Slippende voorwielen bij nat wegdek [Opgelost]
-
- Berichten: 434
- Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Waar zit de schoon water tank anders ervoor zorgen water tank en diesel tank volgooien
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Watertank zit onder de bank
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Zie dat je in de garage al zware dingen zover mogelijk naar voren hebt geplaatst, en de lichtere tegen de achterkant.
Hoe zwaar is die bolderkar, kun je die niet omwisselen met iets lichts uit de garage bijvoorbeeld die tuinstoelen?
De accu onder de voorzit achter de bijrijdersstoel, zie je ook wel eens onder de bijrijders of bestuurdersstoel zitten. Zit daar nog ruimte onder bij jouw? En onder de cabine zit vask ook nog lize ruimtes, die daarvoor te gebruiken zijn.
Accu verplaatsen halve meter naar voren, zou weer wat schelen.
Hoe zwaar is die bolderkar, kun je die niet omwisselen met iets lichts uit de garage bijvoorbeeld die tuinstoelen?
De accu onder de voorzit achter de bijrijdersstoel, zie je ook wel eens onder de bijrijders of bestuurdersstoel zitten. Zit daar nog ruimte onder bij jouw? En onder de cabine zit vask ook nog lize ruimtes, die daarvoor te gebruiken zijn.
Accu verplaatsen halve meter naar voren, zou weer wat schelen.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Wat ik uit de foto's opmaak is dat je koelkast, boiler en gaskast net achter de achteras zitten. Dat zorgt voor wat extra last achter de achteras. Je achteroverbouw is 185 cm. Het wettelijke maximum is juist ivm wegligging en aslasten gesteld op 2/3 van de totale wielbasis. Dat is dus 220 cm. Met je plastic koffer achterop ga je kunstmatig over die maximale grens heen.
Vuile was weegt na 1 week 2 personen toch al gauw 10kg. De koffer zelf 5 kg? Je opvouwbare bolderkar ook nog eens 10 kg, je bierdozen al gauw 2,5 kg per doosje van 6 flessen a 33cl? Stuk voor stuk weegt het niet veel, maar samen.
Kijk eens kritisch naar de inhoud van je garage: wat is juist lichter dan bolderkar en vuile was en kan je beter in de koffer doen als je die perse mee wil slepen. En ook wat heb je bij je en kan door een lichter alternatief vervangen worden en: wat gebruik je in de praktijk nooit of juist niet in dit seizoen en kun je dus deze reis thuis laten?
Dat in combinatie met het bandendruk advies van Jadatis is stap 1.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Vuile was weegt na 1 week 2 personen toch al gauw 10kg. De koffer zelf 5 kg? Je opvouwbare bolderkar ook nog eens 10 kg, je bierdozen al gauw 2,5 kg per doosje van 6 flessen a 33cl? Stuk voor stuk weegt het niet veel, maar samen.
Kijk eens kritisch naar de inhoud van je garage: wat is juist lichter dan bolderkar en vuile was en kan je beter in de koffer doen als je die perse mee wil slepen. En ook wat heb je bij je en kan door een lichter alternatief vervangen worden en: wat gebruik je in de praktijk nooit of juist niet in dit seizoen en kun je dus deze reis thuis laten?
Dat in combinatie met het bandendruk advies van Jadatis is stap 1.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
De bolderkar is zwaarder dan de 2 stoelen samen denk ik dus dat is wel een optie.Jadatis schreef:Zie dat je in de garage al zware dingen zover mogelijk naar voren hebt geplaatst, en de lichtere tegen de achterkant.
Hoe zwaar is die bolderkar, kun je die niet omwisselen met iets lichts uit de garage bijvoorbeeld die tuinstoelen?
De accu onder de voorzit achter de bijrijdersstoel, zie je ook wel eens onder de bijrijders of bestuurdersstoel zitten. Zit daar nog ruimte onder bij jouw? En onder de cabine zit vask ook nog lize ruimtes, die daarvoor te gebruiken zijn.
Accu verplaatsen halve meter naar voren, zou weer wat schelen.
De startaccu zit onder mijn stoel en de andere hh accu zit onder de bijrijdersstoel
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Net de bandenspanning voor op 2.8 gezet, achter op 4.8 en de luchtvering ook op 4.8.
“Helaas” vandaag geen nat wegdek in Borger
@gjvonk, ik ga daar even kritisch naar kijken, het bier laat ik sws thuis.
“Helaas” vandaag geen nat wegdek in Borger
@gjvonk, ik ga daar even kritisch naar kijken, het bier laat ik sws thuis.
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Oh, je hebt al luchtvering.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Heb je dan 2 huishoud-accu's , die ene op het plaatje zit toch onder het dwarszitje achter bijrijdersstoel.Rolling Rodie schreef: ↑zo 20 jun 2021, 14:55[
De bolderkar is zwaarder dan de 2 stoelen samen denk ik dus dat is wel een optie.
