Audiofiel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Bucky
Berichten: 35
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 15:27

Audiofiel



Bericht door Bucky »

Nou ben ik nogal een audiofiel, hoe los je dat op in je camper? :-B
Zijn er draadloze sets die goede bass representatie hebben? (ik heb zelf een jbl charge 3 voor draadloos geluid en vind dit niet goed genoeg voor geluid in m'n camper) Een vergelijkbaar higher end systeem van bose of een soundbar zie ik ook niet echt zitten. Ik wil een goede soundstage met goede bass representatie, dat krijg je niet uit die kleine woofers.
Ik heb zelf twee studio monitor speakers van focal, 8 inch, bij m'n bureau, die klinken zo riant in zowel laag mid als hoog. Laag komt goed door door de grote woofers. Nou wordt het lastig om zo'n speaker in je camper te plaatsen. Verder heb ik in de woonkamer zuil luidsprekers, dat wordt ook lastig in de camper.
Moet je toch gaan denken aan een auto systeem met versterker, subwooferr e.d.? Doe je dan je cabine upgraden en in de camper? Achter bij de deuren ofzo?
Hoe zit het qua accu? Moet je er vrede mee hebben je auto stationair te moeten draaien wil je geluid hebben? Dubbele accu plaatsen en extra zonnepaneel?
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Audiofiel



Bericht door Sun »

Neem een goede hoofdtelefoon. Iedereen blij.

Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Audiofiel



Bericht door Vertrokken2 »

Inderdaad. Je maakt geen vrienden als mensen kunnen/moeten meegenieten met jouw muziek/herrie.
Ik houd ook van muziek, maar met het uitzetten van de motor gaat ook de muziek uit.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Audiofiel



Bericht door EasyBee »

Een aantal keren meegemaakt dat de "buren" zo nodig hun geluidsinstallatie wilden gebruiken/laten horen. Of het nou een Concorde of T5 is, het stoort ontzettend om verderop op de camperplaats/camping naar dat gebonk en gedreun te moeten luisteren. Want juist die bastonen waar je het nu over hebt, dragen ontzettend ver. Staan bij anderen de glazen in de kast te rammelen.
Dus https://tweakers.net/reviews/7914/zeven ... oriet.html
Wij blij en jij blij. Wij horen jou niet en jij ons niet.

Ik ben ook redelijk audiofiel, maar woon bewust ernstig vrijstaand, zodat ik volop kan genieten en anderen niet moeten meegenieten.
Tijdens onze vakanties etc, neem ik een goede koptelefoon mee.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Audiofiel



Bericht door veetee »

Ik zou zeggen: geef je oren ook eens rust/vakantie.
Ik heb zware tinnitus, dat is geen pretje. Dus ben zuinig op je oren!
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Audiofiel



Bericht door trabbart »

ik heb 6 kwaliteits speakers met gescheiden tweeters en bijhorende filters en een zware kwaliteits sub in de camper (boston spul), twee speakers in de deuren, twee in het dak van de cabine onder de luifel, en twee achterin in de kastjes , de sub zit onder de lange zetel, de hoofdunit is een ooit heel dure alpine tweedehands op de kop getikt deze filtert iedere speaker , zodat de midspeakers geen bass krijgen bvb , en enkele extra versterkers die ervoor zorgen dat je heel luid kan gaan.
al rijdend is het genieten om af en toe eens (een heel pak) boven het motorgeluid te kunnen gaan,
op een camping of overnachtplek hebben we geen behoefte aan geluid. wij gaan nooit op reis om onder de luifel te gaan zitten nixen of bvb in een airco gekoelde camper te gaan zitten kaarten , dat kan je allemaal thuis . De batterij (alles werkt op de startbatterij)kan dit verbruik trouwens geen 20 minuten volhouden . al rijdend word het soms een leuk , maar eens we ergens een parking opdraaien gaat het stiller. we trekken zo al genoeg aandacht met ons oud beestje.
Als we naar een camping gaan van bvb een openluchtconcert nemen we de jbl partybox eens mee die we dan aansluiten op de leefgroep via omvormer of de 12v plug, die gaat heel luid maar daarmee zijn we nog de stilste op sommige campings. Wel geeft deze heel mooi geluid zonder vervorming , soms mis je de crispy hoge tonen een beetje bij jbl , bass is er in overvloed. echter na een dagje concert is de behoefte aan luid geluid in je camper al snel overbodig geworden. trouwens ook na een rit van 1000 km hebben je oren nood aan rust.
uiteindelijk is het gebruik van al die dure hifi dus heel heel beperkt , op vakantie kom je in een soort van rustmodus en heb je vanzelf geen behoefte aan luid geluid. stel dat je een week in de rust van de bossen fietst wandeld of leeft, dus weg van de drukte , dan mis je die diepe bassen echt niet . Het is leuk , maar echt niet nodig. ik had heel veel audiomateriaal uit mijn verleden , en heb er gebruik van gemaakt mits wat extra tweedehandsspul , maar echt enkele duizende investeren voor deftig muziekgeluid in een camper is voor die 14 dagen vakantie waarschijnlijk zelden gedaan.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Audiofiel



Bericht door Audiofiel »

Ik ben weliswaar Audiofiel, maar naar mijn idee krijg je het geluid nooit ideaal in een auto. En al helemaal niet rijdend. Dus ik ben nooit bezig geweest om het geluid op grote hoogte te krijgen in mijn auto of camper... Ik gebruik gewoon een Pioneer Avic met de standaard Fiat-gemonteerde woofer+tweeter, weliswaar met Auto-EQ via de meetmicrofoon (dus een beetje DSP) om de karakteristiek nog een beetje recht te trekken.

