimwerk
Werkt de koelfan?
Is het Koelsysteem schoon?
In welke conditie is je radiateur?
Als dit allemaal goed is kun je een grotere radiateur overwegen.
Of je verwarming op heet zetten, alle roosters open en de blower op vol vermogen, maar dat is natuurlijk niet echt prettig
Is het Koelsysteem schoon?
In welke conditie is je radiateur?
Als dit allemaal goed is kun je een grotere radiateur overwegen.
Of je verwarming op heet zetten, alle roosters open en de blower op vol vermogen, maar dat is natuurlijk niet echt prettig
- Bas vd laar
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
- seth_space
- Berichten: 8685
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Betere motorkoeling bij het zware klimwerk
Monteren van een radiator ventilator die je haalt op de sloop?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Betere motorkoeling bij het zware klimwerk
een extra (electrische) ventilator voor of achter de radiateur plaatsen, welke mee gaat draaien bij te hoge temperatuur, voor de radiateur in rijrichting gezien blaast ie door de originele radiator, erachter geplaatst zuigt ie door de ori radiator.
thermostaat gestuurd of handmatig met een schakelaar.
jos
thermostaat gestuurd of handmatig met een schakelaar.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Betere motorkoeling bij het zware klimwerk
Als die er nog niet op zit is een oliekoeler een goede optie om de motor temperatuur in toom te houden door een sandwich plate tussen het motorblok en het oliefilter te plaatsen kun je een oliekoeler aansluiten eventueel voorzien van een extra fan.
Wat je ook kan doen is een schakelaar monteren tussen de fan zodat je deze handmatig kan aanzetten zodra je aan een klim begint
Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
Wat je ook kan doen is een schakelaar monteren tussen de fan zodat je deze handmatig kan aanzetten zodra je aan een klim begint
Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
- Peter LMC
- Berichten: 10179
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Betere motorkoeling bij het zware klimwerk
Het standaard koelsysteem even goed controleren.
Hiermee moet het voertuig de temperaturen (ook hoge temperaturen in de klim) aan kunnen.
Vergeet niet om de thermostaat te controleren.
Meestal is het een combinatie van vervuiling, zowel inwendig als uitwendig, van de radiateur.
Wat voor koelvin zit er op
Een elektrische Slaat deze correct aan
Of een Visco ventilator
Is deze dan mooi schoon aan de voorzijde
Olie koelers tussen bouwen, die dan de warmte via het koelwater afvoeren, heeft totaal geen nut.
Hiermee moet het voertuig de temperaturen (ook hoge temperaturen in de klim) aan kunnen.
Vergeet niet om de thermostaat te controleren.
Meestal is het een combinatie van vervuiling, zowel inwendig als uitwendig, van de radiateur.
Wat voor koelvin zit er op
Een elektrische Slaat deze correct aan
Of een Visco ventilator
Is deze dan mooi schoon aan de voorzijde
Olie koelers tussen bouwen, die dan de warmte via het koelwater afvoeren, heeft totaal geen nut.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op za 25 jul 2020, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2599
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Betere motorkoeling bij het zware klimwerk
Je kan beginnen met verse koelvloeistof, kijken of de radiator schoon is, ook van binnen.
Alles goed doorspoelen de hele koeling.
Dat helpt zeker als alles goed voor elkaar is, de oplossingen die de andere aandragen zijn extra oplossingen, je motor moet het normaal wel kunnen.
Alles goed doorspoelen de hele koeling.
Dat helpt zeker als alles goed voor elkaar is, de oplossingen die de andere aandragen zijn extra oplossingen, je motor moet het normaal wel kunnen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
- henk en lila
- Berichten: 3889
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Betere motorkoeling bij het zware klimwerk
1982 hè en hoeveel km? Een nieuwe kost voor deze auto de wereld niet. Ik gok ook op inwendige en uitwendige vervuiling/verstopping tenzij de waterpomp het deels af laat weten.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Betere motorkoeling bij het zware klimwerk
Juist, een vlugge oplossing is een elektrische ventilator voor de radiator die je gewoon zelf inschakelt. Dat heb ik bij mijn traxion ook gedaan en werkt prima, dat ding heeft maar 3 versnellingen en is in de eerste nogal lawaaiig
Re: Betere motorkoeling bij het zware klimwerk
Waarom al die fratsen uit halen, ? deze motor is ooit ontworpen,en daar hoorde deze radiateur bij ,om de motor te koelen,dus vernieuw die radiateur ,zoals Henk ook al aangeeft !..En voor €100,- ben je klaar,al de rest is symptoom bestrijding
Hans
Re: Betere motorkoeling bij het zware klimwerk
Zelf ooit een HiAce gehad. Ook van die leeftijd. Echt alweer tig-auto’s geleden.
Toen bleek ook dat de koeling niet optimaal was. Radiateur vervangen voor een nieuwe (was toen iets om en nabij de 100 gulden) . Je wil niet weten wat voor troep er uit de oude radiateur kwam. Meine Gute!!!
Dus ik zou inderdaad maar eens goed naar de oude radiateur kijken: vervangen en ook nieuwe koelvloeistof erin.
Toen bleek ook dat de koeling niet optimaal was. Radiateur vervangen voor een nieuwe (was toen iets om en nabij de 100 gulden) . Je wil niet weten wat voor troep er uit de oude radiateur kwam. Meine Gute!!!
Dus ik zou inderdaad maar eens goed naar de oude radiateur kijken: vervangen en ook nieuwe koelvloeistof erin.
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?