Waterpomp slaat (te) vaak aan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door macfocus »

myway schreef:
ma 20 jul 2020, 23:07
Nu is alleen nog ff de vraag, heeft TS een drukvat met ventiel zodat hij iets kan aanpassen.
Nee, gewoon zo’n standaard plastic ding wat je “op de kop” monteert.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door TestCase »

Denk toch dat er ergens iets lekt, een aansluiting, kraan of de pomp intern. Hysteresis (verschil tussen aan en uit) is onwaarschijnlijk want 5 sec. pomp aan is tamelijk lang, tel maar eens 21,22,...
Bij ons slaat die 's nachts ook wel eens aan maar dat duurt misschien 1 sec.
Vraag: wanneer de pomp net gedraaid heeft en je zet de kraan open reageert de pomp dan direct? Zoja dan mogelijk toch de hysteresis van het drukschakelaartje. Zoniet dan ergens lek, dan de pomp kleppen eens schoonmaken?


//Kees.




AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door Cee Pee »

trabbart schreef:
di 21 jul 2020, 8:32
ik heb een schakelaartje met een verklikkerlampje in het fornuis ingebouwd , ik zet mijn pomp enkel aan wanneer er water druk nodig is.........
Draai jij thuis ook steeds de hoofdkraan dicht nadat je water hebt getapt?
Een systeem heeft liever een constante druk dan steeds drukloos en weer op druk.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door TestCase »

Ik zie echt niet in waarom de pomp afschakelen een probleem is. Niets mis mee en geruststellend.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door Cee Pee »

Gemak en overbodig.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door dieseltje+ »

Een schakelaar er tussen is prima. Zit bij ons af fabriek in het bedieningspaneel.
Sowieso....als er een lek ontstaat in de camper is de pomp snel uitgeschakeld voordat het een bende /schade word/ontstaat. En Ts is snel en eenvoudig klaar. (als er geen lek is)
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op di 21 jul 2020, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
RobenDo
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 14:00
Locatie: Breda

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door RobenDo »

Ik had ook dat de waterpomp Shurflo drukpomp zo nu en dan aansloeg en dus ook ,s nachts.
2 weken terug op stap met camper en avonds deed hij niets meer.
Lokaal niet dezelfde pomp te krijgen.
Wilde echter ivm Corona in eigen camper douchen.
Dus naar huis gereden en naar Schijndel gereden voor een nieuwe.
Ze hadden er 80 op voorraad, gaan als warme broodjes...
Revisiesetje staat niet in verhouding tot een nieuwe vind ik.
die nieuwe pomp slaat alleen maar aan als ik kraan open doe en ook niet zomaar nachts en dat is fijn
Dus mijn conlusie is dat oude pomp op een of andere manier dus druk verliest oid.
Aangezien die Shurflo nogal zwaar is is reserve meenemen geen optie voor mij.
Ik had dus pomp eerder moeten vervangen, want die dingen stoppen er mee als het niet uitkomt.
Rob
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door isoplus »

Ook in dit soort pompen kan kalkafzetting voor interne lekkage zorgen, wat soms (ook tijdelijk) helpt is een terugslagklepje in de pers zetten.
Omdat de drukschakelaar op de pomp zelf gebouwd is en de terugslagklep alleen de leiding onder druk houdt en niet interne lekken oplost in de pomp is ontkalken of een revisiesetje plaatsen een betere oplossing.
Een nieuwe kopen en de oude oplappen kan natuurlijk ook :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door Kroppie »

ik had een drukpomp [shurflo trialking] in de camper [zonder drukvat]en die werd enkel geschakeld door alle kranen, ook toilet spoelen [wel met een relais ertussen], kraan open water(druk), kraan dicht pomp uit geen water meer door geen druk!, heeft 15 jaar tot verkoop camper perfekt gewerkt.
waarom zo moeilijk??

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door iSonic »

macfocus schreef:
ma 20 jul 2020, 20:08
Hi,

Onze 92-ers Knaus heeft (al jaren) last van een waterpomp (drukpomp) die net ff te makkelijk aanslaat. Bv ook midden in de nacht.

Er zit een drukvaatje in de badkamer en die is vorig jaar vervangen vanwege een klein lek.
Daarvoor bestond het “probleem” ook al dus de oorzaak ziet niet in het vervangen.

De vraag is:
Is het normaal dat de pomp soms zo makkelijk aanslaat (bv, heel even de badkamerkraan aan voor een paar seconden)?
Het aanslaan duurt meestal maar een paar seconden (zeg 5), tenzij we de kraan langer laten lopen, maar dat logisch.
Kraan aan = pomp aan. Is normaal.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door seth_space »

Herkenbaar probleem. De douchekraan heeft de neiging de eerste gebruiksweek te lekken op de knop. (nog ooit een topic over geopend zonder oplossing).
Het gaat om druppeltjes maar snachts slaat de pomp een paar seconden aan.
Ook als we de verwarming gebruiken treed dat effect op.
"leef" er nu al drie jaar mee. Als we dag weggaan zetten we de pomp uit.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door TestCase »

Kroppie schreef:ik had een drukpomp [shurflo trialking] in de camper [zonder drukvat]en die werd enkel geschakeld door alle kranen, ook toilet spoelen [wel met een relais ertussen], kraan open water(druk), kraan dicht pomp uit geen water meer door geen druk!, heeft 15 jaar tot verkoop camper perfekt gewerkt.
waarom zo moeilijk??

jos
Omdat nieuwere campers geen kranen met schakelaar hebben? (Lijkt mij valide reden.)

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door Kroppie »

helaas is nieuw niet altijd beter, voor de consument, vaak wel voor de producent, monteerd makkelijker [o.a. geen draden trekken ], en een meerprijs t.o.v het andere systeem word gewoon doorberekend

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Waterpomp slaat (te) vaak aan



Bericht door trabbart »

TestCase schreef:
di 21 jul 2020, 9:44
Ik zie echt niet in waarom de pomp afschakelen een probleem is. Niets mis mee en geruststellend.

//Kees.
klopt ,,
als je een dag op uitstap bent en je camper staat in de volle zon met je ijskast op volle toeren, dan krijg je een hitte onder de keukenkraan die erg kan oplopen. 1 vd inwendige o-ringen in de aansluittulle van de keukenkraan was gaan lekken doordat deze scheef werd geduwd en zachter was geworden vd hitte,, aangezien mijn camper zen systeem oorspronkelijk met schakelaartjes werkte en ik op drukpomp ben over gegaan met allemaal nieuwe kranen is het eigenlijk een luxe dat ik simpel aan het fornuis de pomp uit zet.
alle water weg en de pomp blijft maar pompen. dit wou ik geen tweede keer meemaken, dan op zoek naar een kraan midden in italie , vers water , heel de ijskast uitbouwen , dan liever een knopje erbij en de pomp op veilig zetten.
Intussen heb ik er nog twee knopjes bij om de ingebouwde ventilatoren die de hitte uit de camper zuigen aan of uit te zetten, 1 ventilator laat ik snachts draaien en de tweede gaat ook overdag aan. ook geen overbodige luxe .
Plaats reactie