Je motor stationair laten draaien is natuurlijk nooit goed.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Audiofiel



Bericht door Gino608D »

De akoestiek in een camper is niet ideaal. En wat versta jij onder audiofiel? Je praat over draadloze systemen. Die vind ik dus niet audiofiel, want met bluetooth gaat er altijd kwaliteit verloren. Luister je dan wel naar MP3, want dat is ook niet audiofiel.

Ik heb thuis een goede installatie en daar luister ik naar WAV bestanden. In de auto en de camper boeit het me niet zoveel, want je krijgt dat toch niet op hetzelfde niveau als thuis. Een flinke bas in je installatie vind ik niet echt audiofiel en alleen storend voor andere camperaars. Ik zou investeren in een goede hoofdtelefoon en dan niet draadloos, want dat verschil hoor je.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Bucky
Berichten: 35
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 15:27

Re: Audiofiel



Bericht door Bucky »

:wtf:
wat een reacties...
ik heb het over draadloos om een voorbeeld te geven dat ik dat niet goed genoeg vind. Ik heb thuis goede apparatuur en luister niet naar mp3s.
Ik ben niet van plan om veel op campings of op camper plaatsen te gaan staan.
Een correcte bass representatie is niet hetzelfde als hard. Mn oren zijn getraind en gevoelig. Ik zet de muziek zelden hard. Een goed systeem klinkt zachtjes goed. Daar zit nou juist de crux, de goedkope systemen klinken voor mij niet en het gaat niet om het volume, die zal 99% van de keren zacht blijven. Ik heb een headset maar een headset creëert geen 'true stereo soundstage' zoals goed geplaatste luidsprekers dat doen. Ik snap aan de reacties af te lezen dat hier niet de goede plaats is om hierover te vragen. Veel mensen denken dat kwaliteit geluid meteen betekend dat je hard geluid wil. Die twee hebben uiteindelijk voor de getrainde oren niets met elkaar te maken.
Ik vind het ook niet echt fijn om meteen in een hoekje geplaatst te worden als iemand die geen rekening houdt met anderen en geluidsoverlast gaat veroorzaken.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Audiofiel



Bericht door Gino608D »

Dat komt ook deels door de beperkte informatie die je ons geeft. We weten niet eens wat voor een camper je hebt. Waar zit je als je luistert, wat voor een muziek beluister je, welk formaat gebruik en ga zo maar door.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Audiofiel



Bericht door Will »

k vind het ook niet echt fijn om meteen in een hoekje geplaatst te worden als iemand die geen rekening houdt met anderen en geluidsoverlast gaat veroorzaken.
Dat doe je al vrij snel als je goed geluid wilt hebben hij gaat altijd een tandje harder dan de bedoeling is.
Je krijg nooit een goed geluid in een camper omdat het geen klankkast functie heeft zoals een auto.
Ik ben ook een echte audiofiel en heb thuis alles voor elkaar maar in de camper licht er altijd een koptelefoon klaar.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Audiofiel



Bericht door Mickel Moen »

Audiofiel is heel erg persoonlijk.
Daar is helemaal niets mis mee.

Met name in het high-end gebeuren, wordt er ongelofelijk veel onzin over geschreven. Veel cognac en sigaren.

Velen zweren bij puur analoge signalen. Prachtig als je van de specifieke vervorming/kleuring van ieder element in de keten houdt.

Uiteindelijk gaat het om de bron, de opname van het analoge signaal (digitale bronnen uitgezonderd) en de analoge weergave middels luidsprekers. In de laatste stap is de combinatie luidsprekers en akoestiek van de ruimte alles bepalend.

De akoestiek van een camper is nu niet bepaald om naar huis te schrijven, maar het is wellicht een uitdaging om de juiste combinatie te vinden.

Om eerlijk te zijn, ik zit er niet op te wachten, dat ik ook maar iets van muziek van de buurman hoor. Mijn getrainde oren hebben daar een bloedhekel aan.

Begin dus met het geluiddicht maken van de camper en denk dan aan de juiste speakers.

Mijn advies en het is al eerder gezegd, neem een hoofdtelefoon naar jouw goesting mee.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Ronstagrammer
Berichten: 317
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:49
Locatie: Rotterdam e/o

Re: Audiofiel



Bericht door Ronstagrammer »

geef mij maar het geluid van een krakend deurtje of het gesputter van de 2.5 diesel :-B met op de achtergrond het radio geluid van een oude grundig draaiknop radiotje met het nieuws en weersverwachting....het raam open met mn bakkus in het zonnetje...arm op de leuning van de deur :lol3:
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Audiofiel



Bericht door Stieneke en Donald »

En een zonnebril op. Blues Brothers! :cheers:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Plaats reactie