De startaccu zit onder mijn stoel en de andere hh accu zit onder de bijrijdersstoel
Daar kun je ook nog wel een paar dozen bier kwijt.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Ja klopt ik heb 2 hh accu’s
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Nee hoor. Heel veel voorwiel aangedreven caravan (of zware) aanhanger trekkers hebben dit. Zeker als je een auto hebt die achter nogal snel door hangt. Jaren zo rond gereden en met mij vele anderen. Ik ga echter nooit onder stuurt met de caravan de bocht door. Echt nog niet eens dichtbij. Denk dat als ik het bewust zo proberen het me nog niet zou lukken. Zonder caravan, met nat wegdek, en het hoge koppel van een diesel is dat een fluitje van een cent. Gewoon veel gas geven in de bocht.AadenAnke schreef: ↑zo 20 jun 2021, 11:02Wel ik hoop dat deze opmerking een geintje is.
Een slippende koppeling oké stinkt en vervangen is prijzig is het gevolg van mishandeling door de bestuurder of heeft heel veel en hard moeten werken gewoon versleten dus.
Slippende wielen hebben op het moment van slippen geen enkele weerstand ook niet over dwars is dus ook gevaarlijk voor niets vermoedende omstanders. Is trouwens ook een gevolg van mishandeling door bestuurder. Maar dan meer op het technische vlak bandendruk belading/gewichtsverdeling maar ook hardheid van het rubber. Vuistregel hoe langer de band meegaat hoe harder is het rubber. Hoe zachter het rubber hoe beter het plakt aan het asfalt maar slijt dan ook sneller. In kon iemand die had elke 20.000km nieuwe voorbanden nodig onder zijn dikke Audi de acceptgiro's vanuit Veendam waren ook altijd erg hoog en kwamen vaak
Gr. Aad
Bij wegrijden (met caravan)op een steile helling is het advies om dat met slippende banden te doen. Beter beetje rubber weg dan een verbrande koppeling.
Maar goed op dit forum wordt regelmatig zo ver door gedacht en over tientallen, al dan niet kloppende, theorieën gediscussieerd dat bijna alles wel een probleem is.
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Dan is of de kogeldruk te hoog, de achtervering kapot, of te veel spul in de kofferbak. Achterover hangen is nooit goed en niet normaal...
Ooit kogeldruk gemeten? Is heel makkelijk met een paalte onde de koppeling en op een personen weegschaal laten rusten. Max 75 kg, veel minder is beter.
Ooit kogeldruk gemeten? Is heel makkelijk met een paalte onde de koppeling en op een personen weegschaal laten rusten. Max 75 kg, veel minder is beter.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Ergens in Friesland aan het water
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
https://caravantrekker.nl/info/geen_gas_geven.php
Hierin over de zelfde truc als ik beschreven had, dus gas niet beroeren , maar alleen rem en koppeling.
Op caravantrekker dus voor auto-caravan combinatie.
Hierin over de zelfde truc als ik beschreven had, dus gas niet beroeren , maar alleen rem en koppeling.
Op caravantrekker dus voor auto-caravan combinatie.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Bij vele auto's is de genoemde 75kg kogeldruk al meer dan toegestaan. Het verhaal van geen gas geven helpt ook met het wegrijden van een grasveld of andere zachte ondergrond ff spinnen werkt als een soort graafmachine. Natuurlijk zijn er bij rally en off road rijden hele andere technieken in het rijden en sturen in gebruik maar volgens mij praten we hier over campers en dan is driften spinnen e.d. niet de bedoeling dacht ik zo
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
was rond de 60kg kogeldruk. Vering was goed (auto was nieuw). We hebben andere vering geplaatst (van car support) maar dat was meer vanwege de toch al lage trekhaak en met doorhangen erbij raakte de dissel soms de grond. Dat was daarna een stuk beter. maar nog steeds blijf je dan houden dat bij nat weer de voorwielen makkelijk slippen. Combinatie van voorwiel aangedreven auto en caravan of zware aanhanger en aard van het beestje. Enige oplossing is een achterwiel of vierwiel aangedreven auto.rhomodel schreef: ↑zo 20 jun 2021, 20:20Dan is of de kogeldruk te hoog, de achtervering kapot, of te veel spul in de kofferbak. Achterover hangen is nooit goed en niet normaal...
Ooit kogeldruk gemeten? Is heel makkelijk met een paalte onde de koppeling en op een personen weegschaal laten rusten. Max 75 kg, veel minder is beter.
Dit verhaal gaat natuurlijk om een camper. Er zal wel aardig wat gewicht aan de achterkant zitten. Je kan wat spelen met gewicht verdeling en misschien lucht druk van luchtvering (als je dat hebt). Als het verder geen problemen geeft zou ik het laten voor wat het is.